Szerintetek nem hülyeség már általánosban elkezdeni a kémiaoktatást?
Lehet, hogy én vagyok hülye (idén érettségizem kémiából :D), de felkészülés során nekem őszintén semmi hasznom nem volt abból, amit általánosban tanultam, sőt, szerintem felesleges is volt, hisz annyira túlegyszerűsítve, lebutítva tanítják, hogy nem csoda, hogy sokan nem értik. Nem tanítják az összefüggéseket és tulajdonképpen csak memorizálásra építenek, ahelyett, hogy inkább elmagyaráznák. Rég voltam már 7.-es, ez tény és mondjuk az általános iskolás kémia annyiból jobb volt, hogy többet kísérleteztünk, mint gimiben. Úgy összességében mindenbe belecsíptünk, de nem hiszem, hogy olyan sok értelme lett volna.
Gimiben viszont nem tanítanak szervetlen kémiát (kivéve aki 11.-ben megy faktra), mert nincs idő. Így nem lenne jobb, ha kémia is 3 éves tárgy lenne inkább?
Mondhatni minek - eredendően azért tanítanak mindent általánosban is (vagyis duplán), mert mikor kitalálták, hogy miről szóljon az általános iskola, még csak egy igen szűk réteg került középiskolába utána... Úgy képzeld el, hogy szüleid korában egy akármilyen városban 10-15 általános iskolára 2-3 szakmunkásképző és 1 gimnázium jutott. (Azóta az általános iskola épületek és tanári karok felét kinevezték gimnáziumnak, mondjuk, a színvonal nem is lett különb.)
Nyilvánvaló, hogy azóta lett volna mit újragondolni az általános iskolák tantervén, de én már azt is megkérdőjelezem, hogy a 21. században az iskola kell-e legyen a tudás megszerzésének formája, ha amúgy már most sem az. Az iskolák a legvadabb totalitárius diktatúrák korának találmánya, semmi több, mint megfélemlített diktatúra-alanyokat nevelni, akik normálisának tartják azt, hogy megmondják nekik, hány órakor hol kötelező megjeleni, és mit kötelező csinálni ott, meg másnapra. Huszon évig beosztják minden következő percedet, mit csinálj, mint valami fogyatékosnak. Ezek azok az emberek aztán, akik az életbe kikerülve semmit nem tudnak önállóan magukkal kezdeni. Na ehhez képest olyan századrendű dolog hogy kémiaórával vagy kutyafülével töltik a gerincromboló börtönéveiket a fiatalok... (Tantervi részletekbe nem okoskodnék bele, mert fogalmam sincs már, merre hány az óra.)
De azt mondjuk meg őszintén, ha valakinek X év múlva szüksége van a tudásra, nem a 3 napig tartó iskolai emlékeit fogja előszedni, hanem úgyis maga fog önállóan elmélyedni az interneten és egyéb helyeken fellelhető anyagokban. Az ember nem hülye, megszerzi a tudást maga, ha akarja, és sokkal maradandóbban, ha maga megy utána, mint akinek elé teszik.
Mert milyen emlék marad majd az iskolából meg? Hogy melyik fiúba/lányba voltál szerelmes. Ennyi.
Nem beszélve róla, hogy ebben az országban eddig még minden nemzedék kitörölhette a hátsóját azzal, amit tanítottak neki, kitörölhette a latinnal és az ógöröggel a KGST-ben, kitörölheti a politikai gazdaságtannal az EU-ban, és ne hidd, hogy ez lesz az utolsó rendszer, korábban is mindig azt hitték...
Általános iskolában egy egy fajta alapműveltsèget kapsz, amibe beletartoznak a természettudomànyok.
Nyílván középiskolában már bővebben tanuljak, fakton még inkább. Egyetemről nem is beszélve.
De nem mindenki jut el eddig, szerintem fontos, hogy a 8 osztály alatt legyen kémia is. Egyébként ha van egy alap, akkor kozepsuliban már könnyebb lesz folytatni és magasabb szintekre emelni a tudást.
1# “kitörölhette a latinnal és az ógöröggel“
Ahol dolgozom: Németországban egy giga nagy multinak a stratégiai osztályán. A 6 fős csoportunkból ketten tanultunk ógörögöt már gimiben is, és a nagy részünk tanult latint is. Ez valamilyen fatális téveszme, hogy az iskolában csak olyasmit kellene tanulni, aminek – úgymond – “haszna” van. Ugyanis a kultúrának is van haszna. Az se véletlen, hogy a stratégiai tervezési csapatban volt már kulturális antropológus, pap (!), Korea-szakértő... Az üzleti élet szerencsére nagyra értékeli a műveltséget (is).
Én nem tartom hülyeségnek az általános iskolai kémiaoktatást. Alapszintű kémiatudás nélkül hogyan dönti el az egyszeri ember, hogy az etil-alkohol es a metil-alkohol közül melyiket issza meg hígítva.
Ráadásul a tantárgyi átfedésekben jól jön a kémiatudás. Az oldatok keverési egyenletét tanítják matematika órán is. Az atomok közötti kémiai kőtésekkel nagyon jól lehet szemléltetni a gráfokat.
Ha már mindenáron tantárgyat kellene megszüntetnem akkor az erkőlcstan/etikát dobnám a kukába és helyette egy plusz kémiaórát raknék be.
#5:Így bizony. A hasznos jelző állandó használata arra utal,hogy lassan már szakma szinten akarunk gyerekeket tanítani. A gimnázium nem technikum,tehát a hasznosság egy szelet,de legalább ilyen fontos a műveltség/világkép,amit ott ápolni próbálnak.
#7:S az átlagembernek szüksége van a Halotti beszédre? Ez az érv nem túl jó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!