Átismételem a matekot a felvételire, de nem értem némelyik feladatot?
Sziasztok!
Most leszek nyolcadikos. Át szeretném ismételi az anyagokat amiket eddig tanultunk. (törtek, százalékszámítás, mértékegységátváltások és térfogat, felszín.) Nézegettem a matek felvételi lapokat, és van ahol nem értem miért az a megoldás ami. Aki rendesen eltudná nekem magyarázni akkor kérlek írjon kommentet, vagy üzenetet és írom feladatot amit nem értek.
Kérlek, nagyon nagy szükségem lenne rá.
Határozd meg az a, b és c értékét, és az eredményeket közönséges tört alakban írd a megfelelő helyre!
a, a=9/2 - 7/6
Itt azt nem értem, hogy miért 10/3 lett az eredmény?
b= 1/2 + 2/5 * 5/6
Ennek az eredménye 5/6. Miért?
c= 1- (-1/2)² (a másodikon.) eredménye : 3/4.
Ezt hogyan kell számolni??
és akkor van itt egy d feladat:
A fenti eredmények ismeretében határozd meg közönséges tört alakban a d értékét! Írd le a számolás menetét is!
d= c- a/b d=
a = 9/2 - 7/6
Megnézed, hogy mi lehet a közös nevező. Tehát mi az a szám, amit 2-nek és 6-nak is többszöröse, és a lehető legkisebb. Ez a 6. Tehát mindent hatodokká alakítassz:
9/2=27/9,
ezért
9/2 - 7/6 = 27/6 - 7/6 = 20/6 = 10/3.
b = 1/2 + 2/5 * 5/6
Először végezzük el a szorzást. A 2/5 * 5/6 -nál láthatod, hogy 5 a számlálóban és a nevezőben is tényezőként szerepel, ezért egyszerűsíthetünk vele. Így
2/5 * 5/6 = 2/6.
Szóval azt kell kiszámolni, hogy
1/2 + 2/6.
Az előbb már láttuk, hogy ilyenkor a közös nevezőt kell megkeresni. Ez most is 6: 1/2=3/6.
Tehát
1/2 + 2/6 = 3/6 + 2/6 = 5/6.
c = 1- (-1/2)² (a másodikon.)
(-1/2)^2 kiszámításához a számláló és a nevező négyzetét is ki kell számolni. -1 négyzete 1, 2 négyzete 4. Ezért
(-1/2)^2 = 1/4.
Tehát
c = 1 - 1/4 = 3/4.
Végül
d= c - a/b = 3/4 - (10/3)/(5/6) = ...
Itt törtet törttel úgy osztunk, hogy reciprokkal szorzunk, ezért
(10/3)/(5/6) = (10/3)*(6/5)= (10*6)/(3*5)= 4,
az utolsó lépésben 3-mal és 5-tel is lehetett egyszerűsíteni.
Tehát
d= ... = 3/4 - 4 = 3/4 - 16/4 = -13/4.
Köszönöm szépen!
Az a,b,c feladatokat nagyon jól elmagyaráztad, meg is értettem. Milyen egyszerű, csak gondolkoznom kellett volna.:)
A d feladatot viszont még így sem értem. :(
Akkor nézzük kicsit részletesebben.
d= c - a/b =
(itt behelyettesítjük, amit az első három feladatnál megkaptunk)
3/4 - (10/3)/(5/6) = ...
Itt a (10/3)/(5/6) kiszámítása okozhat nehézséget. Most akkor máshogy mondom picit, mint az előbb. Két tört hányadosát kiszámíthatjuk úgy, hogy a számlálót osztjuk a számlálóval, a nevezőt a nevezővel. Most a számlálók hányadosa 10/5=2, a nevezők hányadosa 3/6=1/2. A törtünk számlálójában tehát 2, a nevezőjében 1/2 áll. Szóval 2-t 1/2-del kell elosztani, ami annyit jelent, hogy 2-vel kell szorozni:
2/(1/2)=2*2=4.
Így tovább írva a feladatot,
... = 3/4 - 4 =
(Itt megint közös nevezőre kell hoznunk, a közös nevező 4 lesz. Tehát 4-et negyedekként kell felírnunk: 4=16/4.)
= 3/4 - 16/4 = -13/4.
Akkor nyeld le a szabályt.
Törtet törttel úgy osztunk, hogy az osztó reciprokával szorzunk.
Na akkor én egy harmadik módszerrel magyaráznám el a törttel való osztást, remélem a kérdező megérti.
Tehát feladatunk hogy 10/3 -ot elosszuk 5/6 -dal.
1. módszer: (Osztási szabállyal).
Ahogy az előző válaszoló is említette:
Törtet úgy osztunk törttel, hogy számlálót a számlálóval, nevezőt a nevezővel osszuk.
A két osztás hányadosa pedig az eredményt adja.
A példában:
Az felső számláló: 10.
Az alsó számláló: 5
Elosztjuk a fölsőt az alsóval, ez: 10 osztva 5 =2.
A felső nevező: 3.
Az alsó nevező: 6
Ismét elosszuk a fölsőt az alsóval: 3 osztva 6 =1/2=0.5
Az eredmény tehát 2 és 0,5 hányadosa.
2-ben az 1 megvan kétszer, akkor 2-ben a fél megvan 4-szer.
Tehát a végeredmény így 4.
Ha még mindig nem világos:
2. módszer: Szorzómódszer (bővítés):
2 -őt kell elosztani 1/2 -del.
Mivel most a nevező is egy tört, ezért szüntessük meg.
Szorozzuk meg mindkét számot 2-vel.
2x2=4
2x1/2=1
Tehát 4 osztva 1-el =4.
A két eredmény megegyezik, tehát a megoldás helyes.
Vegyük észre, hogy a "szorzómódszert" az eredeti törtre is közvetlen használhatjuk.
Ahhoz, hogy az emeletes törtet megszüntessük, szoroznunk kell a számlálót és a nevezőt is 6-al:
(10/3)*6=60/3=20.
és:
(5/6)*6=5
A kapott számokat elosszuk: 20/5=4
Tehát az előzőekkel megegyezik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!