Milyen indíttatásból találták ki a katalógust egyetemeken/főiskolákon?
Egyáltalán nem tudok a katalógus létezésével egyetérteni. Én azt vallom, hogy aki nem akar tanulni, arra ne erőltessük rá.
A gyakorlatokon bizonyos esetekben még el tudom fogadni a jelenlét ellenőrzést, hiszen esetleg órai foglalkozás történik, és arra adnak értékelést. De amikor a gyakorlat is abból áll, hogy az oktató magyaráz a tábla előtt, tehát semmi interakció, akkor megint csak nem értem, minek ezt erőltetni. Oké, gyakorlatokon általában a leghasznosabb ott lenni - de szerintem ezt mindenki magától is belátja, nem kell erőltetni.
Ami viszont roppant idegesítő, amikor előadásokon katalógust tartanak. Minek? Az előadásanyagok nagy része otthon is megtanulható. Persze, ha valakit érdekel, menjen be, általában baja nem lesz belőle. De ha mondjuk szar az előadó, akkor minek kell erőltetni? Ha nem érek éppen rá? Stb., stb.
A legjobb az a katalógusos előadásokon, hogy ott van boldog-boldogtalan, nyilván nagy részük nem érdeklődő, és beszélgetni jár be a terembe. Vagyis zaj van, és akit érdekel, az sem tud figyelni. Az előadó meg fel van háborodva, mi ez a hangzavar - hát őszintén, ilyen esetekben inkább magára vessen, amikor kitalálta a katalógust. Arról nem is beszélve, hogy a papíros katalógus körbejár a teremben, ami megint csak zavaró tényező ("hol jár a katalógus?", "ki nem írta még alá?", stb.)
"Én azt vallom, hogy aki nem akar tanulni, arra ne erőltessük rá. "
Én meg azt vallom, hogy aki nem akar tanulni, az ne járjon egyetemre. Baromi sok pénzünkbe telik az egyetemisták eltartása, az a minimum, hogy odateszik magukat és betartják a szabályokat, nem pedig megkérdőjelezik őket.
#1 Ez nem igazán válasz a kérdésre. Kb. ugyanezt mondom én is. Aki nem tanul, és bukdácsol, az úgyis kihullik, minimum az állami támogatásból, majd később teljesen. Aki viszont tanulni akar, azt ne az alapján értékeljék már, hány órán volt bent. Arra ott vannak a vizsgák és a ZH-k.
Egyébként meg ez egy másik vonal, de kissé demagóg szöveg, mennyi pénzünkbe telik az egyetemisták eltartása (egyáltalán ki beszél itt az eltartásról, itt max. az oktatás lehet a téma).
Én sem látom értelmét, teljesen egyetértek veled. Bár nálunk az egyetemen előadásokon sosem volt katalógus. Igaz, volt olyan tanár, aki minden órán kis ZH-t íratott, lényegében katalógus helyett:S
Szerintem azért van, mert régen követelmény volt bejárni az előadásokra is (mindegyikre). Volt, ahol még az ajtót is rázárták az előadóra és az évfolyamra - mondjuk tűz esetén érdekes helyzet lett volna:S És tudod, hogy van, megszokás.
Ismertem pl. egy tanárt, aki az előkészítőn is tartott katalógust:( Pedig ott aztán tényleg minek? Kifizettük a díjat, sikertelenség esetén visszatérítés nem járt, bejárni nem volt kötelező, nem is voltunk a egyetem hallgatói, de ugye a mi érdekünk volt, hogy menjünk, plusz még fizettünk is érte, hogy mehessünk. Fel nem foghattam ésszel, miért kellett húzni ezzel az időt óra elején - ráadásul nem aláírós rendszer volt, hanem felolvasta a teljes névsort, miközben a fél csoport már rég kimaradt:(
Mondjuk azt értem, hogy egy előadónak nem jó érzés, ha a csoport 70%-a nem jár órára:S Nagybátyám tanít, és nem egyszer előfordul, hogy a teljes csoport hiányzik, ő meg készül az órára, bemegy, ül a teremben egyedül... Az is rettentő időpazarlás és ha onnan nézed, elég tiszteletlenség is - az oktatóval és a tárggyal szemben egyaránt. Én is sokszor csak az oktató iránti tiszteletből mentem be előadásra - ha már neki úgyis muszáj volt megtartania:S
Ezzel együtt sem voltam az óralátogatás bajnoka:S, mégis kifejezetten jó eredménnyel végeztem.
Egyetemista vagyok, és évente minimum 120 000 Fortintot adózok, tehát egy félévemet majdnem teljesen kifizetem...
A papíros katalógushoz hozzáteszem, hogy az is felkerül rá, aki ott sincs. A felolvasós katalógus pedig elképesztően időigényes.
Talán ezzel próbálják órán tartani a diákokat, hogy ott első kézből ismerjék meg az anyagot, de az előadók, gyakorlatvezetők néha tényleg minősíthetetlenek. Rengeteg órára mentem be úgy, hogy "igen, végig figyelek és még jegyzetelek is" és 30 perc elteltével teljesen lefáradtam. Nem mindenki születik tanárnak.
Egyébként óraütközések miatt nekem is probléma a katalógus. Vagy mert valami másra tanulnék, és nem akarok úgy bemenni órára, hogy hátul tanulok. A tanárnak se jó, és én se tudok figyelni.
Az igaz, hogy nagyon ciki, és valóban tiszteletlenség, amikor senki nincs órán, és magának tartana előadást a tanár. Az is igaz, hogy az igazán jó tanár óráin akkor is ott vannak a hallgatók, ha nincs katalógus.
Nálunk BME GTK Msc-n pl bevezették azt a rendszert, hogy ujjlenyomattal be kell csipogni minden vizsgás tárgy előtt/után, hogy igazold, hogy tényleg bent voltál, lényegében ez a katalógus. Emellett elvárják, hogy a diplomamunkádat külsős cégnél írd meg, mert ha nem, akkor lehúzzák. Szólj, ha megtaláltad a logikát :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!