A középiskolai felvételi vizsgáknak mi az értelme?
Szerencsére engem ez a téma már nem érint, már az érettségin is túl vagyok, jelenleg egyetemen tanulok osztatlan tanárképzésen, viszont sose értettem ezt a középiskolás felvételi mizériát. Nem jártam elit iskolákba, így a középiskolai tanulmányaimat is helyben, egy kistelepülési suliban végeztem el, mégse érzem ennek hiányát az egyetemen. Volt hogy az oktató jobban megdicsérte a féléves munkámat, mint annak a srácnak a munkáját, aki az egyik top 20-as gimnáziumba járt.
Mi értelme van ennek a "különcködésnek" az iskolák részéről? Én elhiszem hogy kell egy minimális alaptudással rendelkezniük a diákoknak, hogy lehessen valamit kezdeni velük, de ehhez nem lenne elég a 5. - 8. osztályos tanulmányok bemutatása? Minek kell szerencsétlen 13-14 éves gyerekeket egy ilyen stresszhelyzetnek kitenni? Bőven elégnek éreztem azt, amikor középiskolában a tanárok az érettségivel riogattak mindenkit, hogy milyen baromi nehéz.
A te eseted kábé 1000-ből 1.
Top gimikbe járók nagyobb százaléka tesz emelt érettségiket és csinál nyelvvizsgákat, mint a mucsajröcsögei gimnázium diákjai ezért a felsőoktatásba való bejutás esélye is nagyobb. Nem azt mondom, hogy Mucsajröcsögéről nem lehet egyetemre menni, de sokkal nehezebb, mint egy top suliból.
A szülők ezt látják és igyekeznek a gyereküket a top gimikbe íratni, ezért oda túljelentkezés van. Így például az Apáczaiba jelentkező 600 diákból valahogy ki kell szűrni azt a két osztályra valót. Na ezért van a középiskolai felvételinek értelme.
Másik példa. A szülők nem szíveen adják a gyereküket szakközépiskolába, inkább szakgimibe vagy gimibe szeretnék ha menne a gyerekük. Ezáltal oda is túljelentkezés van.
Alapvetően egyetértek az előttem szólóval, azonban a középiskolai felvételi (sajnos) nem kötelező. És a nagyobb baj ez, nem pedig a stresszhelyzet.
Azért probléma ez, mert jelenleg az általános iskoláknak a kimenetét senki sem méri, tehát nincs tétje az ott végzett munkának. Simán továbbtolják (akár jó jegyekkel is!) a 70-es IQ-jú diákjaikat (ill. a problémásokat, csak hogy szabaduljanak tőlük), aztán a középiskolák kezdjenek velük amit tudnak. Most szólok, hogy nem tudnak! Ezekből a gyerekekből jó szakember (tisztelet a kivételnek) sose lesz.
Tehát vissza az alapokhoz! Amíg ezen a téren nem lesz változás - vagyis ha továbbra sem lesz tétje az általános iskolában végzett munkának - addig a szakképző intézmények továbbra is tele lesznek "funkcionális analfabétákkal", akik nem értik amit olvasnak, nincs kézügyességük, nem tudnak sem rajzolni sem számolni.
Az általad említett központosított vizsga maga a központi írásbeli. Az általad említett év végi jegyek (gondolom itt a 8. osztályosra gondoltál) a jelenlegi rendszerben a 7. osztály év végi és 8. osztály félévi jegyek. Ezek együtt, ha úgy tetszik akkor mérik az általános iskola teljesítményét.
Jó lenne ha valami korszakalkotó ötlettel állnál elő! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!