Ebben az esetben az ELTE fizika vagy a BME járműmérnöki a célszerűbb?
Fizika mellet a járművek érdekelnek azoknak a fejlesztése és tervezése és nem tudom, hogy hova lenne célszerű felvételizni. Elegendő pontom van az ELTE fizika szakára és a BME Járműmérnöki szakra is, de nem tudom melyik a jobb abból a szempontból, hogy a fejlesztés, tervezés érdekel.
+ szeretnék olyan diplomát, amivel a jövőben rugalmas leszek, ha nagyban változna a piac. Azt tudom hogy fizikusként nagyon széles spektrumban el lehet helyezkedni.
Én a BME-t javasolnám, de nem a járműmérnöki, hanem a gépészmérnöki szakot. A vége felé ott is elmehetsz járműves irányba, viszont sokkal jobb (és főleg, általánosabb) képzést ad, mint a járműmérnöki szak. Azt igazából senkinek nem ajánlanám. Gépészmérnökként is sok helyen elhelyezkedhetsz.
Fizika alapképzéssel nem igazán tölthetsz be mérnöki munkakört. Tervezésre biztos nem vesznek fel, és jó eséllyel fejlesztésre sem. Ha elvégzed a mesterképzést, és közben olyan dologgal foglalkozol, amire szüksége van az adott járműgyártónak (pl. tribológia, akkumulátortechnológia vagy ezekhez szükséges alapkutatás), akkor viszont van esélyed, hogy tárt karokkal fogadnak egy fejlesztői csapatban.
A két képzés és szakma egyébként sokban különbözik. Nagyon sarkítva azt tudnám mondani, hogy ha egy fizikust és egy mérnököt megkérdeznek, hogy egy adott feladathoz hány mm-es tengelyre van szükség, akkor a fizikus két hétig számol, minden elméleti tudását összeszedve és integrálva kihozza, hogy 7.42 mm-esre. Mire viszont beviszi az eredményt, már kész a tengely, mert a mérnök két perc alatt kihozta a megfelelő formulákkal és ökölszabályokkal, hogy 8mm biztos elég lesz. De még mielőtt bárki belekötne, ez tényleg nagyon sarkított példa :)
Nem akarlak lebeszélni a fizikáról sem, ne érts félre, de mivel a kérdésedben a "tervezés" szó is szerepelt, inkább a mérnöki pályát javasolnám.
A gépészmérnöki képzés túl általános annak, aki előre tudja, hogy járművekkel akar foglalkozni, mivel ez a képzés nem igazán foglalkozik járműtervezéssel és egyik ágazata/szakiránya sem elég részletes ahhoz, hogy valakinek az érdeklődését konkrétan a járműipar felé terelje.
Amit viszont a kérdezőnek előbb-utóbb el kell döntenie, hogy milyen járművek érdeklik. Autóipar, repülőgépipar esetleg vasut stb.?
Annak is melyik részével foglalkozna (mechanika, elektronika esetleg szoftveres részek)? Említve volt a tervezés és a fejlesztés is. Attól függően, hogy milyen elképzelései vannak, jelentősen eltérő szakspecifikus ismeretekre lehet szükség.
Az elsőnek igaza van. Gépészként elég széles spektrumon választhatsz, attól függően, hogy mi érdekel. Mechanikai, áramlástani, hőtani szimulációk, tervezés, fém megmunkálás esetleg műanyagipar. Viszont fizikusként is sokan dolgoznak autóiparban, bár szerintem sokszor inkább villamosmérnökhöz hasonlóbb területen, esetleg programozás, optika, egyéb szimulációk terén. Szerintem fizikára akkor menj, hogy ha elég magabiztos vagy matekból (bár az mérnökinél sem hátrány).
Nézd meg hogy melyik képzésen milyen szakirányok vannak, mik az elhelyezkedésben a kilátások. Egyetemek honlapján, felvin sok mindent megtalálsz.
Fizikusként főleg a kutatás-fejlesztés szektorban lehet elhelyezkedni, beleértve az alapkutatást is, amelyhez egy mérnöknek nem lehet elegendően elemi és részletes ismerete, hiszen ezek nem kimondottan tervezési munkák.
Ma igazi kutatás-fejlesztéssel hazánkban viszonylag kevés helyen foglalkoznak és igazából ehhez a szakterülethez igen mély elméleti ismeretanyag, tudás szükséges, ezért is kihívás ebben elhelyezkedni/dolgozni.
Ezzel ellentétben, a mérnöki területeken egy közepes vagy hiányosabb szakmai ismerettel, de jó idegennyelvtudással is el lehet helyezkedni még a nagyobb multicégeknél is. Sőt igazából sok esetben eleve ilyeneket keresnek papíron mérnöki pozíciókba, de valójában alárendeltebb feladatokra (ahová egy jó technikus is alkalmas lenne). Részben emiatt is hozták létre pl. a duális mérnökképzéseket, hogy kielégítsék a multicégek hazánkban működő összeszerelő üzemeinek "mérnökigényét". Ez valójában egy pár hét alatt könnyen betanulható, megfelelő (a multicég anyavállalata által diktált) sablonok mentén végzett robotmunka, amely papíron mérnöki pozíció, gyakorlatilag meg betanulható sablonmunka.
Én székely vagyok Romániából, országos fizika versenyen top 10 Ben voltam benne, volt Kolozsvárra bejutásom fizika karon bárhova, de végül Brassóba jelentkeztem járműmérnöknek, pont azért mert nekem a fizikának ez a fele megy a legjobban....
Tanárom kutató volt szegeden a csillagász stb. Szóval lehet kapni fizikában állást természetesen ha jól tudod és mester képzésed is van, másrészt pedig a fizikus kutat, a mérnök tervez, fejleszt. Én azt mondom azt kell csinálnod amit szeretsz és amihez van tehetséged is!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!