Az ELTE-BTK magyar nagyon nehéz? Hát a nyelvi szakok? Azt tudom hogy rengeteget kell olvasni - ezt hogyan csinálják a BTK-n? Gyorsolvasással, vagy inkább nagy kitartással?
Egyetértek, a kellő érdeklődés és motiváltság meghatározó ebben a dologban, ahogy valószínűleg az más szakmákban is. Vannak olyan évfolyamtársaim, akik képesek voltak már elsőben a számomra végzősként is elképesztő mennyiségűnek tűnő kötelező irodalmakat végigolvasni, sőt, emellett még válogatni az ajánlottakból -
belőlük lesznek majd az írók, professzorok.
Többségünk azonban ennyire azért nem szorgalmas és elkötelezett.
Lehet, lusta vok, de én inkább ügyeskedni szoktam olvasás helyett: szakirodalom esetében a rövid és érthető tanulmányokon szoktam magam átrágni (bár igaz, ezeket alaposan fel is dolgozom), a többit pedig lerövidítem annyira, hogy számomra is befogadható terjedelmű legyen: a bekezdések kezdő mondatait olvasom csak el. Talán meglepő, de tény, hogy többnyire teljesen érthető így is a szöveg, mert ami így megmarad, az a tanulmány gerince. Általában itt szokás közölni (tudományos szövegekben legalábbis) a legfontosabb információkat, a korábbi megállapításokból levont következtetéseket, szóval csak ritkán van szükségem arra, hogy visszaolvassak, nem kapok érthetetlen szövegcsonkokat.
Irodalmi szövegeket pedig - magyar szakos létemre - csak akkor olvasok, ha kb. 200 oldalnál nem terjedelmesebbek. Ami ettől hosszabb, arról neten keresek olvasónaplót, elemzést.
De mivel alapvetően szeretek olvasni, viszont nem szeretek a szükségesnél többet dolgozni egy pár kreditért, igyekszem a választható tantárgyaim esetében inkább gyakorlatokat, semmint előadásokat felvenni. Úgy tűnik ugyanis, a tanárok egy része magyar szakon úgy gondolja, hogy ha a teljes félév áll a hallgató rendelkezésére, akkor 4-5000 oldalra rúgó kötelező anyagot is el tud olvasni. Ez heti 300 oldalt jelent kollokviumonként (egy szemeszterben pedig becsúszik az ilyen előadásból 2-3 is, nekem pedig ez a heti 600-900 oldal a gyakorlatok mellett vmi iszonyat, tehát inkább ügyeskedem). Szemináriumokon ezzel szemben, mivel hétről hétre szokás feladni a kötelezőt, a tanárnak arra is kell gondolnia, hogy ha eredményes, vitában gazdag órát szeretne tartani, nem szabad túl hosszú, egy hét alatt csak kínok árán átrágható vagy mindössze felületesen átfutható szövegeket feladnia. Ezért gyakorlaton a terjedelem is fontos szempont az olvasmányok kiválasztásakor. Novellákat, drámákat kapunk ilyenkor, ami ritkán haladja meg a heti száz oldalt. A különbség, azt hiszem, elég látványos.
Tehát én így csinálom: lerövidítem a szövegeket, és igyekszem inkább gyakorlatokat felvenni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!