Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Szerintetek milyen esszék...

Szerintetek milyen esszék lesznek most a közép szintű történelem érettségin? 2022

Figyelt kérdés
Miket lenne érdemes tanulni? Nem olyan srác vagyok, akinek ha mondanak valami random töri témát akkor tud beszélni róla, hanem nekem be kell magolnom azt az exact anyagot. Ezért is kérdezem, utolsó reményforrásként, hogy szerintetek mire számítsak

2022. ápr. 19. 15:14
 1/2 anonim ***** válasza:
74%

Találd ki te magad, ez mindig zsákbamacska.

2015-tól 2021-ig a feladatok és esszék témakörei: (jobbjára ismétlődnek, de időről időre bedobnak néhány meglepetésvendéget) [link]


Érettségi feladatok 2005-2016 kronológiai sorrendben/korszakonként az Új Kor gyűjteményében: [link]


Részletes érettségi követelmény:

[link]


Sárosi Levente videója: https://www.youtube.com/watch?v=wJExK2ZVwjM

és a melléklet (tételek): [link]


Érettségi Q&A: https://www.youtube.com/watch?v=EE37KUnnXJo


Töri:

- Kapsz pontot a feladatmegértésre (körüljártad-e a témát, mi történt és miért történt, kihalásztad-e a forrásból, amit ki lehetett)


TIPP: Az esszéket a következőképpen pontozzák: tenned kell egy megállapítást (a forrás alapján), majd levonnod belőle egy következtetést (saját kútfőből).


„Oké, nézzük, az ipari forradalom környékén járunk, a forrás szerint kiépültek a vasutak...ha vasutakat akarunk, akkor kell hozzá alapanyag, azt kell, aki kibányássza, feldolgozza, meg kell, aki lerakja a síneket és összerakja (+működteti) a vonatokat. Azaz csökken a munkanélküliség, fejlődik az ipar, forog a pénz, az áruk könnyebben eljutnak innen-oda. A munkaerő ha dolgozni akar, be kell jöjjön a városokba (urbanizáció), mert hát ott vannak a gyárak (ha gépeket akarsz gyártani, ahhoz márpedig gyár kell, de akkor a vezetőik meggazdagszanak? Óriásvállalatok?) de hát ott ügye milyenek az életkörülmények ennyi embernek...nyilván nem túl jók. Azt pedig nem fogják sokáig tűrni, szóval előbb-utóbb lázongani fognak… (munkásmozgalom) Egyszerű ember, akinek még szokatlan a gép mire haragszik először? A csúnya gépekre, amiért elvették a munkájukat, azaz: szét kell verni a gépeket! (luddizmus)

Aztán persze rájöhetnek, hogy elég sokan vannak, ha összefognak, a vezetők kénytelenek lesznek csinálni valamit. Alapíthatnak segély és szakszervezeteket (kicsit, mint a középkorban a céheknél, a munkások összefognak), hogy segítsék egymást, (a közös elnyomóval szemben [mert az embereket összehozza közös ellenség]) sztrájkolhatnak, meg petíciózhatnak (charta) a jobb munkakörülményekért. [Ez ma is így van, nem de?] És persze, ha sokan vagyunk, miénk a jövő, miénk a világ, munkában az erő (ezúttal az emberiség ebben látja a megoldást), megszületik a szocializmus eszméje, és a proletárdiktatúra, (= a nincstelenek hatalma) hiszen a minket elnyomókra haragszunk, a történelemben is mindig ez volt, a szegényt elnyomták, (osztályharcok, szegény vs gazdag, paraszt vs nemes) tehát egyenlőség kell, de most már tényleg.”


És máris eljutottál valahova, a vonatoktól.


(a túlzott általánosítást és a súlyos tartalmi félreértéseket is pontozzák, (kevesebb pontot kapsz, 2 helyett 1-et, vagy 0-át) de szerencsére a világ elég sokszínű, hogy ha nem mondasz égbe kiáltó hülyeséget, nem lesz gond)


- Kapsz pontot a tér és időbeli elhelyezésre (ha az atlaszt felcsapod máris kezdhetsz valamihez, feltéve ha tudod, hogy az ógörögöket ne a magyar szabadságharc közepén keresd, és a honfoglalókat sem a II. világháború kitörésénél találod – amennyiben mégis, kérem forduljon a Helyi Időutazók Szövetségéhez)


TIPP: Az atlasz a barátod. Ha felcsaptad már valaha, láthatod, hogy a végén van egy idővonal, képekkel meg évszámokkal, egy helynévmutató, és egy tartalomjegyzék. Megint csak, ha legalább sacperkábé tudod, hogy a görögöket merrefelé keresd, már van honnan elindulni.


Ezért is érdemes legalább egyszer átpörgetni az atlaszt, hogy, na jó, ez mégis micsoda, „Krimi csata,” ilyen sincs, és legalább egyszer tüzetesen felkutatni, hogy melyik ország, melyik korban éppen hol tartózkodik [főleg ha földrajzból nem jeleskedtél különösen].


És áldás és aranyeső a feladatlapok összerakóira, amiért minden feladat előtt megjelölik a témát [„a feladat a tatárjáráshoz kapcsolódik”]

– tehát, ha véletlenül hallottál már a muhi csatáról, akkor miután megkerested és megtaláltad azt a csodálatos tatárjárásos térképet, és sikerült leolvasnod, hogy „IV. Béla király” (heuréka!), remélhetőleg nem fogod Tamáshildát írni a döntő csata helyszínének. (Hiszen az útvonalakból is látszik, hogy IV. Béla Muhinál döntött úgy, hogy elhúzza a csíkot, ott pedig még évszámot is találsz.)


- Harmadik: pontot kapsz a szakszavakra. A rövid esszénél legalább 3, a hosszú esszénél 2x3 (3 általános és 3 konkrét) történelmi fogalmat kérnek. (Ha a 3 vagy 2x3 megvan és azt jól használod, már megkapod a max pontot erre a kritériumra, de nyugodt szívvel írhatsz többet is.)


Ez a dolgok lexikális része, de nézd a jó oldalát, ha a fő témák nagyobb összefüggéseit érted és mindegyikhez van a zsebedben 3-3 szakszó, már egy jó ponttal indulsz.


TIPP: Brainstormolj. A vizsgán lehet kérni piszkozati lapot, (fontos, hogy ha piszkozati és tisztázati lapot is használsz, ne egy lapra írd a kettőt, mert a dolgozat elején fel kell tüntetni hány lapot használtál, és keresni fogják a másikat) erre nyugodtan leírhatsz mindent, ami az égegyadtavilágon eszedbe jut.

Vizsgaszituációban az ember agya hajlamos lefagyni (404! ERROR), és még az sem jut eszünkbe, amit egyébként tudnánk. (Ugyanezen az alapon, ha rég foglalkoztunk egy témával, valószínű nem fogunk tudni hirtelen kiselőadást tartani róla a semmi közepén, akkor se ha valaha betéve tudtuk, ilyen a memória – a tanárok is ezért készülnek óráról órára.)

Csinálhatsz egy mindmapot [ehhez hasonlót, ez is egy jó tipp: [link] amivel felvázolhatod a dolgok közötti összefüggéseket (nyilacskákkal, stb.), és ha valami még eszedbe jut, bármikor hozzácsaphatod – ez segít asszociálni, gondolkodni és később megfogalmazni a gondolatokat. Csak fontos, hogy kezdd el. (Megjegyzem: ez az írással is így van.)


TIPP: A Mind Palace technikához hasonló, de annál talán egyszerűbb ötlet lehet még a tanuláshoz, ha pl. Eger ostroma a téma, foghatod az Egri nők-et, bevághatod Paint-be és a kép különböző pontjaira felírhatod a fontos információkat, dátumokat, eseményeket, összekötheted őket nyíllal, és ha vizuális típus vagy, így lehet könnyebben megjegyzed. (Főleg, hogy – igaz kicsiben – de az atlaszban is benne van.)


Forrásanyagok:

• Törivázlat [ [link] ]

• Történelem | zanza.tv [ [link] ]

• 9. évfolyam | Történelem – YouTube [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLTr3tNM4KdIhseroP6hbT.. ]

• 10. évfolyam | Történelem – YouTube [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLTr3tNM4KdIgvDFsIK6pf.. ]

• 11. évfolyam | Történelem – YouTube [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLTr3tNM4KdIgFctqM2c5V.. ]

• 12. évfolyam I Történelem – YouTube [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLTr3tNM4KdIjudkCaV3lW.. ]

• Törimaraton | Érettségi felkészítő - YouTube [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLTr3tNM4KdIgXK5ky-FGV.. ]

• Tananyagok (nkp.hu) [ [link] ]


• Újkor.hu | A velünk élő történelem [ [link] ]

• Történelmet írunk » Múlt-kor történelmi magazin [ [link] ]


• Középkor és Kora Újkor Klub [ [link] ]

• A hétköznapi élet története [ [link] ]

• Holokauszt és Társadalmi Konfliktusok Program [ [link] ]

• Don-kanyar [ https://www.youtube.com/playlist?list=PLc7juN5AvHOR5BAbKq3AD.. ]

• Budapest Retró - Papp Gábor Zsigmond filmjei [ https://www.youtube.com/channel/UCCHgD8L5pzWUHPB4nF-D8UA ]


Angolul:

• OverSimplified - YouTube [ https://www.youtube.com/c/OverSimplified ]

• Simple History - YouTube [ https://www.youtube.com/c/Simplehistory/playlists ]

• Invicta - YouTube [ https://www.youtube.com/c/InvictaHistory]

• Epic History TV - YouTube [ https://www.youtube.com/c/EpichistoryTv ]

• Timeline - World History Documentaries - YouTube [ https://www.youtube.com/c/TimelineChannel ]


Amit mindenképpen átnéznék: (és át is nézek, lévén én is most érettségizek – töri tanárnak készülök :D)

1. feladat: Róma, Athén (demokrácia, görög kultúra, vallás)

2. feladat: Középkor (kereskedelmi utak, uradalom, város és céhes ipar, zsidók ellen elkövetett atrocitások, építészet [bizánci, román, gótika jellegzetességei]), iszlám, nyugati vs keleti kereszténység

3. feladat: Honfoglalás, I. István, Árpád-kor, I. Károly, tatárjárás (IV. Béla), a Hunyadi család

4. feladat: Reformáció, angol alkotmányos monarchia, kapitalista gazdaság kialakulása, reformáció és ellenreformáció, földrajzi felfedezések, felvilágosodás

5. feladat: Törökellenes harcok, reformáció (Magyarországon), Rákóczi-szabadságharc, etnikai változások a 18. sz.-i Mo.-n,

6. feladat: Amerika alkotmánya, Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata, ipari forradalmak, WWI előtti szövetségi rendszerek, a 19.-20. század eszméi,

7. feladat: a dualizmus kora és az ide vezető út, az 1848-’49-es forradalom, szabadságharc, reformkor

8. feladat: A két világháború közti Németország (a háttérben Hitler épített az ideológiáját), Szovjetunió, az első világháború nagy vonalakban

9. feladat: A két világháború közti Magyarország, Trianon, Mo. a második világháborúban

10. feladat: EU, Németország újraegyesülése, a kétpólusú világ, a hidegháború

11. feladat: Rákosi-korszak, Kádár-korszak, határon túli magyarság helyzete

12. feladat: A romák helyzete, a választási rendszer Magyarországon

+ Esszéhez: Mária Terézia, II. József, holokauszt


Sok sikert!

2022. ápr. 22. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a bő választ, ez most sokat segít😁 Sok sikert neked is 💪
2022. ápr. 24. 17:11

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!