Cambridge felsőfokú angol nyelvvizsga menne , ha az emelt angol 84% lett?
"Az emelt érettségi följebb van, mint B2"
Nincs följebb. Akkor se, ha egyesek szubjektíve úgy érzik. Mindegyik B2-es máshogyan nehéz, de nem kapnák meg az akkreditációt, ha nem B2 szintűek lennének mind.
"Nem tudom, mióta B2 téma az, hogy ..."
Tartalmilag csak annyit kell tudni mondani mindenről a 60%-os eredményért, amennyit egy átlagember tud. Az a lényeg, hogy angolul beszéljen. Ha azt taglalja, hogy ő erről nem sokat hallott, csak tippelni tud, az időmérőkkel kapcsolatban halandzsázik valamit az ősemberről, akinek pont elég volt annyi, hogy reggel felkelt a nap, aztán este lement, mert csak azzal teltek a napjai, hogy izé, meg hogy a középkorban is max. a templom tornyára nézve tudták az emberek, hogy mikor van dél, de a többi nem érdekelte őket, mert... és akkor itt megint mond valamit a középkori ember egy tipikus napjáról, aztán arról beszél, hogy mi van ma, hogy csak manapság van az, hogy az emberek percenként csekkolják a mobiljukon, hogy hány óra, mert folyton mindenféle értekezletekre rohangálnak, meg nem szabad lekésniük a buszt, mert akkor borul a napirendjük, és ettől az egésztől manapság mindenki csupa stressz, és nem csak a mobiljukon tudják megnézni, hanem a számítógép jobb alsó sarkában is állandóan ott figyel az óra, meg az utcán is van, meg karórákat is hordanak egyesek, amiket régen még minden este be kellett állítani, manapság meg már az internetidőt mutatja minden, stb. - akkor simán teljesítette a feladatot, hogy beszéljen az időmérők fejlődéséről. Mint ahogy a többi nyelvvizsgán is azt értékelik, hogy képes-e kommunikálni, nem pedig azt, hogy mennyire részletesek az ismeretei se a környezetvédelemről, se a betegségekről, a munkapiaci folyamatokról vagy akármiről.
De nagyon nem mindegy, hogy milyen szinten milyen témáról kell rizsázni rögtönözve. Az ősember meg a középkori templomtorony nem annyira evidens egy vizsgahelyzetben, meghaladja a B2 szintet, a B2 az itt és most. Az elvont a C1. Eleve több nyelvvizsgán van felkészülési idő az összefüggő beszédre.
B2: "Aktívan részt tudok venni az ismert témákról folyó társalgásokban úgy, hogy közben kifejtem és fenntartom a véleményem. Világos és részletes leírásokat tudok adni sok mindenről, ami az érdeklődési körömbe tartozik. Egy ismert témáról ki tudom fejteni a véleményem úgy, hogy megemlítem az egyes lehetőségek előnyeit és hátrányait." C1: "Világosan és részletesen tudok leírni bonyolult dolgokat más, mélyebben kapcsolódó témaköröket is bevonva, egyes elemeket részletezve" (a képek az egyes elemek, amiket részletezni kell). A hivatalos Érettségi témakörök számos emelt szintű vizsgás témát nem tartalmaznak. Vagyis rosszak a feladatok, nem állnak összhangban az előírásokkal. Sok közülük olyan tárgyi tudást igényel, ami megkérdőjelezi a vizsga validitását, vagyis hogy azt méri, aminek a mérésére hivatott. Extrémen elhibázott feladatnál (pl mért kéne azt tudni, hogy mondják angolul a vésőt vagy a parabolaantennát) legfeljebb a vizsgabizottság a pontozással korrigál, ami viszont a vizsga megbízhatóságát öli meg.
"Az ősember meg a középkori templomtorony nem annyira evidens egy vizsgahelyzetben, meghaladja a B2 szintet"
Mármint a két szó? Vagy az, hogy arról is tudjál beszélni, hogy mi volt az őskorban meg a középkorban? Mert az utóbbi általános iskolai tananyag, úgyhogy halandzsázás szinten azért elvárható. Ha meg nem ismeri azt a szót, hogy ősember, vagy templomtorony, akkor B2 szinten elvárható, hogy megkerülje, körülírja, hogy pl. olyasmit mondjon, hogy "az ember, amikor megjelent a Földön és barlangokban lakott, mert nem voltak se városok, se országok", meg hogy "a templomra nézett, amikor tudni akarta, hogy hány óra".
"a B2 az itt és most"
És a múlt idők? :)
"A hivatalos Érettségi témakörök számos emelt szintű vizsgás témát nem tartalmaznak."
Mire gondolsz?
- hogyan fejlődött az írás története a hieroglifavésőtől a kódexíráson át az írógépig: A tudományos és technikai fejlődés pozitív és negatív hatása a társadalomra, az emberiségre;
- a fejlődő országok gazdasági megsegítése több kárt okoz, mint hasznot: A motorizáció hatása a környezetre és a társadalomra; A természet és az ember harmóniája; Az idegenforgalom jelentősége; A környezetvédelem lehetőségei és problémái; A fogyasztói társadalom, reklámok; A munkavállalás körülményei, lehetőségei itthon és más országokban, divatszakmák; Ételspecialitások hazánkban és más országokban; Üzleti világ, fogyasztás, reklámok
- hogyan fejlődtek az időmérő eszközök a napórától a homokórán át a kvarcóráig: A tudományos és technikai fejlődés pozitív és negatív hatása a társadalomra, az emberiségre; Napirend, időbeosztás; A családi élet mindennapjai, otthoni teendők; A természet és az ember harmóniája;
Épp ez az, hogy ha valaki készül egy konkrét vizsgára, akkor átnézi a témakörei(nek legalább a listájá)t, és akkor tudja, hogy amikor az írás történetéről kérdezik, akkor valójában arról akarnak hallani, hogy hogyan hat a technikai fejlődés a társadalomra, és máris beugrik neki, hogy aha, akkor valójában nem a hieroglifákról várnak kiselőadást. Bajban az van, aki rá se nézett a témakörök listájára, csak valamiért úgy hiszi, hogy márpedig ő már B2 szinten van, ezért nagy mellénnyel odamegy, aztán lefagy, amikor megemlítik neki a hieroglifákat...
"pl mért kéne azt tudni, hogy mondják angolul a vésőt vagy a parabolaantennát"
Senki se mondta, hogy tudni kell...
"legfeljebb a vizsgabizottság a pontozással korrigál, ami viszont a vizsga megbízhatóságát öli meg"
Nem, pont az biztosítja a megbízhatóságát, hogy egy megadott pontozási útmutató mentén pontoznak, nem pedig csak a hasukra ütve. És az útmutatóban egy szó sem esik pl. arról, hogy aki nem tudja a vésőt vagy a parabolaantennát, az pontot veszít.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!