Miért tanítanak annyi felesleget az iskolában?
"pl.a mondatelemzés" Idegen nyelvek tanulásához nem árt, ha az alapokkal tisztában vagy. Sőt kimondottan segít.
Amúgy pedig erre alapvetően négy választ ismerek:
1) Alapműveltség. Persze, akkor meg lehet kérdezni miért van arra szükség.
2) Nem magára a tananyagra van szükség, hanem, hogy tanulj valamit: kifejleszd a tanulási késségedet, hogy egyetemen ne azzal legyen bajod, hogy hogy tanulj, hanem a tananyaggal.
3) Belekóstolj mindenbe, hogy legyen valami alapod pályaválasztáshoz.
4) Érettségire.
A gondolkodásod fejlesztésére.
Az általános műveltség elsajátítására.
Például az egyik gyerek azért morgott, hogy minek neki a fizikát tanulni, amikor nem érdekli, nem készül reál pályára.
Egy nap mentem hazafelé, s látom ám, hogy ez a fiú a hatodik emeleti erkélyükről egy zacskó vizet dob le, mert tetszett neki, ahogy az aszfalton szétloccsan.
Nos, másnap elővettem, s elmeséltem neki, hogy például azért kell fizikát tanulnia, hogy megtudja, hogy l liternyi víz kb 1 kg.
Ha nejlonzacskóba zárva ledob egy liternyi vizet, annak milyen a nehézségi gyorsulása, s milyen következményekkel járhat, ha történetesen egy ember fején landol.
De vulgárisabban szólva: a reál és humán tárgyakban szerzett alapműveltség az életben való eligazodáshoz is elengedhetetlen.
Nem beszélve arról, hogy az alapok elsajátítása során fejlődnek a klf készségek is: gondolkodás, megfigyelés, beszéd, manuális stb.
miközben megszerzi a gyerek az ismereti alapokat a továbbtanuláshoz.
2-es vagyok!
Amúgy mindenki tehetséges valamiben.
de az csak úgy derülhet ki, ha minden területen kipróbálja magát, vagyis elsajátítja az alapokat.
Azt mondja Móricz Zsigmond:
"Ha a gyermek lelke jól van megépítve, majd, amikor felnőtté válik és rá marad a választás, jól fog választani, mert az igazság és a szépség forrásai után kutat."
Hát ez meg arról szól, hogy miközben oktatunk, nevelünk is. A kettő egymstól elválaszthataltan.
Például rendszerességre, pontosságra, következetességre, igényességre, megtanítunk tanulni.
Az elemzések során: analizálni, szintetizálni.
Elemeire bontani és újból fölépíteni, összegezni.
Miközben a lelkünk is épül, hiszen megtanuljuk, mi a szép (esztétikai élmény), a lelkünk is épül (a katarzis élménye) stb.
Már előttem írták, hogy a nyelvi elemzés elsajátítása, gyakorlata az idegen nyelv tanulására is felkészít, de megtanít logikusan, értelmesen, szabatosan fogalmazni.
Minél sokoldalúbb a gyerekek képzése, fejlesztése, annál nagyobb az esélyük és több a lehetőségük a felnőtt világban.
Például a fizika tantárgy célja:
"A fizika tantárgy a természet működésének a tudomány által feltárt legalapvetőbb törvényszerűségeit igyekszik megismertetni a diákokkal. A törvényszerűségek harmóniáját és alkalmazhatóságuk hihetetlen széles skálatartományát megcsodálva, bemutatja, hogyan segíti a tudományos módszer a természet erőinek és javainak az ember szolgálatába állítását. Olyan ismeretek megszerzésére ösztönözzük a fiatalokat, amelyekkel egész életpályájukon hozzájárulnak majd a társadalom és a természeti környezet összhangjának fenntartásához, a tartós fejlődéshez és ahhoz, hogy a körülöttünk levő természetnek minél kevésbé okozzunk sérülést. "
"„Az anyanyelvnek életünkben, a felnövekvő diák személyiségének, gondol- kodásmódjának fejlesztésében és így az iskolai nevelésben-oktatásban alapvető szerepe van. A nyelvi hatóerő és a nyelvi minták követése kultúrát, értékeket közvetít; lehetővé teszi és gazdagítja a társas kapcsolatokat; az anyanyelvi készségek
csiszolódása, az anyanyelvi ismeretek bővülése egyre szélesedő lehetőségeket ad információk megszerzéséhez, problémák megértéséhez."
Vagyis a nyelv törvényeinek ismerete nélkül aligha tudnál ismereteket értelmezni, tudást elsajátítani.
Szóval minden mindennel összefügg.
Jó tanulást! :)
Például a matematika tanítás célja:
"A matematika a valóság megismerésének eszköze, a
logikus, az alkotó, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének fontos színtere.
A gondolatok megfogalmazásának itt is kiemelten
fontos eszköze a nyelv, ezért a matematika órákon is nagy súlyt fektetetünk a helyes és szabatos beszédre. A tárgy tanulása a cselekvő, személyes tapasztalatszerzéssel kezdődik és konkrét helyzetekhez kötött tevékenységek során fokozatosan, tudatos fejlesztéssel közelít az
absztrakt gondolkodás kialakulásához."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!