Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Van valami jó tippetek a...

Van valami jó tippetek a hatékony tanuláshoz?

Figyelt kérdés
2009. máj. 13. 21:59
 1/7 anonim válasza:
100%

Nekem van! Elsőre talán kissé furának tűnik, sokáig vonakodtam kipróbálni, miután megkaptam. Aztán úgy határoztam, semmit sem veszítek azzal, ha kipróbálom. Ez egy meditációs kazetta, én annak idején hetente 3-szor csináltam, és már az első hét után észrevehetően javult a memóriám. Úgy csináltam végig kezdő szintről egy haladó és feszes tempójú angol tanfolyamot, ami kombinálva volt egy kezdő számítógépes tanfolyammal és egy béna tanárral, hogy alig kellett tanulnom valamit, 70-80%-ban elég volt, amit a tanár mondott az órán. Igaz, hogy jó a nyelvérzékem, de nem ennyire! :) Mindkét vizsgám ötös lett, az angol ráadásul dicsérettel. A tanulás alatt nem kell meditálni, hanem csak a szabadidődben. Maga a meditáció 22 perces, heti 3x22 perc nem nagy áldozat, sokkal több időt és önbizalmat nyersz így.

Ja, majd' elfelejtettem a lényeget! :) Paul R. Scheele: A tökéletes memória. Remek kazetta, azóta talán már cd-n is megjelent. (És természetesen magyar nyelvű.) Az Agykontroll Kiadó adta ki.

2009. máj. 13. 23:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Igen, van. Általános iskolás, gimis vagy egyetemi kellene? Néhány, inkább szemléletbeli dolog különbözik, de leírom amit én használtam, és ha megírod milyen iskola, akkor még tudok esetleg hozzátenni:


1) Tanulókártya:

Főleg szavaknál jó, de én használtam pl aminosav képződési útvonalak magolásához is, sőt, verstanuláshoz is. Arra jó, hogy egy adott szót, fogalmat összetársíts néhány másik fogalommal, azaz pl alkalmas egy fogalom definíciójának megtanulására. A kártya egyik felére írod az egyik fogalmat, pl a szót magyarul, a másikra az idegen szó minden alakját, névelőt, definíciót, akármit. Egyszerre 15-20 darabot forgass, mindig keverd össze, és légy becsületes: amiből nem tudsz mindent, azt tedd jobbra, amiből mindent tudsz, azt tedd balra. A jobb oldali kupac egyre csökken (egyre több a tudott szó), így a nehezen megtanulódó szavak egyre gyakoribbak. Ha már csak 10 kártyát nem tudsz, töltsd fel a készletet újabbakkal, mert innen már nem csak


Fontos:

- Az egyik oldalon egy, azaz EGY darab fogalom legyen, a másik oldalon max 5-6, tőszóban, egyszerűen megadott definíció vagy fordítás, nem pedig kisregény. Példa: az „ABIOTIKUS” fogalmat jelölő kártyára nem egész mondatot írunk, mint ez a wiki szócikk ( [link] ), hanem csak ennyit, felsorolás szerűen. Így messziről látszik, hogy 4 logikai egység van, amit meg kell tanulni:

* öklógiai környezet,

* élettelen,

* élethez szükséges,

* fizikai-kémiai tényező.


- A kártyára nem írunk felesleges információt – megtanítja a lényeget kiszűrni.

- A már tudottakat ellenőrizd, hogy még tudod-e, azaz keverj néha vissza belőle.

- Minden kör után keverd újra, különben az agyad a rövidtávú memóriába teszi, és egy sorrendként tanulja meg („emlékszem, hogy az ’abiotikus’ után jön, de nem emlékszem a szóra”)

- A kártya nem alkalmas „visszafele” tanulásra, sajnos minden irányból új kártyát kell csinálni. Azaz csak a szóhoz tudsz definíciót társítani, a definícióhoz szót nem. Nyelvnél, ha csak egy-egy szót írsz rá, akkor elvileg mehet visszafele, de ettől óvva intelek. Inkább írj több szinonim szót a túloldalra.


2) Eleje-vége módszer

Ismert, hogy az agy jobban memorizálja a két szélét a dolgoknak. Főleg verstanulásra jó, bontsd fel 2 versszakos részekre és külön kezelve tanuld. Ne akkor kezdd, amikor már csak egy napod van rá, hanem minden nap egy kicsit. Ehhez önuralom kell, de a megtanulandó mennyiség nem lesz kevesebb, ha halogatod.


3) Lefekvés előtt módszer.

Az agy alvás közben rendszerezi a tanultakat. Ami nap közben a rövidtávú memóriába került, azt az agy vagy kidobja, vagy fontosnak ítéli és elrakja. Nem az alapján dönt, hogy te meg akarod-e tanulni, hanem hogy milyen intenzíven foglalkoztál vele. Ezt a mechanizmust be lehet csapni azzal, hogy amit közvetlenül a lefekvés előtt csinálsz, azt jobb eséllyel tekinti fontosnak. Azaz lefekvés előtt nézz át mindent, amit tanultál, akár pörgesd át a tanulókártáykat. Ezután nincs TV, rádió, internet, hanem alvás van. Reggel elsőként ismételj, azaz legalább 10 percre pörgesd át a füzetet vagy a tanulókártyákat.



4) Érdekel-nem érdekel módszer

Nagyon fontos tudni, hogy mi motivál egy tárgy elvégzésére. Szereted? Kötelező? Szüleid miatt? Tudni kell, hogy amit szeretsz, ott látod a lényeget, ragad rád, és egy tananyagot elolvasva az agyad felismeri hogy mi a fontos és mi nem. Amit nem szeretsz, azzal sajna nincs így. Ott minden mondat potenciális ellenség. Minden oldalról fel lehet tenni 5-10 mondatnyi kérdést. Gyűjts kérdést, próbálj rájönni, hogy egy érdektelen tananyagból mit lehet kérdezni. Ne legyints, hogy ez úgyse fontos, mert ha nem érdekel, akkor nem érted, és akkor kiderülhet, hogy valami mégis fontos amit átugrottál. Szóval tanulj meg mindent amit lehet, mert közte lesz a lényeg is. Tudom, ez a legnehezebb, hiszen amit nem értesz, azt nem is akarod megtanulni, de be kell látni, hogy az utált részek nélkül a kedvelt részeket hiába tanulod meg, nem lesz diplomád/érettségid/stb. Valahogy motiváld magad.



Alapszabály: intenzíven. Nagyjából 30-50 perc legyen egy tanulási ciklus, amíg nem keresel kifogást, nem mész WC-re vagy inni vagy csokiért vagy rádiót kapcsolni, nem kalandozik el a gondolatod. Utána viszont legyen lazító kör, 10-15 perc. De nem több. Az agyadba az fog belemenni, amivel intenzíven foglalkozol. Így működik. A könyv fölött üldögélés nem intenzív. Szóval intenzitás és ami ahhoz kell: önuralom.


Kb. ennyi.

2009. máj. 14. 00:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
középiskola
2009. máj. 14. 11:45
 4/7 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat!
2009. máj. 14. 11:48
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Középiskolában nagyon fontos a folyamatos tanulás. Nincs olyan intenzív tanulós időszak, mint egyetemen a vizsgaidőszak. És persze a számonkérés is folyamatos. Vagyis minden nap időt kell fordítanod a tanulásra, legalább egy kis ismétlésre, a legjobb ha lefekvés előtt átolvasod az aznap tanultakat. Ez nem feltétlenül jelent minden anyagból intenzív ismétlést, inkább egy kicsit "visszahívod" az órákon történeteket, akár 5 percben (6 óra esetén ez napi 30 perc), ezáltal üzened az agyadnak, hogy ez fontos, rakja el.


Az ember típusától függ, hogy hallva vagy olvasva tanul jobban. Ha az első, akkor oda kell figyelni órán, de tényleg, ez fél siker. Ha a második, akkor jó jegyzetet kell szerezni.


Középiskolában nagyon sokat számít, hogy legyenek kérdéseid, és tedd is fel őket. Ne aggódj, a tanár elvileg azért van ott, hogy válaszoljon.


Itt alapvetően még a tanárra kell hagyatkozni (ez megváltozik az egyetemen), és szükség esetén kérj segítséget. A segítség kérése nem szégyen.

2009. máj. 14. 20:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim válasza:
100%

Szia!

Gondolom nem szeretsz tanulni.

Ezzel én is igy vagyok a középiskolás,elsős fejemmel,jah és persze kollégiumos vagyok.

Na már most ha jo tanuló akarsz lenni,nem szabad kollégiumosnak lenni,mert ott tanulni nagyon nehéz,mert a haverok mindehova elcsábitanak,és elmegy a kedved.Én bevallom az a ,,,utolsó percbe,, tanulos vagyok.Pl. ha németből van 1 oldal szó ,amit szerdán feladnak mához egy hétre ,akkor kedden éjjel kezdek neki.Ezzel csak az a baj,hogy elálmosodsz,és az agyad már nem rögziti a tanulnivalót.A legjobb amit ajánlhatok neked,és amit én is csinalok,hogy tanulj reggel.A reggeli tanulás nem azt jeletni hogy felkelsz 4kor mert fogtok irni mindenből,meg felelsz mindeből,hanem pl. megkell tanulnod pár dolgot.Na arra nagyon jó,mivel az agyad reggel jó rögziti a tanulnivalókat.Remélem tudtam segiteni! ph7

2009. máj. 17. 01:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Köszi a hasznos válaszokat!
2009. máj. 17. 14:26

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!