Szerintetek fejlődhetnek a magyar egyetemek a költségvetésük, kutatási alapjuk komolyabb növelése nélkül?
Nem hinném.
Kutatási pénz nélkül lehetetlen egy ténylegesen jó egyetemet létrehozni és fenntartani. Az mindegy hogy állam vagy privát cégek adják ezt a lóvét (nyugaton eléggé bevett, hogy egy egyetemet akár 10-20-50-100 nagy cég is 'szponzorál', kb mint Győrben az Audi, vagy máshol az Telekom, esetleg BOSCH, Knorr), de kell egy ilyen alap ehhez.
Mert ha esetleg kis pénzből fel is tudnának időszakosan építeni valami nagy dolgot (mint fociban is van, hogy a kis költségvetésű csapat 1-2 évre nagyon komolyat megy, de nem tudja szignifikánsan növelni a keretét, így utána visszaesik) azt fenntartani már nem tudják, mert a 'kinevelt' kutató tanárokat elviszi egy jobb költségvetésű egyetem, ahol nagyobb háttér adott a kutatás folytatásához.
A magyar oktatásban lévő pénz pedig vészesen alacsony, és nem is igen nő, sőt.
Összehasonlításképpen: ahová én járok az nem egy teljesen top, de nemzetközileg is nagyon magasan jegyzett egyetem (Aalborg University), ami méretileg igazából egy otthoni BME-nek felel meg a maga 20ezres tanulói számával. Ennek az egy egyetemnek az éves büdzséje átszámítva kb 120 milliárd forint.
Magyarországon egy 2016-os Eduline cikk szerint "a magyar felsőoktatás éves költségvetése általánosan 185 milliárd forint körül mozog, melyet 27 állami intézmény használ fel".
Ha nincs több pénz, akkor a meglévő hatékonyabb felhasználása a járható út. (Bürokrácia csökkentése, oktatói óraterhelés csökkentése, minősített oktató/hallgató arány növelése.)
A dolog azon múlik, hogy a meglévő kutatók munkaidejük hány százalékában kutatnak. Mennyire terhelik le őket oktatási, pályázatírási és egyéb adminisztrációs feladatok. A tudományos kutatás ideális helyszínei az elit kutatóegyetemek. Annál jobb egy egyetem minél nagyobb a kurzusválasztéka és minél jobb kurzusok vannak, az pedig azon múlik, hogy az oktató kizárólag 1 tárgyat oktasson és az a kutatási témája legyen.
A meglévő legjobb Közép-Magyarországi egyetemek (ELTE, SOTE, BME, BCE, SZIE) és a volt MTA Kutatóközpontok integrálása (+ néhány más kutatókat is foglalkoztató közintézmény: múzeumok, állat- és növénykertek, közgyűjtemények stb.) egy szuperegyetemmé, sokat lendíthetne a dolgon, ha jól csinálnák. Sok idő szabadulna fel kutatásra és minőségi oktatásra ami szorosan összefügg. A minőségi oktatás az egyéni képzés, a témavezető által irányított kutatómunka és ehhez kapcsolódó szabad kurzusválasztás. Ez viszont csak egy bizonyos méret felett működik, mert nagy kurzusválaszték, és nagy tutor-mentor-témavezető-választék kell hozzá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!