8 meg 14 év nyelvtanulás után sokan semmit se tudnak. Miért van ez?
A magyar IQ amúgy már az utolsó előtti Európában.
Gondolom ez is bejátszik.
Azért, mert ami a tanórtákon történik "nyelvóra" címén az csak "tingli-tangli időtöltés"...Én úgy gondolom, hogy az iskola és a tanárok azért vannak, hogy segítsék a diákokat, hogy minél több tudásra tegyenek szert és nem otthon egyedül vagy az iskolán kívül pl. drága pénzért magántanárnál kellene bepótolni azt, ami a suliban elmaradt. Azzal maximálisan egyetértek, hogy nem a tanár feladata, hogy beletömje a diák fejébe a tanulnivalót mert ez nem is így működik, a diák helyett senki nem tudja megtanulni és valóban szükség van arra, hogy a diák fordítson rá időt, energiát és foglalkozzon vele mert máshogyan nem megy. Ugyanakkor a legtöbb iskolai nyelvórán a tanár végig magyarul beszél, magyarul magyaráz és magyarul adja az instrukciókat mert hát az úgy neki és a diákoknak is sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mindenki rögtön elsőre megérti...általában ad egy feladatot pl. szövegértés, hogy a diákok egyedül oldják meg, amíg ő dolgozatot javít vagy naplót ír. Még mindig a nyelvtani szabályokon van a hangsúly (nyilván a nyelvtan IS fontos, de önmagában nem ér semmit), amit a többség ráadásul borzasztó kacifántosan próbál elmagyarázni, még mindig szólistákkal történik a szókincsfejlesztés és szódolgozatokat íratnak a gyerekekkel (így ismernek majd szavakat, tudják a magyar megfelelőjüket mert bemagolták, de gyakrolatban már nem tudják őket alkalmazni), nincsenek csoportos vagy páros feladatok és nem történik kommunikáció az adott nyelven (Így a gyerekek nem tanulják meg gyakorlatban alkalmazni a tudásukat, hiába ismernek szavakat vagy nyelvtani szabályokat, ha nem tudják őket szóban és írásban használni. Persze, órákon vagy pl. érettségin számonkérik az esszéírást, "beszédet", de az arra való felkészítés általában úgy történik, hogy a sémákat, mintákat bemagoltatják a gyerekekekkel, előre megíratják és megtanultatják a szóbeli témaköröket, de sokan maguktól egy értelmes mondatot nem tudnának összetenni, nemhogy megfogalmazzanak egy szép, logikus felépítésű, értelmes és öszetett esszét...). Valamint én úgy érzem, hogy a diákok nagy részében nincsen elég motiváció, ami kis részben talán szintén az iskola hibája...nem azért tanulnak nyelveket mert látják a hasznát, hogy pl. képesek lesznek külföldiekkel kommunikálni, képesek lesznek idegen nyelvű könyveket olvasni és filmeket vagy sorozatokat nézni, képesek lesznek idegen nyelvű forrásokat felhasználni a tanulmányaik során stb., hanem szimplán az a cél lebeg a szemük előtt, hogy le tudják tenni az érettségit és meglegyen a papír, valamint szerezzenek egy nyelvvizsgát, hogy meglegyen a papír. Majd, azt követően, hogy elérik ezeket a célokat (nyelvvizsga/érettségi) be is fejezik a nyelvtanulást mert nekik ez már elég volt, nemhogy nem fejlődnek tovább, hanem idővel az addig megszerzett tudásuk is elveszik.
Természetesen ez nem minden iskolára és nem minden tanárra igaz, de én elég sok ilyen esettel találkoztam és másoktól is hallottam, hogy náluk is így működnek a dolgok. Valamint nyilván, nem lehet mindent másokra hárítani, mert igenis nagyon sok múlik a diákokon, hiszen nulla munkával semmit nem lehet elérni, olyan nem lesz soha, hogy valaki csak karba tett kezekkel ücsörög és egyszer csak úgy beleszáll a tudás a fejébe és azt is aláírom, hogy egyeseket a lustaságuk akadályoz. Az is igaz, hogy ha valaki meg akar tanulni egy nyelvet, akkor meg is tudja, én is rengeteget foglalkoztam vele és gyakroltam (önállóan értettem meg a nyelvtani szabályokat mert számomra így sokkal egyszerűbb és érthetőbb volt, mint a tanórán leadott katyvasz, idegen nyelvű anyagokat olvastam - kezdetben rövid cikkeket, kommenteket majd könnyített olvasmányokat és komplett regényeket, idegen nyelvű filmeket és sorozatokat néztem, külföldiekkel kommunikáltam írásban és szóban - nekem volt lehetősem ezt személyesen is megtenni, de ma már az internet is rengeteg lehetőséget ad pl. skype, közösségi oldalak), ugyanakkor sokkal könnyebb lett volna, ha ehhez kapok támogatást mert szerintem jóval több energiát és időt kell belefektetni így, hogy az iskola nem sokat segít, holott én úgy gondolom, hogy ez lenne a feladata.
#9 középsulimban nagyon jó angoltanárunk volt, de a csoport nagy része annyira szart a nyelvtanulásra, hogy hiába tanított ő jól, ha a sok lusta nem tudta tartani a tempót, ezáltal a jobbak is lemaradtak. Nem mindig a tanárok hibája.
Szerintem nem a körülményeket kéne hibáztatni és attól függővé tenni a sikereidet, hanem fogod magad és nekiállsz magadtól megtanulni. Ehhez még csak magantanár sem feltétlen kell. Én így csináltam és mostanra lassan 4 felsőfokú nyelvvizsgám van, pedig ugyanabban az oktatási rendszerben tanultam, mint bárki más. Van erre egy jó német mondás: wo ein Wille ist, ist auch ein Weg, vagyis aki akar valamit, az talál is hozzá utat, nem csak kifogásokat :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!