Mostani, vagy volt diákok! Nektek engedték középiskolában hogy a négyjegyű függvénytáblázatot használjátok például fizika dolgozatoknál?
Így 3 évvel érettségi után, 2 év mérnökin eltöltött évvel azt tudom mondani, hogy ha gondot okoz egy jellemzően lineáris szabályszerűség megjegyzése akkor ott nagyon komoly gondok vannak a tananyag megértse körül.
Nekünk lehetett, és én azért is örültem neki, mert majd akkor fixen ki lehet nézni dolgozat közben a képletet és pikk-pakk megvan a doga legalább egy hármasra.
Aztán ki fog derülni hamar, hogy a függvénytáblázat nem jó semmire, hogyha nincs mögötte gyakorlás. :)
Gimiben nem engedték, egyetemen részben igen (bár nem volt rá óriási szükség, ha megtanultad az anyagot).
Alapvetően nem rossz dolog, ha használhatják a diákok a függvénytáblát, elvégre nem lexikonokat kell képezni. Az rossz, amikor a magolás már-már hátráltatja az értve tanulást.
Viszont itt jön be a csúnya valóság - a diákok szeretik kihasználni a rendszert. Azaz ha számonkérésen olyan típusfeladatok vannak, amikre ráhúzható a 4jegyű, akkor nem fognak a szükséges minimumon felül tanulni.
Ez a megengedő rendszer a tanárt dolgoztatja, mivel olyan feladatokat kell válogatnia, amikre nem lehet gondolkodás nélkül válaszolni.
Én azt mondanám, hogy kisebb számonkérésekre illene fejből tudni az anyagot, de mondjuk egy nagyobb témazáróra már nyugodtan lehetne 4jegyűt használni, vagy valami kis fél oldalas segédletet kinyomtatni, mert nem az a diák dolga, hogy fejben tartson negyed évnyi képletet, hanem hogy megértse mi miért van.
Fizikában a folyamatokat kell érteni, matekban a módszereket ismerni (szerintem). Nem lehet úgy matek feladatot oldani, hogy megkapod a feladatot, te keresed a képletet rá, behelyettesíted, kijön valami s akkor megint s megint. Kb. úgy megy ez mintha angolul akarnál beszélni, de minden egyes szót a szótárból keresnél ki. Ez a módszer hogy a képleteket nem tudod, egy valamire jó, az 1 lépéses feladatok megoldására, ha neked SEMMI közöd nem lesz a továbbiakban a matematikához (nem leszel mérnök, infós stb.) akkor lehet ezt így csinálni, de ha akarsz is valamit tudni belőle akkor legyenek a fejedben a képletek, 1000x jobban megérted az összefüggéseket úgy, pl. van egy 4 lépéses feladat, 1 perc alatt megoldod mert látszik rajta mit kell elsütni hogy kimuljan a feladat, de ha lapról keresgéled a képleteket gyanítom 10 perc se elég, mert épp azt nem veszed észre hogy pl. 5 képletből amit rá lehet írni, melyik lenne a legalkalmasabb.
Ha viszont alig van 2-3 képlet még nálatok matekből, akkor meg azt igazán nem nagy dolog megtanulni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!