A család és családfakutatás alapjait be lehetne venni a középiskolás történelem tanrendbe?
Történelemórán, miért nincs szó a bent ülő diákok őseinek hovatartozásáról? Egyáltalán mindenki tisztában van az érettségin azzal, hogy nagyjából kik voltak az ősei, honnan származtak, hol éltek, mikor érkeztek a Kárpát medencébe?
A finnugor elmélet irodalomórán és a honfoglalás tanítása történelemből nagyon hangsúlyos, de a törökdúlás után pl. Békés vármegyének kb. 2000 - 3000 fő lakosa maradt, ezt kevesen említik meg.
Kérdezem mindezt nemzettudattal, hiszen 1848/49-ben a legtöbb nemzetiség együtt harcolt Magyarországért.
Köszönöm a válaszokat!
Elképzelni sem tudom, hogy gondoltad ennek a megvalósítását. Végigmennek Jóska Pistától Kovács Béláig mindenki felmenőin? És ezt hogy teszik meg? És egyáltalán mi köze az iskolának a gyerekek személyes magánügyeihez?
A finnugor elmélet pedig egy erősen spekulatív, főleg itthon tanított és erőltetett dolog. A tatárjárás és a törökök okozta elnéptelenedés (főleg az Alföldön) pedig részét képezi az alaptantervnek, így mindenhol tanítják.
Nekünk 9.-ben kellett családfát csinálni, és utána a tanárral beszélgettünk róla, de csak négy szem közt az, akit érdekel. Szerintem is be kéne vezetni, viszont elég problémás lenne. Szerintem az egy lehetséges megoldás lenne, ha az éppen tárgyalt témánál kiselőadást tartana a kapcsolódó nemzetiségről az, akinek kötődése van hozzá, (én pl. annak idején tartottam a svábokról), vagy ha nincs, akkor ha érdekli. Tudom, hogy az átlag középiskolai diák nem mutat túl sok lelkesedést az általános műveltség felé, de azért mindig van egy-két ember, akiért érdemes tanítani. Ezek igazán nem vennének el sok időt, is mivel elég sokáig vesznek egy témát, ezért nem kerülne rá sor minden héten.
1-es, igazad van, nem könnyű megoldani, viszont nem kell egyből lehurrogni, ha valaki ilyet kérdez, mert nem hülyeség. Tudjuk, hogy kötött tanmenet szabályoz mindent, de azért a tanárnak van némi szabadsága, hogy kicsit érdekesebbé tegye a tantárgyát. Csak megjegyezném halkan, hogy a mi tanárunk sem csak a száraz anyagot tanította meg, amit a négy év során tanultunk, annak szinte a fele egyáltalán nem volt követelmény talán még emelt szinten sem, és rengeteget beszélgettünk a történelem órákon mindenféle érdekes dolgokról. Ezt lehet, hogy más tanár nem csinálta volna meg, mert sürgette az idő, de ő meg merte tenni, és mindig sikerült év végére befejezni az anyagot, és azt hiszem az osztályban nem is érettségizett senki 4-esnél rosszabbra töriből (pedig egyáltalán nem voltunk mintaosztály)
Lehet, hogy nem ér semmit, amit ideírtam, mert nem kapcsolódik 100%-ban a kérdéshez, csupán annyit akartam kihozni az egészből, hogy nem azzal tesz jót egy tanár, ha mereven a ragaszkodik a központilag megszabott előírásokhoz. Hálás vagyok neki, amiért nem magolni tanított meg, hanem gondolkodni, megismerni saját magamat és tisztán látni a dolgokat. Ha nem ismerem meg, akkor most más ember lennék.
1,2.: Magáról a családfakutatásról, annak módozatairól, menetéről, ill. egyes népcsoportok kutatásáról minden további nélkül lehetne fejezet a középiskolás történelemkönyvekben.
A Magyar Nemzeti Levéltár honlapján is nagyon jó anyagok vannak.: [link]
Igen, házi feladatként először mindenki utánakérdez a felmenőinek és legalább a dédszülőkig -esetleg ükszülőkig- magának készít egy családfát (amit természetesen nem kell leadjon, de elhozhatja magával a következő órára, mint segédanyagot). Ráírja a neveket, a kb. születési, halálozási éveket, de ami fontosabb, a születés/keresztelés helyét, ill. hogy mely népcsoporthoz tartozott az adott felmenője. Esetleg rövid életrajzi adatokat, pl. hol harcolt az I/II. vh-ban, kitelepítették, elhurcolták, oroszok, németek (természetesen nem kell beadni ezt sehova, értelme sem lenne, magának készíti el mindenki, mint saját oktatási segédanyagot)...
Majd ezzel a kis családfával -és remélhetőleg az emlékezeti adatok birtokában- a kezében hallgatja meg a következő 2-3 órát, ami röviden az egyes Kárpát-medencében található népcsoportokról szól majd a történelem tükrében.
Aki, pedig pl. nem ismeri a dédszülei, ükszülei adatait ő sok információt kap, hogyan kutassa fel a felmenőit és a családja történetét.
A legtöbb diák, sokkal élőbb ismeretanyagot szerezhetne így történelemből, sok dolgot jobban tudna kötni tényekhez. Aki nem ismerném megismerné gyökereit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!