Mi a véleményétek az iskolai tanórákról? Hasznosak az életre nézve? Mit változtatnátok?
Szerintem nem teljesen megfelelő a mai oktatási rendszer. Nem feltétlen a magyar, hanem amblokk az egész. Nem az életre készít fel. Sok tanóra felesleges, felnagyítják a lényegét. Most leírnám az én "rendszeremet".
1. osztály:
-Írás (heti 4)
-Olvasás (heti 3)
-Matek (heti 3)
-Idegen nyelv (heti 4)
-Tanulásmódszertan (heti 2, minnél hamarabb meg kéne tanítani azt, hogy hogyan is kell tanulni)
-Testnevelés (heti 3)
-Természettudományok (heti 2)
-Rajz-technika (heti 2)
-Informatika (heti 1)
-Társas kapcsolatok (heti 1)
-Ének (heti 1)
2. osztály:
-Írás (heti 4)
-Olvasás (heti 3)
-Matek (heti 4)
-Idegen nyelv (heti 5)
-Ének (heti 2)
-Rajz-technika (heti 2)
-Tanulásmódszertan (heti 1)
-Informatika (heti 2)
-Társas kapcsolatok (heti 1)
-Természettudományok (heti 2)
-Testnevelés (heti 3)
3. osztály:
-Irodalom (heti 2)
-Nyelvtan (heti 3)
-Matek (heti 3)
-Idegen nyelv (heti 5)
-Informatika (heti 2)
-Rajz-technika (heti 2)
-Ének (heti 2)
-Természettudományok (heti 2)
-Testnevelés (heti 3)
-Fogalmazás (heti 1)
-Társas kapcsolatok (heti 1)
4. osztály:
-Irodalom (heti 2)
-Nyelvtan (heti 2)
-Matek (heti 3)
-Idegen nyelv (heti 5)
-Főzés (heti 1)
-Ének (heti 2)
-Rajz-technika (heti 2)
-Testnevelés (heti 3)
-Informatika (heti 3)
-Természettudományok (heti 2)
-Társas kapcsolatok (heti 1)
5.-6. osztály:
-Irodalom (heti 2)
-Nyelvtan (heti 2)
-Matek (heti 3)
-Informatika (heti 3)
-Történelem (heti 2)
-Természettudományok (heti 3)
-Testnevelés (heti 2)
-Ének (heti 1)
-Rajz (heti 1)
-Tánc (heti 1)
-Fotózás (heti 1, manapság mindenki fotóz a telefonjával, de helyesen kevesen tudnak)
-Főzés (heti 1)
-Társas kapcsolatok/pszichológia (heti 1)
-Osztályfőnöki (heti 1)
-Idegen nyelv (heti 6)
7.-8.-9. osztály
5.-6.-hoz képest:
-1. Idegen nyelv (heti 3)
-2. Idegen nyelv (heti 4, 9.-től 5)
-Fizika (heti 1, 9.-től 2)
-Kémia (heti 1, 9.-től 2)
-Biosz (heti 2)
-Földrajz (heti 2)
-Közgazdasági alapismeretek (heti 1)
10. osztály:
Plusz 9.-hez képest:
-Média (heti 1)
-Jog és törvények (heti 1)
~Az irodalom, nyelvtan, matek óraszáma 1-gyel nő.
11.-12. osztály:
+:
-Társadalomtudomány (heti 1)
-Marketing és üzlet (heti 1)
~A főzés, fotózás, média megszűnik.
A fotózás abszolút felesleges.
Amúgy nem rossz, de elég.. problémás. Mi lenne a fakultációkkal? Heti két óra alatt nem lehet biosz vagy kémia emeltre felkészülni. Keveslem a töri órákat is.
Társas kapcsolatok órán te mit tanítanál?
Annyira nem mennék a részletekbe, ahogy te leírtad.
De azt szoktam mondani, hogy az általános iskola 5. osztályától az egyetem 3. évéig az idegen nyelven kívül kb. semmit nem tanultam az iskolában, ami a mindennapi életemhez kell (az informatika órák kb. semmit sem értek).
Én alsó tagozatban nagyon rámennék az alapkészségekre, írás, olvasás, számolás, fogalmazás (!), helyesírás alapjai, alap természettudományok (kb. természetismeret szintjén). Idegen nyelvet 3. osztályban kezdenék tanítani. (Második idegen nyelvet pedig a gimnáziumban, akárhány éves a suli (8-6-4))
Később inkább a projektszemléletű oktatást tartanám fontosnak: sokkal több fakultatív feladattal, sok-sok különböző beadandóval, sokkal kevesebb a-tanár-diktál-a-diák-jegyzetel órával. Kevesebb magolással, és több készségfejlesztéssel.
Irodalomból sokkal kevesebb kötelezőt írnék elő, inkább írókat, költőket jelölnék ki, akiktől szabadon lehetne választani. Az elemzéseket kb. eltörölném, de jobban számon kérném, hogy a diákok tényleg olvasták-e, amiket választottak, és elgondolkodtak-e rajta.
Történelemből sokkal nagyobb hangsúlyt helyeznék a párhuzamos történelemre és a 20. századi történelemre.
Földrajzból kiemelten kezelném Magyarország (és Európa) földrajzát (nálunk a természetföldrajzzal elment annyi idő, hogy Magyarország kb. teljesen kimaradt...)
Kémiából, fizikából a háztartásban előforduló dolgokra koncentrálnék.
A kötelező matek óraszámából elvennék.
Rajzból rámennék a művészettörténetre, énekből pedig a klasszikus zenék megismertetésére.
Tornából elég lenne heti 3, de azt is inkább szabad mozgással tölteném.
Összességében kevesebb kötelező óraszámot írnék elő, azon felül menjen mindenki olyan faktra, amilyen érdekli. Napi 7 óránál többet egyik napra sem tennék be (kivéve a faktok), beleértve a készségtárgyakat is.
Több fakultációra / szakköre adnék lehetőséget, akár különböző iskolák együttműködésére is.
Most is kb. ugyanez van, amit leírtál. Nem értem mi a problémafelvetésed.
Tipkusan természettudományokban szegény, humántárgyakban indokolatlanul, mértéktelenül bőséges a képzés.
Hol van amúgy az órarendedben a technika óra, és informatika?!
A kérdés második felére pedig egy régebbi válaszomat idézném:
Az általános iskolában 5. évfolyamtól kötelezően bevezetném a
fizika, kémia és technika tanrárgyakat, heti 2 órában. Ez nem
többletidőben nyilvánulna meg, mivel a humán tárgyak óraszámát
ennek megfelelően csökkenteném.
A fizika és kémia oktatás ezekben az évfolyamokban sokkal inkább
egyfajta gondolkodásmód és szemléletmód kialakítását célozná
meg, nem pedig a tankönyvek bemagolását.
A két tárgy annak megszerettetését tűzné ki célul, ill. hogy
napjainkban, pl. otthonunkban hol találkozunk fizikával,
kémiával.
Emellett a tárgyak egyfajta kultúrtörténetet is tartalmaznának,
a diákok megismernék, hogy egy-egy fizikai jelenség felfedezése
mégis mihez kötődik.
Ezek a tanórák gyakran tartalmaznának filmlevetítést, ahol pl.
Öveges Prof. kísérletei kerülnének levetítésre.
Sajnos ha ma egy diáknak annyit mondanak hogy Öveges, vagy
Delta, vagy Mindenki iskolája, semmit nem mond nekik.
A technika órák keretében főleg gyakorlati dolgokat tanulnának a
diákok, úgy mint régen. A lányok megtanulhatnának kézimunkázni
(pl. himezés, goblejnvarrás, stb.) vagy éppen varrni akár gépen,
az iskola felszereltségétől függően.
A fiúk megtanulhatnának barkácsolni, szerelni alapvető dolgokat.
De érdeklődés alapján nemtől függetlenül bármit
megtanulhatnának. Hogyan kell forrasztani, fűrészelni, vagy
éppen egy villamos kapcsolót bekötni és még sok más érdekesség
van.
Néhány egyszerű, mindenki által használt berendezés működését is
megtanulhatnák. Pl. honnan lesz a csapból melegvíz, hogyan lesz
meg a lakás melege, hogyan működik a lámpa, vagy éppen mitől
megy az autó.
Ezek szerintem alapvető dolgok, amiket mindenkinek illene
tudnia, viszont ha pl. most egy érettségizőstől megkérdeznéd,
hogyan működik a wc-tartály, esélyes hogy nem tudná, pedig nem
egy bonyolult szerkezet de mégis nagy találmány!
Ezeket a dolgokat azért is érdemes ilyen korosztálynak tanítani,
mert ekkor még fogékonyak, jó esetben akár még érdeklődőek is,
ha ők is látják, hogy ezek kézzel is megfogható, jól érthető
ismeretek.
Ezzel később a mindennapi életben is gyakran előforduló probléma
megelőzhető lenne. Pl. mit csináljunk, hogy a mosógép 3 év
múlva ne legyen kuka, mert totál vizköves, miért használjunk
gőzölős vasalóhoz ioncserélt vizet vagy éppen hogyan tudjuk
minimalizálni lakásunk villany és/vagy fűtésköltségét.
Ezenfelűl a délutáni órákban igénytől függően különböző
szakköröket alakítanák ki az iskola felszereltségétől ill.
pedagógusi kapacitástól függően, hogy mindenki megtalálhassa azt
a területet, ami felé jobban érdeklődik.
Például lenne kézimunka szakkör, sütés-főzés szakkör, barkácsoló
szakkörök.
Persze más tárgyakból is adnék rá lehetőséget lehetne akár
történelemszakkör, matematika szakkör, vagy idegennyelv szakkör.
Utóbbi napjainkban amúgy is fontos lenne, mivel sok helyen
alapkövetelmény, nyelvet tanulni meg amúgy is fiatalkorában tud
az ember legkönnyebben tanulni.
A középfokú képzést teljes mértékben szakosítanám.
Vélhetően általános iskola végére kialakulna a diákban, hogy
mégis merre tovább.
Csak szakközépiskolák, szakgimnáziumok, és szakiskolák lennének.
A szakiskolákban kimondottan szakmát lehetne kitanulni 3 év
alatt, szorosan együttműködve az érintett cégekkel, rendszeres
szakmai gyakorlattal.
A szakközépiskolai és szakgimnázium szintén három éves lenne, a
szakközépiskolákban szakmai orientációs tárgyak, valamint az
ezekhez kötődő alaptárgyak lennének.
3 év képzés után a képzés érettségivel zárulna.
Érettségi után a szakközépiskola tovább 1 vagy 2 év keretében
technikumi képzést biztosítana, amely során technikumi
képesítést lehetne szerezni. (Ez most kb. az 5-el kezdődő okj-s
képzéseknek felelne meg).
A szakgimnáziumok képzése teljes mértékben tagozatosítva lenne.
Ált.iskola után konkrétan egy tagozatra lehetne jelentkezni, pl.
fizika tagozat, kémia tagozat, irodalom -és nyelvtan tagozat,
stb.
Minden tagozatnak lenne egy főtárgya, pl. a történelem
tagozatnak a történelem.
A főtárgyat heti 5 órában oktatnák. Emellett kötelezően
választható és szabadon választható tárgyak lennének.
A kötelezően választható alatt azt értem, hogy minden tagozathoz
rendelkezésre állna egy táblázat, amiben meghatároznák, hogy
milyen tárgyakat lehet tanulni az adott tagozaton, és adott
lenne, hogy hetente ezek hány órában vannak megtartva.
Pl. a történelem tagozaton nyelvtan óra heti x óra.
Heti 15 órának megfelelő tárgyat kéne ezekből választani
minimum. Aki ennél többet szeretne, az is megengedett lenne.
A szabadon választható tárgy bármi lehetne,
érdeklődéstől/kapacitástól függően, heti min. 4 tanórában.
Ezek mellett heti 3 órában kötelező testnevelés óra lenne, amely
hetente egy alkalommal, egybevonva lenne megtartva.
További heti 4 órában kötelező idegennyelv-oktatás lenne.
Ez kiscsoportokban kerülne megtartásra, egy csoport létszáma 6-8
főben lenne maximalizálni.
3 év után így mindenki bátran állna a nyelvvizsga elé, ami
kötelező is lenne.
Hogy ki milyen nyelvet szeretne tanulni, opcionális lenne
érdeklődéstől és pedagógusi kapacitástól függően.
Aki előbb leteszi a középfokú nyelvvizsgát, mint 3 év, annak nem
lenne kötelező a továbbiakban nyelvórára járni.
Viszont a lehetőség adott lenne, egy másik csoporthoz
csatlakozva felsőfokú nyelvvizsgáig eljutni, vagy akár egy másik
nyelvet tanulni.
Ez összesen hetente 31 kötelező órát jelent, ami szerintem
reális. A tanórák úgy lennének beosztva, hogy a hét legalább egy
napján (célszerűen pénteken) 13 óra utánra kötelező tanóra ne
essen.
Érdeklődésnek/kapacitásnak megfelelően a délutánok során
különböző választható szakkörök lennének, pl. sportszakkör, stb.
A tagozatokon belűli átjárhatóságot igénytől és kapacitástól
függően teljesen szabaddá tenném, sikeres szinkülönbözeti vizsga
esetén (írásban és szóban).
Hasonlóan a szakgimnázium, szakközépiskola és szakiskola közötti
átjárásra is lenne mód. A feltétel a sikeres szintkülönbözeti
vizsga.
Az érettségi rendszer teljesen másképp lenne, mint most.
Érettségit csak a szakgimnázium és a szakközépiskola adna. A
kétszintű érettségit (részben) megszüntetném.
Csak matematikából lenne két szint, ezek: alapszint és
normálszint.
Alapszintből mindenkinek kötelező lenne az érettségi, kivéve
azokat akik szakközépiskolában tanulnak és szakjukhoz
kapcsolódik a matematika vagy szakgimnázium olyan tagozatára
járnak, melynek főtárgya a matematika, vagy a kötelezően
választahtó tárgyak tartalmazzák, ezek a diákok ugyanis
normálszintű matekérettségit tennének.
Mindkét változatnál a matekérettségi 6-8 feladatból állna.
Mind az alap, mind pedig a normálszintű matematika érettségi
feladtait egy-egy példatár tartalmazná, hivatalos megoldással
együtt.
Ez a példatár kb. 500 példát tartalmazna.
Az érettségi feladatok pedig ebből lennének kiválasztva. (hogy
melyik, azt persze előre nem tujuk, évente más és más).
A matematikán kívül további 3 kötelező érettségi tantárgy lenne.
Ezeket a tárgyakat teljesen szabadon lehetne választani, azzal a
megkötéssel, hogy tartalmaznia kell a főtárgyat is, kivéve
annak, akinek a matek alapból főtárgy volt, ill. a
szakközépiskolásokat, mivel náluk nincs főtárgy.
Így összesen 4 érettségi tárgy lenne, amely kötelező. (Aki
szeretne, többet is választhat).
A tárgyak kiválasztásánál viszont arra kell figyelni, hogy aki
továbbtanulni szándékozik, az adott felsőoktatási intézmény mit
vár el.
A felvételi eljárás egységesítését teljes mértékben
megszüntetném. Kizárólag a felsőoktatási intézmény határozná meg
a feltételeket, így a felvételi teljesen speciális és egyedi is
lehet.
Erről előre tájékozódni kéne.
Idegennyelvből megszüntetném az érettségit, mivel az érettségi
kiadásának a feltétele a megszerzett középfokú nyelvvizsga
lenne.
(Ez nem okozna gondot, mivel a korábban említett kiscsoportos
tanórák tipikusan a nyelvvizsgára készítené fel a diákokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!