Szerintetek miért van az, hogy régen hatékonyabb volt a tanítás? Vagy igaz-e az állításom?
Amennyire elnézem ennek több oka is van. Én 2006-ban végeztem az ált. sulival, tehát amikor kezdtem akkor még kapott a gyerek pofont ha kellet, és amikor végeztem akkor kezdődött ez a mánia hogy ilyen meg olyan joga van a gyerekeknek.
Első körben én azt emelném ki hogy a a tanárok kezéből kivették az irányítást, emellett nem védi meg őket senki és senki nem áll ki mellettük. Ezzel egy időben a gyerekek általános fegyelmezettsége egyre romlott. Rosszabb környékeken nem ritka az olyan hogy a tanár nem meri beírni a hiányzást vagy a rossz jegyet, mert fél a gyerektől és/vagy a családjától hogy megverik.
Kitérnék még magukra a tanárokra is. Mintha nagyon sok tanárból kiveszett volna a hivatástudat. Sok tanár csak várja hogy végre nyugdíjba mehessen, addig valahogy kihúzza, és ilyen felfogással meg be tanítani és pont nem érdekli hogy a diákok mennyit tanulnak meg vagy mit csinálnak az órán. Ledarálja az anyagot és kész.
Illetve az emberek általános közérzete, morálja egyre jobban romlik. Valakit elért a válság szele, devizahitelek, egyre több családi problémák. Van ami a tanárokat is érinti és úgy megy be órát tartani hogy közben a végrehajtó akármikor elveheti a feje fölül a tetőt, a gyerek pedig úgy ül be órára hogy válófélben vannak a szülei. Persze hogy mind a kettőnek van nagyobb problémája és baromira nem érdekli őket mi van az iskolában. Régebben is voltak ilyenek, de ezek mára már nagyon megsokasodtak.
Volt egy tanárnőm, akinek ha volt élettársa akkor minden rendben volt, de ha éppen elhagyta akkor egyszerűen az órán annyira hisztis volt hogy szabályos undorunk volt a tanárral szemben. Szerinted így lehet normálisan tanítani/tanulni, persze hogy nem.
Aztán pedig a tananyagról. Az a probléma hogy régen a reál tantárgyakból nem kellet ennyit megtanulni. Csak rakd egymás mellé egy 80-as évekből származó függvénytáblázatot és egy mai függvénytáblázatot. Már csak a vastagságukból lehet látni hogy azért gyarapodott a tananyag elég szépen. Amivel még alapjába véve nem is lenne probléma. De maga az egész oktatási rendszerrel, magával a tanítási módszerekkel hatalmas gondok vannak.
DE! Amivel szerintem a fő gond van. Az egész csak a magolásra épít. Logikai összefüggéseket alig tanítanak, tényleg csak a legszükségesebbeket, a következetes gondolkodás tanítása pedig mintha egy teljesen idegen fogalom lenne. Ez pedig azt eredményezi hogy általában ezek a 45 perces órák olyanok, hogy a diákokat baromira nem érdekli és a hátuk közepére sem kívánják. Hogy miért? Azért mert unalmasak, mert senkit nem érdekelnek, és mindenki tudja hogy pár nap múlva már szinte nem is emlékeznek rájuk.
Gyakorlatilag ma úgy néz ki pl. egy irodalom óra hogy: Bejön a tanár, ledarálja az anyagot amit a diák jó eséllyel leír a füzetbe, kiad házi feladatnak még kb. 3 oldalt. A gyerek hazamegy, többé-kevésbé bemagolja azt amit órán leírtak és + a 3 oldal házit.
Másnap megint irodalom. Bejön a tanár, mondja hogy vegyetek elő lapokat, írásbeli felelés. (most ez csak egy példa lesz) Ilyen kérdés van benne: A költő miért látja a vörösnek az eget? Akik bemagolták előző nap a házit azok tudják hogy : azért mert aznap éjjel gyilkosság történt...blablabla....blablabla.... költői metafora... blablabla... Akik meg nem tudták azok semmit sem írtak oda, vagy rossz választ.
Mi volt ennek az egésznek a célja? Az hogy a tanár ledarálta, a diák bemagolta, megírták az írásbeli feleletet több-kevesebb sikerrel, pár nap múlva pedig már azt se tudják hogy miről van szó mert elfelejtik.
Még régebben volt egy tanárom (sajnos csak fél évig, helyettesítő volt) aki pl. az irodalmat úgy tanította hogy átbeszéltük a költő életét és az életszemléletét, de nem darálás/magolás szerűen hanem tömören, lényegre törően. Így pl. arra a kérdésre hogy: "A költő miért látta vörösnek az eget?" Nem kapásból azt a választ adjuk amit előző délután/este bemagoltunk, hanem következetesen rájövünk mi magunk ott helyben a helyes válaszra. Tipikusan az a tanár volt aki még a felemelt hangot is mellőzte, mégis tudott fegyelmet tartani. Ezt nem szigorral vagy büntetésekkel érte el, hanem avval hogy egyszerűen érdekesek voltak az órái. Pillanatok alatt le tudta kötni a figyelmünket és szinte csakúgy elszállt az óra. Még így 8 év után is emlékszem arra amiket ő tanított.
"Amennyire elnézem ennek több oka is van. Én 2006-ban végeztem az ált. sulival, tehát amikor kezdtem akkor még kapott a gyerek pofont ha kellet, és amikor végeztem akkor kezdődött ez a mánia hogy ilyen meg olyan joga van a gyerekeknek. "
Hehe, eme bekezdés bizonyítja, hogy az egész régen még máshogy volt dumának semmi értelme nincsen, én 2001-ben végeztem az általános sulival, és az arra hajlamosak az én korosztályomban is ugyanezt mondják, mint te 5 évvel fiatalabban, de ugyanez a szöveg a nálam 10-20-30-40 évvel idősebbeknél is, hogy náluk még jó volt, de utánuk már nem...
"Aztán pedig a tananyagról. Az a probléma hogy régen a reál tantárgyakból nem kellet ennyit megtanulni. Csak rakd egymás mellé egy 80-as évekből származó függvénytáblázatot és egy mai függvénytáblázatot. Már csak a vastagságukból lehet látni hogy azért gyarapodott a tananyag elég szépen. Amivel még alapjába véve nem is lenne probléma. De maga az egész oktatási rendszerrel, magával a tanítási módszerekkel hatalmas gondok vannak. "
Egy korábbi válaszoló szerint pedig éppenséggel növekedett...
Én 2005-ben érettségiztem, és speciel matekból kis mértékben csökkent a tőlünk elvárt anyagmennyiség érettségire. Ellenben apám anno szakközépiskolában tanult deriválni, nálunk meg fakt tananyag volt gimnáziumban.
Szerintem ha van terület, ahol pusztulás van, az a reál terület, a mi évfolyamunknak már az óraszámok is estek.
Ami a négyjegyű függvénytáblát illeti, a 80-as évekbelit adta ki apró javításokkal a Nemzeti Tankönyvkiadó kisebb változtatásokkal. Nekem is ilyen volt, az új valamikor 2000-es évek elején jelent meg, valamint egy másik kiadó kiadta a sárga színű alternatívát. Nos, a sárga és az új Nemzeti Tankönyvkiadós elsősorban azért vastagabb, azon túl, hogy az informatika is belekerült, mert helyenként részletes magyarázatot találni benne. Ez nem nehezítés, hanem könnyítés, így akinek fogalma nincsen adott feladattípusról, de van egy kis kreativitása, a magyarázat alapján rájön, mit csináljon. Ezt nem azért mondom, mert ellenezném, én is a kompetencia alapú oktatás híve vagyok, de hogy az anyag növekedett volna, az nem igaz.
"DE! Amivel szerintem a fő gond van. Az egész csak a magolásra épít. Logikai összefüggéseket alig tanítanak, tényleg csak a legszükségesebbeket, a következetes gondolkodás tanítása pedig mintha egy teljesen idegen fogalom lenne. Ez pedig azt eredményezi hogy általában ezek a 45 perces órák olyanok, hogy a diákokat baromira nem érdekli és a hátuk közepére sem kívánják. Hogy miért? Azért mert unalmasak, mert senkit nem érdekelnek, és mindenki tudja hogy pár nap múlva már szinte nem is emlékeznek rájuk. "
Ez a probléma sem újdonság, sőt az oktatási reformok a magolást is igyekeznek háttérbe szorítani. Már nekünk sokkal kevesebbet magolni, szerencsére, mint a régebbieknek.
Amit az irodalomról írsz, az tanár függő, az én középiskolás irodalom tanárom például szerette, ha gondolkodunk, és a módszerei azóta sem változtak. Én azt gondolom egyébként, hogy azok a tanárok magoltatnak inkább, akik maguk is csak magolásra voltak képesek anno, magyar szakon pedig akadnak ilyenek elég sokan...
"Egy korábbi válaszoló szerint pedig éppenséggel növekedett... "
Azt akartam írni, csökkent.
Egyébként valóban csökkent, mert az óraszámok is csökkentek a természettudományokból, a matek középszintű tananyag meg kevesebb, mint a korábbi érettségi tananyag volt.
és igen kormányzati szinten is lehet keresni a problémát:
a kormánynak nem érdeke, hogy az ember tudjon, hogy az ember logikusan gondolkodjon (ahogy az egyik válaszoló írta) nekik az kell, hogy amit ők az emberek szájába adnak azt jól megrágják és lenyeljék. ne gondolkozzanak, ne legyenek gondolataik, ne legyenek mások, csak birkák. mert az ő fiaik és lányaik és rokonaik lesznek majd az értelmiség, a felső tízezer, a cégvezetők. Ezért van az hogy felső körökben mindenki mindenkinek a valakije, mint a barátok köztben...
Minek végez valaki bölcsész szakot? Mindig is nagy étvággyal faltam a könyveket, ezért mindenképpen szerettem volna sok-sok háttérismeretet. Másrészt ha nem is mindig, de régóta a könyvek bűvöletében éltem/élek. Ez az, ami számomra valóban könnyen befogadható.
Mi a piacképes szakma ma? Szinte semmi.
Utolsó válaszolóval teljes mértékben egyetértek. Igazolásként említeném a tankötelezettség korhatárának 16 évre való leszállítását.
Sajnos a tanárokról (direkt nem nevezem őket pedagógusnak), csak egy régi kérdés jut eszembe - előre is elnézést azoktól, akikre nem vonatkozik.
Mi a különbség a pedagógus és a pedofil között?
A pedofil szereti a gyerekeket.
Ha a gyereknek szerencséje van, és találkozik egy vérbeli, elkötelezett pedagógussal, akkor minden rendben lesz vele, élvezettel fog tanulni. Sajnos ez nem jut ki minden gyereknek.
Én például arról a magyar tanárról nem sok jót mondhatok, aki szerint a "felebarát" a lényed jobbik felét jelenti, és mikor ő olvas valamit az osztálynak, leüvölti annak a gyerknek a fejét, aki ki meri közben fújni az orrát...
Kedves Utolsó válaszoló!
Sajnos nem igazán értek egyet veled. Hiába vannak elkötelezett pedagógusok, ha a gyerekekben nincs meg a motiváció, inkább csak melegedni jár be az iskolába, pofátlan és tiszteletlen a társaival és a tanáraival szemben. Hozzátenném még azt is, hogy szinte lehetetlen megtalálni egy mai fiatallal a közös hangot, aki a mainstream kultúra világában nő fel és idióta tv-műsorokon vagy zenéken szocializálódik.
Ha a diák eleve lázad mindenki ellen onnantól kezdve maga a tanítás válik értelmetlenné. Nem látod bennük a tüzet, a szikrát.
Mindezt persze okozza az is, hogy milyen családi környezetből jönnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!