Miért nem engedélyezzük a tanári mesterképzésre való belépést alapszakról?
Szóval van az osztatlan tanári, ami vagy 10 vagy 12 féléves. Tiszta sor.
Van ezen felül tanári mesterképzés, ami általában 2-4 féléves képzés és ezzel az illető egyszakos tanári képzést szerez. Csakhogy nem éri meg. Ahhoz, hogy erre a mesterre jelentkezhess, a szakterülethez megfelelő mestert el kell végezned.
Tehát anglisztika BA -> anglisztika MA -> tanári(angol nyelv és kultúra tanára). Ez kérem szépen 6 év, ami alatt akár egy kétszakos tanárt is lehetett volna képezni.
Ha elhagyhatnánk az első mesterszakot és alapszakról egyből lehetne menni tanári mesterre, megnövekedne a tanárok száma. Az első mesterszak nem tartalmaz releváns tudást ahhoz, hogy szükséges legyen a tanári mesterhez, simán lehetne egyből a megfelelő alapszakról tanári mesterre menni.
Tehát pl. matek BSc után nem kéne a matek MSc, hanem egyből lehetne matek tanári mesterre menni.
Ti mit gondoltok róla?
Szerintem egy ilyen lépést valahol az oktatási hivatalnál simán be lehetne nyújtani, én is elmennék így egyszakos tanárnak, csakhogy az alapszakom mesterére nincs kedvem, mert az nem tanári beállítottságú, hanem sokkal inkább kutatói.
"Alapszak + mestertanárinak több értelme lenne, az alapszakod után ha még mindig tanár akarsz lenni megcsinálod a kimaradt tanáris tárgyakat és kész."
Pontosan! A számból vetted ki a szót!
Meg még egy korábbi válaszoló is írta, amit én is gondolok, hogy túl kutatói meg elvont a mester, simán ki lehetne hagyni és egyből tanári mesterre menni.
Szerintetek lehet ilyen kérelmet benyújtani az oktatási hivatalnál?
Egyébként nagyon valószínű, hogy elrettentés volt a szándék ezzel a + mesterrel a tanári mester előtt, hogy kikerüljék az egyszakos tanárokat.
Tudod, ne az legyen, hogy a gyerek elmegy töri szakra és utána történelemtanárira, mert akkor kap a közoktatás egy töritanárt, de mást nem. Amíg nyilván ha osztatlan, akkor van mellé egy másik szakja is. Mondjuk töri-irodalom. Ha az iskolából elmegy egy irodalomtanár, nem baj, be áll a töritanár, aki egyben irodalomtanár is és okosba összerakják neki az órarendet, ha a tanmenetet nem is.
Az államokban tuti, hogy nem így van. Nem mélyedtem el az amerikai tanrendszerben, de a filmekben is mindig egy tanár tanít egy szakot.. van A matektanár, A történelemtanár meg mondjuk A spanyoltanár, de nem random szakok összekötve.. aztán lehet ott is így van. Mindegy, filmekben nem így adják elő.
12. Ha meg akarták volna reformálni a tanárképzést, akkor nem a mostani utat választották volna. Gyakorlatilag semmi sem változott, 6 éves maradt, csak értelmetlenül leválasztottak róla 1 évet. Amíg ilyen fizetések lesznek és az életpálya modellt meg nem szüntetik, nem lesz változás.
Finnországban csak a legjobb 5% lehet tanár. Itt is az kéne és jó fizetés, mert akkor a presztizse is jelentősen nőne.
Ez jó kérdés. 🤷♀️
Én sem tudom, mi a ráció abban, hogy az alapszak után diszciplináris, szakterülethez kapcsolódó mesterképzésre kell jelentkezni, és csak utána lehetséges a jelentkezés az egyszakos tanári mesterképzésre. A képzés időtartama nem rövidebb, sőt, több alkalommal kell Szakdolgozatra, illetve Államvizsgára készülni. És korántsem biztos, hogy egy alapszakos végzettségű ember bejut mesterképzésre..
2015 szeptemberében kezdtem az anglisztikát. Emlékszem, 2016 szeptemberében támadt egy olyan kósza gondolatom, hogy tanár szeretnék lenni. Nem volt minor szakom. Erre közölte az egyik ügyvivő-szakértő, hogy ez már nem lehetséges, mert ahogy kiderült, megszűnt az alapképzésről egyszakos tanári mesterre történő jelentkezés. Annyi rémlik, hogy 2013-ban jelent meg az osztatlan tanárképzés.
A jelenlegi helyzet azért alakult ki, hogy a kétszakos tanárképzés felé tereljék az embereket. Az a gond ugyanis, hogy egy kisebb vagy közepes méretű iskolában jó néhány olyan tárgy van, ahol egyetlen szakkal semmiképpen nem jön ki egy főállású pedagógus kötelező óraszáma. Például általános iskolákban kémiából 7. osztályban van heti 1 kémiaóra, 8. osztályban heti 2 kémiaóra. Ez azt jelenti, hogy egy egyszakos kémiatanárt csak akkor tud egy általános iskola teljes munkaidőben foglalkoztatni, ha ott évfolyamonként legalább 7 osztály van! Az a (sajnos vidéki kistelepüléseken mostanra már általánossá vált) gyakorlat, hogy egy pedagógus 5 különböző iskolába járjon tanítani 5 különböző napon, hogy kijöjjön az óraszáma, pedig - valljuk be - nem túl előnyös megoldás. De ha egy olyan községi általános iskolát veszünk, ahol egy osztály van egy évfolyamon, ami egyáltalán nem ritka, még egy egyszakos matematikatanárnak is csak heti 14 óra jut, ami nem elég a teljes munkaidőhöz! Ha a kikerülő tanárok döntő többsége egyszakos volna, akkor a kis iskolákat előbb-utóbb be kellene zárni. Úgyhogy az egyszakos tanárképzés megnehezítése és a kétszakos tanárképzés erőltetése mögött nagyon is van ráció.
Az már más kérdés, hogy a kétszakos tanárképzés is halódik, különösen a természettudományokban és a matematikában. Most megnéztem a felvi.hu-n, s kiderült, hogy tavaly országosan 25 hallgatót vettek fel matematika-fizika szakpárra; s tisztán emlékszem, hogy 30 éve még 100 fős matematika-fizika évfolyamok indultak az ELTE-n!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!