Mit tanuljak kereskedelem és marketingre? (Többi lent)
Köszönöm az eddigi válaszokat. Úgy látom, nem voltam tiszta a leírásnál, nem ezzel akarom tölteni a nyaramat, hanem néha foglalkozni vele, azért a 100 napból, ami hátra van még kb az egyetemig, nem fogok belegebedni, ha néha-néha foglalkozok valami tanulással kapcsolatossal, szerintem még hasznos is, mert annyira nem lustulok el. Szóval fogok pihenni, nem is picit, de emellett még rengeteg időm lesz másra is, ezért kérdeztem, amit. Köszi minden választ, várom továbbra is őket. :)
#2 tudom, hogy általában nem azzal foglalkozik egy marketinges, ez pusztán azért jutott eszembe, mert ez egy olyan skill, amit talán magamtól is meg tudok tanulni, és viszonylag kapcsolódik a szakhoz. :)
Úristen 100 nap és jön a következő szemeszter???
De nekem még csak holnap kezdődik a vizsgaidőszak. Nemááár
Ami hasznos lehet, az a matek (kiemelten algebra, statisztika, valószínűségszámítás), illetve informatika (office szoftverek, kiemelten az Excel ismeretek).
Egyébként meg azt, ami érdekel. A képszerkesztés tényleg olyan dolog, amit a legtöbb helyen nem tanítanak, max egy-egy szabadon választható kurzus szól róla. De ha ez érdekel, akkor igen, mélyedj el benne. Van olyan ismerősöm, aki kermarkot végzett, mellette autodidakta módon megtanult photoshoppolni, most pedig vállalatok arculatával, webdesign és logó tervezéssel foglalkozik. Hosszú távon csak abban lehetsz sikeres, amit szeretsz is csinálni, tanulni.
Egyetértek a felettem szólókkal abban, hogy nem kell rágörcsölni az egyetemre, pihenj a nyáron!
De a kérdésednek van értelme és értem is, amit kérdezel. Szeretnél valami hasznossal foglalkozni, ami motivál is. Itt van néhány ötlet:
(1) Szerezd be (antikváriumban sajnos) az Ogilvy: A reklámról című könyvét. Nagyon jó könyv, érdekes olvasmány! Van egy hasonló könyv, amit viszont lehet kapni, az Ogilvy A reklámról a digitális korban. Ezt nem Ogilvy írta már értelemszerűen, hanem egy másik szakember, de ez is jó könyv! (Ogilvy a modern reklámok ősatyja, az Ogilvy nemzetközi reklámügynökség megalapítója, a könyve pedig atom jó!)
(2) A képszerkesztés azért annyira nem rossz ötlet! Az nem igaz, hogy a képszerkesztés ne tartozna a marketing szakhoz. Mindenféle vizuális skill, képesség hatalmas előny ebben a szakmában, szóval tanulj csak bátran:
- fotózni
- képet szerkeszteni (pl. GIMP, Affinity Photo, Photoshop)
- grafikát (pl. Inkscape, Illustrator, Affinity Designer)
- webdesignt
- kiadványszerkesztés (InDesign stb.)
Ha valaki jó ezekben, és képes megtervezni egy plakátot / bannert / szórólapot stb. az hatalmas előny akármilyen pozícióig, beleértve az igazgatói szintet (amikor nyilván nem fogsz már magad tervezgetni semmit, kivéve ha gyengék a tervek amiket kaptál és te magad dobsz össze valamit a tervezőidnek, hogy na ilyet szeretnél).
(3) Webszerkesztés. Hatalmas (iszonyúan nagy) előny. Kezdd először Wordpressel, tanulj meg összedobni egy egyszerű weboldalt -- hogy utána tudj ezen gyakorolni digitális kampányokat (ld. a 4. pontot lentebb). Wordpress után jöhet a haladó Wordpress, template-ek készítése, saját grafika. Utána jöhet a Shopify. Vannak emberek, akik egy tonna pénzt keresnek csak ezzel a kettővel. Nem árt az is, ha még mélyebbre tudsz menni, és értesz a HTML/CSS-hez, sőt az igazán jó ha képes vagy még ennél is durvább dolgokra, pl. komplett frontend fejlesztésre (pl. TypeScript + React technológiával), vagy össze tudsz dobni egy mobil applikációt Flutter+Dart segítségével... nem fogsz ezzel közvetlenül foglalkozni marketingesként, de nagyon nagy segítséget jelent, ha ismered a technológiákat, tudod mi mire képes, mi hogy működik, és egy lépéssel a konkurencia előtt jársz!
=> Viszont marketingesként bármikor előfordulhat, hogy össze kell dobnod egy saját weblapot, egy landing page-et (ennek tanulása külön művészet!), egy kampányoldalt, vagy prototípust... Nem rossz, ha nem kell állandóan az ügynökséghez menned minden egyes kis bigyóért... Ha nagy cégnél dolgozol, simán kellhet saját intranet oldalt fejlesztened... és az mindig jó, ha a programozók nem tudnak megvezetni, két vállra fektetni (a leggyakrabban hallott kifogások általában: "azt nem lehet", "ezt képtelenség megcsinálni", "de ezt mi így szoktuk..." stb.).
(4) Digitális marketing... Facebook, Instagram, Google kampányok... van ezekhez magyarul is szakirodalom, pl. Google Adwords könyv... ez a két legfontosabb felület. A googlenek és facebooknak is vannak profi certifikációik, ezeket nem annyira tanítják az egyetemen, ezeket magadnak kell úgyis megtanulnod... (és a legjobb, ha tudsz ehhez saját weboldalt felállítani, amit tudsz reklámozni és azon tudsz gyakorolni...) Nagyon értékes skillek ezek is.
Google Ads certek: [link]
Facebook certek: [link]
(5) Videókészítés, vlog készítés... a marketing a digitális marketing felé mozdul el, és ezen belül is a klasszikus hirdetések helyett mindenféle más értékteremtő formátum felé, pl. affiliate linkek, kuponok, szakértések, ajánlórendszerek stb... ha tudsz profi videókat készíteni, akár saját YouTube csatornát felállítani és menedzselni, az nagyon hasznos skill, és soha nem fogják ezt neked egyetemen megtanítani...
Ui: a fentiekben olyasmikre fókuszáltam, amiket otthon is el tudsz kezdeni megtanulni. A marketing természetesen nem egyenlő a reklámmal és nem csak ennyiből áll. Sőt, a modern marketing már összemosódik az adattudománnyal (kódnév: kvantitatív marketing)... már most kezdd el nézegetni az ELTE Survey Statisztika mesterszakját, mert ez jelenleg a legértékesebb mesterszak marketingeseknek Magyarországon... próbálj meg az egyetemen majd a matekra nagyon rákészülni, akár magántanárral ha nem annyira megy, és a statisztikát gyúrd ezerrel...
Ha van kérdésed, kérdezz bátran!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!