Hogyan lehetek a MÁV-nál kalauz? (jegyvizsgáló) lehetőleg olyan írjon aki jártas a dologban.
Debrecen közelében lakom. Lehet-e Debrecenben tanulni jegyvizsgálónak? Pénzbe kerül-e a tanfolyam? Mennyi idő a tanfolyam? Foglakoztat-e utána a MÁV ha elvégeztem? Mennyi a fizetés? : jutalékok, egyéb bérek, bérpótlékok.
Hány óra a napi átlag munkaidő?
Egy kalauz mindig ugyanazon a vonalon dolgozik? :$
Kalauz szeretnél lenni? :S Én nem ajánlom, őszintén mondom. Egy kedves ismerősöm is az, és utálja. Hallok egy-két dolgot tőle, és az bőven elég, hogy én is undorodjak a szakmától. Napi átlag munkaidőt ne nézz... levetítem a helyzetedet, ha Te a város közelében laksz egy faluban mondjuk...
Vegyük Debrecent. Vinnél egy hajnali járatot, ha Te olyan településen laksz, ahol nem közlekedik hajnalban vonat, be kell az utolsó járattal menj a városba, hogy hajnalban fel vedd a szolgálatot. Jobb esetben végzel délután 1-2 körül, és akkor indulás haza...
Ha mégsem, bemész az első vonattal, felveszed a szolgálatot (olyan 4-5 körül, de van hogy korábban), aztán egész nap melózol, végzel 1-2 körül.
Ha délután kezdesz, munka felvétele előtt bemész, felveszed a járatot, végezNÉL este 11-12 körül (de van hogy hajnalban, mert akkor a hajnali elsőt is Te kapod), és akkor oldd meg a haza utadat úgy, ahogy gondolod (ha nem tudod, az állomáson töltöd az éjszakát).
Hidd el, nincs arany életük, és meg sem fizetik őket. 80-90 körül keresnek (fontosabb vonalakon esetleg többet + nyelvtudás IC-n), de van hogy annyit sem kapnak kézhez.
Nem fixen egy vonalon dolgozol, általában van egy fő vonalad, onnan pedig ha úgy osszák be, adnak másik járatot is. Ezt havonta előre.
Egyébként nem kell különösebb végzettség hozzá. Végezz el egy közlekedési szakközepet és valószínűleg bent is vagy.
Időközönként van pszichológiai vizsgálat és vizsga. Elhúzni nem nagyon szoktak senkit, inkább örülnek, ha nem hagyják ott őket.
Remélem segítettem! Sok sikert.
Köszi, de nem nagyon lehet eltántorítani ettől mert nagyon szeretek a vonaton utazni és egyáltalán is nagyon kedvelem az egész vasútforgalmat úgy ahogy van.
Igaz még 2 évem van a középsuliban leérettségizek és utána mindenképpen a MÁV Baross Gábor Oktatási Központjában szeretném ezt tanulni. A közlekedés haza nem nagy gond mert éjjel nappal van busz/vonat illete ha sikerülne ebben a munkában elhelyezkednem 1 éven belül szeretnék majd felköltözni Budapestre.
Akkor én kicsit bővebben válaszolok, mivelhogy hasonló cipőben járok, mint a kérdező, csakhogy én már 1 éve vezető jegyvizsgáló vagyok. Mindig is érdekelt a személyszállítás, főleg a vasúti része.
Le kell adni az önéletrajzod, motivációs leveled a helyi személyszállítási központban vagy a helyi vezénylőtisztnek. Tudomásom szerint Debrecen személyszállítási központ is, de vezénylőtiszt az biztos van.
Behívnak felvételi tesztre (matek, szövegértés, földrajz), aztán elbeszélgetnek Veled. Ha ez a rész sikerül, akkor orvosi vizsgálatok jönnek. Pszichológia, látás, hallás.
Mindezek sikere után egy 4 hónapos tanfolyam, ahol tanulni kell és merem állítani, hogy nehezebb mint egy érettségi. (Magamról tudom, hogy kiváló jegyekkel érettségiztem le éjszakai tanulások nélkül, a MÁV-tanfolyamon viszont rendszeres volt az éjszakai tanulás is)
Aztán a 4 hónap után vizsgák, majd mehetsz dolgozni.
A tanfolyam csak akkor kerül pénzbe ha vizsgák, pótvizsgák nem sikerülnek. Egyébként a MÁV-Start fizet.
Bejárósnak tényleg nehéz lenni. Én pl. 180 kilométert (kb. 3 órát) utazgatok Kaposvárról a Déli pályaudvarra, ha dolgoznom kell menni. Nagy gond nincs, mert szállást biztosítanak.
Én elégedett vagyok a fizetéssel. 130-140 ezreket kapok. Az is igaz, hogy ezen fizetéseket az utánfizetési jutalék nyomja fel (a hónapban eladott jegyek árának 25%-át kapod meg jutalékként).
Havi 11-12 napot dolgozok, s ezeken a napokon kb. 13-15 órát, de a 13-15 órában azért van kb. 2-4 óra pihenés is.
A munkaidő szerintem megvan fizetve. Talán a felelősség, s bizonyos esetben a munkakörülmény nincs. Mindenesetre én elégedett vagyok.
A vonalak telepállomástól függnek. Én a Déliben főleg tatabányai, dunaújvárosi, székesfehérvári személyvonatokon illetve szombathelyi és tapolcai gyorsvonatokon dolgozok.
Akkor Te még az újdonság varázsában úszol. Én 6 évig voltam vezető jegyvizsgáló Tatabányán, és megközelítőleg 2-3 évig tartott a varázs. Ennyi idő után érzed azt, hogy eleget tartottad a hátad a MÁV hibái miatt, ugyanis a jegyvizsgáló van kapcsolatban az utassal, ami azt jelenti, minden rajta csapódik le. Ehhez a munkakörhöz hihetetlen birka türelem szükséges, mert mindent le kell nyelned, viszont a MÁV megkövetel szabályokat, ami gyakran szöges ellentéte a gyakorlatnak. Példa: Nem viheted el a sötét kocsit, mert balesetveszélyes. Ilyen esetben javítani, vagy ha ez nem lehetséges, akkor ki kell soroztatni. Na, ha ilyet mondasz a kocsi rendezőnek, vagy a szolgálattevőnek, akkor leszedik a fejed. "Az utasnak mindig igaza van", de ha engedsz, akkor elővesznek, hogy X utasítást megszegted. Nemrég volt, hogy egy vak embert megbüntetett egy jegyvizsgáló, mert nem volt nála az igazolványa. Az utas besétált, és panaszt tett, melyet azzal indokokolt, hogy nála volt a fehér bot, amit a jegyvizsgálónak látnia kellett. Kit marasztaltak el? A jegyvizsgálót! Amennyiben elfogadja a botot, akkor jön a fővizsgáló és akkor is a jegyvizsgáló jön ki vesztesként, mert az igazolvánnyal lehet csak kedvezményesen utazni.
Nem árt határozottnak lenni, ugyanis könnyen előfordulhat, hogy az utas teszi le a jegyvizsgálót a vonatról. Persze lehetsz engedékeny, de ekkor szintén a jegyvizsgáló lesz a vesztes. Amikor a MÁV-nál vonatra kerültem, akkor még volt tekintélye a vezető jegyvizsgálónak, de ez évről-évre zuhant. Ha betartod a szabályokat, akkor azért, ha nem, akkor azért visznek a főnök elé.
Az első gázolásom is örök emlék marad. Ilyenkor meg kell nézni, mert ha életben van, akkor segíteni kell. A kollégám eltűnt a tömött gyorsvonaton, és mivel a mozdonyvezetőnek is első volt, ezért kizárásos alapon maradtam egyedül. Kollégám sehol, mozdonyvezető remegve a vezetőálláson, Én meg egyedül mentem megnézni és emellett az utasokkal sem bírtam. Egy része meg akarta nézni a másik része háborog. Mindenki a síneken, miközben ha lassan is, de mellettünk haladtak a vonatok. Végül úgy döntöttem, hogy megállítom nyílt pályán a közben bennünket beért nemzetközi vonatot, hogy vigye tovább az utasokat, ugyanis ha így folytatódik második baleset lesz. Ezzel 30 percre bedugult az 1-es vonal, és a felvett utasok miatt személyvonatként kellett közlekedni a nemzetközi vonatnak. Szoli végén eseménykönyvet írtam, mert felborult az egész vonal emiatt. Legközelebb a főnök előtt álltam, és hiába mondtam el az eseményeket, illetve hogy az utasok biztonsága volt az első szempont. Azt is elmondtam, hogy egyedül maradtam, mert egy kolléga nem segített. Végül a szembesítés mentett meg, mert elismerték, hogy egyedül hagytak a helyzetben. Amennyiben nem érdekel a biztonság, és bekövetkezik egy második gázolás is, akkor még gondatlanság miatt is meghurcolhattak volna.
Budaörsön vörös jelzőt haladtunk meg, melynek következménye újra a főnök volt, ugyanis nekem jegykezelés közben figyelnem kellett volna az állomás túlhaladását és vészfékkel kellett volna megállítani. Ott hajszál választott el bennünket attól, hogy nem csattantunk frontálisan a szemből érkező IC-vel. Szár megállóhelyen hasonló szitu volt. Nem álltunk meg és meghaladtuk. A mozdonyvezető jóval utána megállt. Odamentem, hogy jelenteni kell, ugyanis balesetnek kell tekinteni az ilyet. Mivel a mozdonyvezetőt megsajnáltam, úgy döntöttem, hogy a vonat végén jelezve visszatolunk. Megálló, így azt gondoltam, nem derül ki. Utas panasz révén kiderült, majd ismét főnök és a mozdonyvezető azt mondta, hogy az Én utasításomra tolt vissza a megállóhelyre, miközben a valóságban Ő parázott, hogy neki vége és kirúgják. Lazán hagyta volna, hogy egyedül vigyem el a balhét.
Álom munka! A kollégák azonnal bedobnak, hogy a saját helyzetüket mentsék. Akkoriban volt "zsebre dolgozás", azaz jegyvizsgáló korrupció. Ennek megfékezésére találták ki a fővizsgálókat, akik a gyors- és személyvonatokon keménykedtek, de a nemzetközin zsebre vágták a részüket. Itt is voltak olyan kollégák, akik a szolgálat végén tartották a markukat, de fővizsgáló esetén letagadtak mindent.
19 évesen kerültem oda, és 6 év után döntöttem úgy, hogy ennél jobbra és többre vágyom, így tanultam és ma saját cégem van - többszörös keresettel. Regényt tudnék írni erről az "álom" jegyvizsgáló állásról. Úgy éreztem, hogy fiatal vagyok ahhoz, hogy itt ragadjak, ezért Én azt tanácsolom tanulj és válassz jobb pályát. Nem lesz az az álom, amit most elképzelsz. Elején az újdonság varázs meglesz, aztán lassan elszáll.
Szia! nem akarlak feleslegesen háborgatni, de olvastam ezt a korábbi vjv-s kritikádat és teljes mértékben egyet kell értsek veled. Én lassan a 4. évemet taposom, nekem is kb 1-1,5 évig tartott az eufória aztán vége.
Egy volt kolléga azt mondta hogy aki 5 évet itt marad az már innen megy nyugdíjba. Hát ezt én sem akarom.
Rengeteg olyan figura dolgozik ott akikben meg sincs a változtatáshoz szükséges erő/kreativitás.
De úgy látom neked azért sikerült-csak nem lehetetlen.
Egyedül a Fip jegyet sajnánlnám, mert utazgatni azt szeretek.
Azt megkérdezhetném tőled, hogy ezt a továbbtanulást hogy értetted: egyetem/főiskola vagy valami szakma ami érdekelt?
Még a kegyetlen vizsgáztatói rendszerről még szót sem ejtettél a kedves kérdezőnek
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!