OLKDA szak? Valaki leirná részletesen hogy mit foglal magába? Mit kell ott csinálni? :$
orvosdiagnosztikai laboratóriumi analitika szakirány-ez lenne az?
és itt mivel foglalkoznak??mit kell csinálni?:O köszii
amit az első válaszoló linkelt, annak az idevágó részét bemásolom neked:
"7. Az alapképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik képesek önálló laboratóriumi
analitikai vagy képalkotó diagnosztikai analitikai munka végzésére, szervezésére,
kis orvosi laboratóriumok, illetve diagnosztikai részlegek analitikai
munkájának irányítására és jártasak az adatfeldolgozás korszerű módszereiben,
valamint a gazdálkodás kérdéseiben. Kellő ismeretekkel rendelkeznek a korszerű
műszer és méréstechnika, az informatika és számítástechnika és azok orvosi
laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai alkalmazásának területein. Kellő ismerettel
rendelkeznek a képzés második ciklusában történő folytatásához.
Közös kompetenciák az orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus
alapképzési szakon
Az alapfokozattal rendelkező szakemberek ismerik:
- az orvosi laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai munkára vonatkozó
egészségvédelmi, munkavédelmi, balesetvédelmi és tűzrendészeti előírásokat,
- az orvosi laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai műszerek működésének
elveit,
- az orvosi laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai módszerek kémiai, fizikai
és biológiai alapjait,
- az alapvető biometriai, illetve matematikai-statisztikai módszereket és tudja
alkalmazni azokat a szerzett információk, adatok feldolgozásához és értékeléséhez,
- az egészségügyben alkalmazott számítógépes információs rendszerek és hálózatok
működését,
- a modern számítástechnika orvosi laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai
alkalmazásának lehetőségeit,
- a tevékenységhez kapcsolódó jogi szabályozást,
- az orvosi laboratóriumi, képalkotó diagnosztikai munkaszervezés kérdéseit;
képesek:
- a laboratóriumi analitikai vagy képalkotó diagnosztikai módszerek értékelésére,
továbbá új módszerek bevezetésére, beleértve a szükséges műszeres vizsgálatokat
is,
- a szerzett tapasztalatok, eredmények és összefüggések felismerésére, ezek
megfelelő dokumentálására és az ezekből levonható általános következtetések
megfogalmazására,
- a laboratóriumi vagy képalkotó diagnosztikai veszélyes hulladékokra vonatkozó
előírások betartására,
- megadott szempontok alapján önálló biometriai, illetve matematikaistatisztikai
analízisek elvégzésére,
Debreceni Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar
- szakmai ismeretek önálló és szervezett formában való bővítésére, alkalmazására,
- a szakirodalom felhasználásával új módszerek beállítására,
- saját szakterületükön elméleti és gyakorlati oktatásban való részvételre,
- információk és erőforrások feltárására,
- költségszemléletű gondolkodásra,
- interperszonális kapcsolat kialakítására, a csoportos munkába való beilleszkedésre,
illetve annak megszervezésére,
- munkájukat hivatásszerűen, az etikai normák betartásával végezni,
- szakterületének megfelelő egészségnevelési feladatok ellátására.
Az orvosdiagnosztikai laboratóriumi analitikus alkalmas:
- kémiai, biokémiai, sejtbiológiai, mikrobiológiai, hematológiai, hisztológiai,
citológiai, számítástechnikai és műszeres analitikai ismeretei alkalmazásával a
klinikai kémiai, izotópdiagnosztikai, mikrobiológiai, szövettani, citológiai és
hematológiai diagnosztika területén biztonsággal eligazodni és önálló munkát
végezni,
- kislaboratóriumok, laboratóriumi részlegek analitikai munkájának önálló és
közvetlen irányítására,
- a hibás mérésen alapuló laboratóriumi mérési eredmények felismerésére,
- a laboratóriumi műszerek üzemeltetésére, működésük biztosítására.
Az orvosi kutatólaboratóriumi analitikus alkalmas:
- sejtbiológiai, genetikai, molekuláris genetikai, molekuláris biológiai, molekuláris
morfológiai, immunológiai, sejttenyésztési számítástechnikai és műszeres
analitikai ismeretei alkalmazásával a korszerű kutatás aktív közreműködőjeként
tevékenykedni,
- a modern kutatólaboratóriumi vizsgálómódszerek főbb területein önálló
munkát végezni,
- a szakirodalom felhasználásával új módszerek beállítására,
- módszertani hibák kiderítésére („trouble shooting”) és azok korrigálására,
- korszerű laboratóriumi műszereket, műszeregyütteseket üzemeltetni,
- sejttenyésztő laboratóriumok, kísérleti állatházak felügyeletét ellátni, működésüket
biztosítani.
A képalkotó diagnosztikai analitikus alkalmas:
- a képalkotó diagnosztika egyes területein adott műveletek és vizsgálatok
önálló elvégzésére,
- képalkotó diagnosztikai műszerek biztonságos üzemeltetésére,
Kari tájékoztató – 2006/07-es tanév
- a képalkotó berendezésekkel nyert információk képi feldolgozására, értékelésére
és archiválására,
- a képalkotó berendezések működtetésével kapcsolatos eljárások és jogszabályok
betartására,
- betegek felkészítésére képalkotó diagnosztikai és terápiás eljárásokra,
- a vizsgálat alatt a beteg megfigyelésére, a kóros állapot észlelésére,
- terápiás vizsgálatokban való közreműködésre,
- a radiológiai ellátásból származó esetleges egészségkárosító hatások, illetve
műszaki-technikai hibák felismerésére és ezek elhárításában való közreműködésre,
- adott munkahely munkafolyamatainak szervezésére.
Az optometrista alkalmas:
- a legfontosabb szemészeti paraméterek megfigyelésére, korszerű vizsgálati
eszközök és módszerek alkalmazására,
- a szem megbetegedéseinek, fejlődési rendellenességeinek, a látást veszélyeztető
területeknek a felismerésére és értékelésére,
- a szem kimosására, bekötésére, szemsérülés ellátására,
- a látásélesség szubjektív és objektív meghatározására, a szem törőközegeinek,
refrakciós képességének, fénytörésének, a szemizmok tevékenységének, a
heterophoriának és a konvergencia képességének, a binokuláris látásnak a vizsgálatára,
továbbá a csarnokzug, a szemlencse, az üvegtest és a szemfenék vizsgálatára,
- az oftalmoszkópia és az oftalmotonometria mérési eljárás elvégzésére, az
eredmény értékelésére,
- a szem fénytörési hibáinak megfelelő korrekciós szemüveglencse vagy kontaktlencse
felírására,
- a szemnyomás becslésére,
- a szemészeti megbetegedésben szenvedők ápolási szükségleteinek felismerésére
és ellátására,
- látás szűrővizsgálatok végzésére és értékelésére,
- klinikai és ápolástudományi ismereteinek alkalmazására szakmai tevékenysége
során,
- tevékenysége során felmerülő szomatikus és pszichés problémák felismerésére,
- elsősegélynyújtásra,
- egészségnevelésre."
egyébként ez a szak egyelőre nem rossz dolog, ugyanis még kevés van belőle az országban illetve külföldön is keresett. ha jó fizetést akarsz akkor külföldre menj vele itthon vagy Mo-n a magánszektorba(magánszektorban egy laboros szakiránnyal 200-300 nettót is kereshetsz).
laboros és kutató jobban keresett külföldön de képalkotónál is vannak lehetőségek.Pl leküldik külföldról a munkát te megcsinálod, visszaküldöd, és kapod érte a pénzt.
amennyiben van még kérdésed írdd meg lehet tudok segíteni
egy II.éves (lesz) OLKDA-s képalkotó szakiránnyal (nem debrecenben)
Nem akarom megsérteni az OLKDA és ODLA-sokat, de ezek a karok gyakorlatilag orvos/labor ASSZISZTENS képzők, csak hangzatos névbe bugyolálva.
Azaz a "kulimunkát" ők végzik a rendelőben/laborokban (vegyszerek mennyiségének ellenőrzése, oldatok, pufferek összeméricskélése, gépek ellenőrzése, kalibrálása; vagy ha olyan a szakirány, akkor betegek előkészítése, asszisztálás stb.)
Ismétlem, ezeket nem leszólásból írom, mert fontos az ő munkájuk is (hasonlóan a nővérek munkájához a kórházakban), csak sokan nem tudják, hogy mit is takar a hangzatos elnevezés.
12:13-asnak
van benne valami amit mondasz. ugyanis tény hogy az orvosoknál alacsonyabb rangúak leszünk majd' minden tekintetben. de a "kulimunka" szakiránytól is függ. pl képalkotásnál igaz, hogy a diagnózist nem én állítom föl, de attól még a képet nekem kell készíteni, a rajta látható dolgokat nekem is kell elemezni, megnézni, felismerni, ugyanúgy ahogy egy radiológus is tenné. lényegében nekem egyedül le kell tudnom vezényelni mondjuk egy CT-t.
És természetesen én sem a radiológusokat akarom degradálni. Ők sokkal többet fognak tudni nálam betegségek, gyógyszerek, diagnózisok..stb terén, de szigorúan képalkotás/képelemzés terén terén, kb egy szinten leszünk.
igen, csak egyetemen lehet tanulni, de szerintem ha kicsit nekifekszel simán tanulásnak meg tudod csinálni. Debrecenben a legmagasabba ponthatár ott 362 de miskolc csak 325, pécsen meg csak 295. szóval szerintem ezen egyetemen valamelyikére még 3-as átlaggal is be lehet jutni.
Bioszból milyen vagy? ha abból jó vagy akkor érdemes lehet megpróbálni
Okj-ról:olkda-s okj-ről nem tudok, hasonlóak vannak
radiográfus - [link]
Orvosi laboratóriumi technikai asszisztens [link]
Orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus
Egészségügyi asszisztens, operátor
ha ezek nem tetszenek akkor néz szét itt: [link]
le vannak írva a feladatok, a továbblépési lehetősegek, időtartam, feltételek minden ami neked kell.
hogy mennyire érdemes OKJ-t elvégezni azt nem tudom biztosan, de szerintem manapság nem sokra mész vele. de erről nyilatkozzon inkább egy olyan aki jobban ért hozzá mint én.
Nagyon régi kérdés, én most vagyok elsőéves és csak refrektálni szeretnék arra, aki azt írta, hogy ez asszisztensképző. Pont, hogy nem.
Sok szakirány van, de valamennyinek az a célja, hogy olyan szakembereket képezzenek, akik az asszisztensek és orvosok közt hidat képezzenek. Céljuk az orvosok tehermemtesítése, mintahogy az egyik válaszoló írta a radiológia szakirányt végzők önállóan csinálják a képalkotó vizsgálatokat (rtg, CT, MRI), ami nem csak abból áll, hogy befekteted a pácienst 'azt megnyomsz egy gombot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!