Miért vannak ilyen szar helyezései a magyar egyetemeknek a nemzetközi ranglistákon?
Nézegetem a 2018-as listát, és egyszerűen siralmas. Ukrán, Kazakh, Lengyel, Uruguayi, Pakisztáni, Afrikai, Iraki egyetemek több száz helyezést rávernek a magyar egyetemekre. Közép-Nyugat-Európai vagy nemzetközi szinten meg inkább hagyjuk is.
A jó felsőoktatás nagyon tőkeigényes, több tíz/száz milliárdot kéne belefektetni, hogy legalább ilyen Portugál szinten 300-500 helyen ellegyen az a 4-5 egyetemünk, amik fent szoktak lenni a listán.
Az említett országok közül sok tényleg nagyon szegény, de a nominál GDP-jük viszont van amelyiknek nagyobb, mert a lakosságuk is sokkal nagyobb. Ezért több pénz jut az ország pár jobb egyetemére. Indiának is azért van pár jó, világszínvonalú egyeteme, mert 1 milliárd feletti lakossága van. Hiába nyomortelep amúgy a 90%-a.
A jelenlegi kormánynál nem úgy néz ki, hogy ezt meglépné, legalábbis nem gondolja azt, hogy megtérülő befektetés lenne. De csak ez egy tipp. :D
Ez a városi legenda nem tudom még meddig fog terjedni, hogy a magyar egyetemek full teli vannak a világ népeivel.
Erasmus cserediákokkal tényleg, meg az orvosi karok a különböző egyetemeken, mert külföldi tandíj töredékéért szereznek orvosi diplomát itt, és ez az egy diploma pont olyan, amit nem néznek, hogy honnan van. Akárhova mehet nyugatra dolgozni, bármilyen egyetem orvosi diplomájával.
#1
Nem rossz közelítés, de azért hozzátenném azt is, hogy India nagyon felemás ország.
Manapság már közel sem az, mint régen.. csak hát ugye azt nem reklámozzák, hogy brutális, amit ott csinálnak(oktatás terén is).
Rengeteg magasan képzett, angolul is beszélő szakemberük van. (Mérnökök,orvosok, stb.)
Nem véletlen panaszkodnak az USA beliek is, hogy veszélyt jelentenek rájuk, hiszen fele annyiért csinálják meg ugyanazt a minőségű munkát még a magasabb szinteken is.
Emellett az sem utolsó szempont, hogy India leggazdagabbjai simán a világ leggazdagabbjai között vannak.
Ezzel a listával az a baj, hogy gyakorlatilag csak a kutatóegyetemek férhetnek fel rá, az oktatók nem. Szeged is azért van elől, mert megkapta a lézerközpontot, az ELTE-n meg mindenféle újhullámos társadalmi tudományterületbe belevágtak, de ez még nem jelzi azt, hogy az ő képzési programjuk nevelné ki a legpallérozottabb elméket. A magyar alap- és mesterképzés - ha nem is világverő - de kb. beillik a bolognai rendszer átlagába, nem hiszem hogy ez húzná le a helyezést, a legnevesebb magyar egyetemek diplomái bárhol a világon jól csengenek.
Inkább az a probléma, hogy pHD-re a legokosabbak már gyakran külföldön vállalkoznak, vagy ha mégis itthon, akkor készen a kezükbe kapják az egyetem által adott témákat a doktori iskolától, kutatási szabadságuk nincs. Ja, s még oktass is mellette, hogy az is elvonja a figyelmedet. Hasonló egyébként a német rendszer is - ha megnézed nekik is "csak" 3 egyetemük van a top100-ban, azok sem legelől az MIT, Stanford és klasszikus angolszász egyetemek környékén, ahol a kutatásra helyezik a hangsúlyt. De Ausztriának vagy Csehországnak együtt is csak 4-5 olyan egyeteme van, amely veri a legjobb hazait. Ez puszta tudományszemléleti különbség - ennek révén az Ausztrál vagy Új-Zélandi egyetemek is bombajó helyezést tudnak elérni, de senki nem gondolja úgy, hogy ezen országoknak 3 tucat olyan egyeteme van, amely körbehugyozza egész Közép-Európát.
2#
BCE-n szereztem alapszakos diplomát majd Dániában voltam mesterszakon. Lényegesen több külföldi hallgató volt kint egy helyi viszonyban névtelen egyetemen, mint itthon az egyik legnépszerűbb egyetemen. Attól még hogy ide is jönnek külföldiek nem lesz jobb a magyar oktatás.
Szimplán töredéke a tandíj itt mint amit pl Angliában elkérnek, Skandináv országokban meg hiába van ingyen mesterképzés európaiaknak, eszméletlen drága ott a megélhetés. Aki ide jön a döntő többség azt nézi mennyivel olcsóbban megússza a dolgot.
Amúgy meg nem jut elég pénz az egyetemeknek korszerűsítésre illetve borzalmasan elavult az oktatási módszer. Fontos az elméleti oktatás, hogy értsék a hallgatók mit miért úgy csinálnak ahogy, de kellene egy jobb gyakorlati oktatás is. BCE-n legalábbis ezt tapasztaltam, ők leadják az anyagot aztán majd ha dolgozol rájössz mit is kéne csinálnod. Amennyire tudom néhány egyetemen olyan tanárhiány van, főleg vidéken, hogy a teljesen alkalmatlan tanárokat is megtartják csak mert nem tudnak kit találni a helyükre, a többi tanár így is túlterhelt vagy éppen össze-vissza más egyetemről jönnek előadni. Arról nem is beszélve sok hallgató annyira motivált csak hogy kettesekkel eljusson a diplomáig, de semmi pluszt nem akar közben csinálni. Elkeresítő sok tanár és diák hozzáállása a dolgokhoz. Egy átfogó, rendesen megtervezett reform kéne az egész magyar oktatási rendszerre általánostól egyetemig, hogy fejlődni lehessen. De mivel ez idő, pénz meg kéne pár év mire látszódna az eredménye sok reményt nem fűzök hozzá.
"Egy átfogó, rendesen megtervezett reform kéne az egész magyar oktatási rendszerre általánostól egyetemig"
A felsőoktatásban 2004 óta nincs olyan, hogy magyar oktatási rendszer. Európai van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!