Melyik oktatási modell lenne a legjobb itt, Magyarországon (is)?
A finn, a finnél egy kicsit mérsékeltebb, de szintén szabadelvű, nyugatias, a kettő között, a jelenlegi, poroszos vagy a japán?
A finn oktatás modern találmány, eléggé liberális, vannak eredményei, viszont a japán oktatás pont, hogy szigorú, merev, mégis megkérdőjelezhetetlen Japán fejlettsége és mérnöki precizitása, mind a hadsereg, mind a tudomány, mind a társadalma terén.
Melyik szélsőség lenne a jobb? Vagy ha egyik sem, akkor melyik szerintetek? Melyik működne a legjobban, legelőnyösebben?
A magyar oktatási rendszerben nem sok poroszos vonás van, nem tudom honnan jön ez a sztereotípia, hogy a magyar poroszos lenne: az egy nagyon is kollektivista rendszer ami protestáns ideákra épít és tekintélyelvű, sok benne a fegyelem. Én ugyan nem ma voltam gyerek, de már az én gyerekkoromban sem lehetett azt mondani, hogy mikor a tanárok rendre utasítottak minket vagy sorakozni kellett, akkor poroszos rendben tettük volna ezt, mint egy katonai iskolában. Ez azért is nehéz lett volna, mert már akkor is női túlsúly volt a tanári karokban, mindegyik tanáromat "lenénizhettem" - ez azért nem épp poroszos jellemző. A tanári képzésről ma kipottyanó tanárokra meg végképp nem mondható el, hogy ők poroszosan tanítanának. Egyesek szerint a Monarchia alatt hasonlított a poroszra a mi oktatási rendszerünk, de ez egyrészt abban a pillanatban megszűnt ahogy felbomlott a birodalom . A Klebensberg Kúnó-féle mozgalom teljesen más irányt képzelt el, - a szocializmus meg még inkább -, másrészt még az is vitatható, hogy a magyar nyelvű területeken valóban meg tudták-e honosítani a saját elképzeléseiket a Habsburgok (nem).
A magyar oktatási rendszer...nos, az leginkább magyaros. Az elitképzés ideájára épít, megpróbálja kiválogatni és megmondani, hogy kiből legyen Olimpiai bajnok, Nobel-díjas tudós, országvezető politikus és az ő boldogulásukba, tehetséggondozásukba öli a legtöbb erőforrást, a többieket meg lehető legolcsóbban próbálja meg a kötelező szintig eltolni. Akár azt is mondhatnánk, hogy nagyon rugalmas, hiszen mindaddig individualista, míg valakiről ki nem derül, hogy nem őstehetség vagy nem kellően jó a családi háttere, akkor átkerül a "futottak még" kategóriába az oktatási rendszer számára és elengedik a kezét.
Hogy jó-e ez? Az attól függ, mi a cél. Hogy az oktatás serkentse a gazdasági növekedést? Vagy hogy boldog és stresszmentes életet éljenek akikben nem hagyott semmilyen gyerekkori traumát az iskolás kor? Esetleg hogy ne csináljanak olyan hülyeségeket, mint a devizahiteles szülők és tudjanak józan paraszti ésszel gondolkodni? Lehet, hogy egyikre jó az egyik, lehet másikra jó a másik, de nem hiszem, hogy annyira a külföldi mintákról kéne másolnunk, ha meg akarjuk javítani a magyar közoktatási rendszert úgy egészében. Esetleg részleteket át lehet emelni, de nem ugyanabból az állapotból indulunk, nem biztos, hogy Magyarországon is ugyanolyan "sikeres" lenne egy finn modell, mint Finnországban. Pár évtizede még a "svéd modell" volt a menő amit ha jól tudom valamelyik szocialista kormány el is kezdett megvalósítani, nem sok eredménnyel.
Egyik se!
Angol 5 napból 5
Sport tesi helyett minimum 4, de választható sporttal, mindenki azt sportol amit akar. Kerületi versenyek is lennének, iskolai klubbajnokságok kerület/városon belül az első részben…
Írás és olvasás lenne. Lennének választható tantárgyak.
Amcsi vagy Aussie rendszer. 💪
Vissza az ókorba amikor mèg sètâlva beszèltek a tanárok a diákokkal úgy, hogy abból mindenki tanulhatott. De egyèbkènt meg a szülőknek tudni kène időt szakítani arra hogy oktassák ès neveljèk a saját gyermekeiket. Jahogy a cumi pont ennek a szöges ellentètèről tesz tanú bizonyságot?!
-Hát az cumi... felkène nőni!
A finn. Figyelembe kell venni azt is, hogy milyen társadalomról van szó. A magyar gyerekeket nagyobb szabadsággal nevelik, mint a japánokat, így egy magyar gyerek nem bírná ki a japán szigort.
Ahogy nálunk a szingapúri rendszer sem működne, mivel ott nagyon sok diák iskola után meg egy csomó magántanárhoz. Nálunk ez azért nem működne elsősorban, emrt erre nincs is pénze a családoknak.
#2
Ez alapvetően nem igaz. A helyzettől is függ, hogy a diák milyen eredményt ér el, ha nagyon szigorú lesz, akkor a magyarok diákok szorongnának, ami miatt rosszabbul teljesítenének.
#3
A poroszos rendszer nem katonai iskolát jelent, így ne ahhoz hasonlítsd.
#4
Egyrészt, amit leírtál, az nem amerikai.
Másrészt, az amerikai gyenge oktatásnak számít.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!