Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Miért mondják sokan, hogy az...

Miért mondják sokan, hogy az alkalmazott közgazdaságtan, közgazdasági elemző, gpme stb.. sokkal jobbak az “üzleti” gazdasági szakoknál?

Figyelt kérdés
Persze elismerem, hogy jó és kemény szakok ezek, de konkrétan makro elemzőre csak kevés helyen van szükség és egy AK-s is nagy eséllyel üzleti területen fog elhelyezkedni.

2022. okt. 23. 23:42
 1/1 anonim ***** válasza:
86%

~15 év multis menedzseri tapasztalattal írom ezt:


Az egyetemi szakok a valós foglalkozások max. felét fedik le. Rengeteg olyan foglalkozás van a valós életben, amelynek nincs megfelelő szak az egyetemeken, és még több olyan, amelyekről max. egy óra szól az egyetemen (pl. stratégiai menedzsment, M&A, projekt menedzsment stb.) és az is gyengén. Ezek összetett tevékenységek, amelyekhez sokféle kompetencia szükséges. De még az olyan szakmákat is, amelyekre 1:1-ben van egyetemi szak (pl. marketing menedzser, kontroller stb.), azért 80%-ban a munkahelyen tanul meg az ember. Egy egyetemi marketing szaktól az elvárható, hogy a piackutatás alapjait megtanítsa, vagy hogy a Kotler nagy marketingkönyvét végigolvastassa, de ez még nagyon-nagyon távol van attól, hogy valakit be lehessen ültetni egy vállalati székbe marketingesnek. (Erre valók egyébként a gyakornokoskodások, pályakezdő programok stb.)


Könnyű arra a belátásra jutni, hogy az egyetem feladata, hogy alapkompetenciákat tanítson. És lehetőleg olyan alapkompetenciákat, amelyeket nagyon nehéz iskolarendszeren kívül tanulni (iskolarendszeren belül is, de kívül meg pláne). A matematika, statisztika, adatelemzés, mikro- és makroökonómia, vállalatgazdaságtan, pénzügyrendszertan stb. stb. mind ilyen kompetenciák, ahogyan a szoft kompetenciák: szövegértés, fogalmazás és a profi kommunikáció is.


Ehhez már csak azt kell észrevenni, hogy mi is történik a gazdaságban "Industry 4.0" címszó alatt. Már hagyományosan is a (manuális) adatelemzés volt a menedzseri foglalkozások értékesebbjeinek egyik fő kompetenciája, dolgozz akár stratégián, akvizíción, pénzügyön kontrollingon, vagy akár marketingen. (Sokan összetévesztik a marketinget a reklámmal, nagyon nem az – de még a reklámhoz is elsősorban adatot elemezni kell tudni, hiszen a közhiedelemmel ellentétben ez se "intuitívan", hasraütésre megy, hanem adatok alapján.) A modern digitális gazdaságban meg aztán pláne szinte minden az adatokról szól.


Ha valaki kifejezetten marketinges akar lenni, akkor kis segítséget jelent az, ha eleve marketingre jár, de még egyszer: az egyetem nem képes egy komplett marketing szakembert kiképezni, nem ez a feladata. Sokkal többet ér, ha az illető adatelemzésben penge, és megtanulja a szakmai kompetenciákat a munkahelyen.


Ezért tehát téves az a kérdés, miszerint az AK-sok, GPME-sek "makro elemzők" lennének. Ugyanők remek menedzserek tudnak lenni nagyon erős alaptudással. (Dolgoztam együtt több PhD-zett AK-ssal központi stratégián...) Nyilván nem fog beülni egy GPME-s, AK-s könyvelgetni vagy marketing asszisztensnek, amikor már harmadéves korukban vadásznak rájuk a befektetési bankok... de ha akarnának be tudnának ülni bármilyen gazdasági szakos helyére bármikor.


Tehát a kérdésedre válaszolva: az AK és GPME azért jobb szakok a gazdasági szakoknál, mert jóval erősebb adat-kompetenciákat tanítanak, amelyeket utólag nagyon nehéz pótolni, és ez nem csak a karrier elején jutalmaz, hanem egészen a nyugdíjig. Most így utólag, ha valaki marketing menedzser akarna lenni, akkor is azt javasolnám, hogy menjen el egy AK alapszakra és max. onnan egy marketing mesterszakra, ha még mindig az érdekli.


A pénzügy-számvitel egy kicsit kakukktojás e tekintetben, mert az is elég erős alapszaknak számít. Más kérdés, hogy azokban a karrierekben, amelyekben gondolkodsz, jelent-e értékes többletet mondjuk a számviteli törvény mély ismerete, vagy inkább jobban járnál erősebb közgazdasági, matematikai, adatelemző alapismeretekkel.

2022. okt. 24. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!