Nálunk is vannak ilyen iskolák? Vagy ilyen csak Szlovákiában lehet?
Egy 17 éves fiú haverom Szlovákiában jár szak-középiskolába, 4 éves szak, érettségivel végződik.
Mindig mondta, hogy az az iskola egy fura hely, de nem akartam elhinni. Aztán több barátja, képek és videók is alátámasztják amit mondott.
8:00-kor kezdődik a tanítás, ezért ők fél 9 körül beballagnak az első órára. A késést persze nem írják be nekik...
Végigülik az órákat, egész nap minden órán telefonoznak, esznek, hülyéskednek. Láttam pár videót is, amin ülnek az osztályban és egy üveg pálinka meg jár körbe, mindenki iszik belőle. Azt nem is tudják mi az, hogy otthon tanulni, leckét írni... sz*rnak mindenre, csak bejárnak melegedni meg szórakozni.
Nekünk őszi szünetünk volt, nekik egy héttel hamarabb volt. Amikor nekünk szünet volt nála voltam, szokunk így egymáshoz járni pár napra.
Hétfőn elmentem vele suliba, megengedték hogy bent üljek az órákon. Úgy 11 után pedig mindenki hazament, csak 4 órájuk volt, a tanárok is sz.rnak mindenre, szerdán be sem mentünk, kérdeztem hogy honnan lesz igazolása, erre azt mondta úgysem írják be hiányzóknak az e-naplóba, ha meg igen akkor majd az offője igazolja.
Tanárok is megmondták nekik, hogy itt évtizedek óta így megy minden, az érettségit úgyis mindenki megkapja, a lényeg hogy órákon azt csinálnak amit akarnak, csak ne kiabáljanak nagyon....
Nem értem hogy létezhet ilyen iskola? Mi értelme ennek? Miért nem záratja be az állam, ha mindenki tudja róla hogy ilyen semmi hely?
Hozzáteszem 300+ diák jár oda, nyílt napon is mondják a diákok egymásnak, hogy ha 4 évig szórakozni akarsz és hülyéskedni, akkor gyere ide az érettségid úgyis meglesz...
Van!
Fizetős, libsi sulik. Főleg Budapesten. Rád se nézhet jóformán a tanár, mert megsérül a pici lelked. Hányinger.
Persze. Anno általánosban jöttek hozzánk is népszerűsíteni egy ilyen középsulit. Általában alapítványi iskolák, jellemzően pénzmosodának használják őket. Mondták, hogy a diák is kap X napot, amikor igazolhatja magának a mulasztást, arra akarnak nevelni, hogy ne hazudj; ha unod az órát, nyugodtan menj ki a teremből, van kirakva a folyosóra mindig egy kis kenyér meg mindenféle, amit szeretnél, úgyhogy ha unod a matekórát, állj fel nyugodtan és menj ki lekváros kenyeret majszolni. A tanárokkal mindenki tegeződik, hiszen ne érezze a diák magát alárendeltnek... etc.
Alapvetően liberális szemléletű ember vagyok, de ezzel együtt maximálisan egyet kell értsek az első válaszolóval. Idiotizmus, a világon semmi értelme nincs. Kártékony az egyénnek és még kártékonyabb a társadalomnak. Csak a sok birka meg elhiszi, hogy ettől lesz jó egy iskola. Nem azt mondom, hogy a jelenlegi szélsőségesen konzervatív oktatásügyre nem férne rá egy kis fejlesztés, mert nagyon is! De ezt más tantervek, szemléletmód mellett a szakemberek képzésével valamint infrastrukturális beruházásokkal lehetne elérni, nem azzal, hogy a kamaszoknak szabad kezet adunk mindenben.
Talán nem véletlen, hogy az oktatásügy általánosságban sehol nem ezt a szemléletmódot követi.
Ennyire durva példát nem ismerek. De el tudom képzelni. Nekünk liberális szemléletű volt a sulink, de ilyeneket meg nem engedtek volna. Érettséginél is fel kellett készülni. Volt, aki át sem ment.
De tudod olyat, ahol mindenki átment semminnyi tanulással.
De ez így mind egyszerre, qrva durva!
"Nem azt mondom, hogy a jelenlegi szélsőségesen konzervatív oktatásügyre nem férne rá egy kis fejlesztés, mert nagyon is!"
Ezzel a mondatoddal nem egészen értek egyet, a többi amit írtál, nagyjából jó. Mi a fenétől lenne a mai oktatás konzervatív?! Épp az a probléma, hogy most már ez is túl liberális, szabadelvű.
Leépítették a régi típusú rendszert, a szinvonal egyre csökken, most már minden idiótának érettségit adnak. 25%-tól megvan a kettes, zéró tudással. Hol itt a konzervatizmus?!
Számomra a jelenlegi oktatásügy konzervatív hozzáállása ott mutatkozik meg, hogy nem készségeket sajátítanak el a diákok, hanem arról szól a közoktatás, hogy egy nagy tölcsér segítségével teletömjük a fiatalok fejét rengeteg, többségében haszontalan információval, amit ugyan nem képes alkalmazni, de az elképzelések szerint ő ettől okosabb, jobb és sikeresebb lesz az életben. Nem azzal van bajom, hogy lexikális tudást is átadnak. Igenis szükség van arra is, hiszen kellenek az alapok. De mire megy vele, ha nem képes alkalmazni, mert nem tanítják rá meg?
Jó előre leírom, hogy tisztelet a kivételnek, azonban megemlítenék pár példát: a jelenlegi középiskolások nagy része nem képes véleményt alkotni, nem képes érvelni, vitatkozni, pedig a magyaróráknak a nemzeti alaptanterv szerint is ez lenne a célja. Megtanulják minden idegen nyelvből az utolsó utáni igeidő sosem használt igéinek a rendhagyó ragozását, de ha egy külföldi egyetemista/turista útbaigazítást kér tőlük az utcán, megy az Activity 2-3 nyelvvizsgával is. Matematikából helyenként olyan elméleti mélységekbe mennek, ami bőven egyetemi szint, de egy oszlopdiagramot nem képesek helyesen értelmezni... etc.
És a listát még lehetne folytatni. Még egyszer hangsúlyozom, tisztelet a kivételnek. De én a magam részéről azt látom, hogy a többségre ez érvényes. Megtanulja, mert megtanítják, de azt már nem tudja, hogy ezt hogyan tudná hasznosítani vizsgaszituációkon kívül, amikor konkrétan erre kérdeznek rá. És ez elsősorban nem a tanuló hibája, legnagyobb részben az oktatásügy szemléletének.
Paradox módon az érettségi már tett egy jelentős lépést ebbe a "jobb" irányba; egy történelem érettségit szimpla szövegértéssel is meg lehet írni 4-esre, úgy, ha semmit nem tanultál rá. Sajnos a lakosság 20-25%-a funkcionális analfabéta, ezen a rétegen ez nem sokat segít, illetve sovány vigasz, hogy az érettségi elindult egy -szerintem- jobb irányba, ha ettől függetlenül az azt megelőző 12 év arról szól, hogy magold be és kész.
#6 A válaszod első felével teljesen egyet tudok érteni. A második részben viszont csak részben osztom a véleményed.
" Matematikából helyenként olyan elméleti mélységekbe mennek, ami bőven egyetemi szint"
Ez alatt nem tudom, konkrétan mit értesz. Ismeretes ugyanis, hogy a matematika tekintetében a tananyag egyre csak csökken. Még a rendszerváltás előtt még intagrálszámítás is tananyag volt, most már nem. De számos más példát lehetne említeni akár a fizikaoktatás tekintetében is. Egyébként is, aki tisztában van pl. az utóbbi 20-30 év természettudományos tárgyak oktatásával, az tudja azt, hogy mennyi óraszámcsökkentés volt.
Arról nem is beszélve, hogy szaktanárokat (matek, fizika, kémia) is elég nehéz keríteni mostanság, hiszen ezen tárgyakat most már inkább a nyugdíj felé járó kollégák oktatják. Mi lesz így a jövőben, ha nem akar senki matematikát tanítani? (Alacsony fizetés, kevés megbecsülés, stb.)
"de egy oszlopdiagramot nem képesek helyesen értelmezni"
Igen, egyetértek, ez sajnos tipikus. Viszont azt is vegyük számba, hogy sajnos az elméleti ismeret hiánya az sok esetben, ami a gyakorlati értelmezést meghiúsítja. Ha ez az oszlopdiagram pl. egy hisztogram, akkor hogyan is értelmezze bárki, ha olyan alapvető fogalmakkal, mint relatív gyakoriság, vagy mintavételezés nincs tisztában...
"És ez elsősorban nem a tanuló hibája, legnagyobb részben az oktatásügy szemléletének."
Ebben is együtt tudok érteni, és igazat adok. Talán az oktatási rendszernek is hibája mindez, meg az oktatáspolitikának, de ebbe most nem mennék bele.
Igen, vannak helyek/országok, ahol a tanároknak az a dolguk, hogy elmagyarázzák amit kell. Viszont nekik ennyi a dolguk, semmi több. Én Angliába jártam iskolába, és amíg nem mondott fel az igazgató, addig elég hasonló volt nálunk is.
A tanár épp magyarázza mi az a savas eső, miközben a fél osztály fél órával később esik be, valaki verekszik/kiabál, de a tanár csak mondja a feladatot, akkor sem ha senki se hallja a kiabálástól. Ő azt megteszi amire kérik, ki is fizetik. Ennyi.
Ezeken a helyeken felnőttként kezelik a diákokat, és az év elején tisztázzák veled, hogy ez a te életed, döntsd el mit akarsz. Felőlünk szívhatod a füvet a hátsó udvarban óra közben, ezzel csak neked lesz rossz, legfeljebb újra érettségizel amíg nem sikerül. Viszont ha akarsz magaddal valamit kezdeni, kussban figyelsz.
Nem tudom hogy ez a rendszer máshol is jártas-e iskolákban vagy csak azért volt mert egy ideig nem volt igazgatónk, és csak a helyettesek kínlódtak a rendtartással. De egy biztos, miután beiktatták az új igazgatót, Oxford-on éreztem magam olyan szigor volt :D
Még a WC-t is zárták órák alatt, hogy ne kéredzkedj ki.
Viszont High School után is hasonló szabad kezet kapnak a diákok College-ban, csak ott ugye felnőttebb gondolkodás azonosul. Tanár úgy kezdi az évet, hogy ha nem akarsz bejárni az órájára, akkor nyugodtan maradj otthon, nem sértődök meg. El is mehetsz amikor kedved tartja óráról. Viszont döntsd el hogy megéri-e azért a jegyért amit kapni fogsz.
#8 Viszont a dolgozatokat/beadandókat nem a tanárod javítja, hanem egy külső semleges szerv, aki azt sem tudja kié a papír, csak kijavítják a lehető legtisztességesebben.
Itt nincsen olyan hogy átrugdosnak a kegyelem kettessel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!