Magyar érettségiben a novellaelemzésnek mik a pontos szempontjai?
Sziasztok!
Idén érettségizem, megírtam már pár novellaelemzést a neten található szempontok alapján, viszont valahogy mindenhonnan mást hallok, hogyan kell megírni.
Páran azt mondják, hogy inkább a számodra lejött mélyebb értelemnek kell benne lennie, páran azt, hogy csak azoknak a kérdéseknek, amit a feladat feltesz, én viszont nem csak azokat szoktam beleírni.
Én végigveszem a műfaját, címét, témáját, elbeszélőjét, tér-időt. Ezeket végigelemzem, és a kért szempontokat beleszövöm abba a témába, ahova való.
Szerintetek ez jó, vagy elrontom valahol? Természetesen a mélyebb értelmét is kifejtem, de nem csak arról szól.
A cím szerepe, viszonya a szöveggel (Móricz: Tragédia; Kosztolányi: Rend; Bodor
Ádám: Állatkert; Rényi Ádám: Osztálytalálkozó)
A narrátor személye, viszonya a témához, szereplőihez; a narrátor nézőpontja
(Kosztolányi: Rend, gyerek és felnőtt nézőpont, kritika a főszereplő irányában;
Osztálytalálkozó: kritikus kívülálló, majd központi szereplő; Karinthy: A jó tanuló felel,
finom gúny a jó tanuló irányában); Szabó Magda: Csé: a narrátor a szereplő
gondolatvilágát közli)
A mű tér-és időkezelése, ennek funkciója a műben (Kafka: Átváltozás, a biztonságos
és átalakított szoba, szemben a „külvilággal”; A rend: az idő múlása fokozza,
betegessé teszi a pedantériát; Állatkert: az „elvárható” idill helyett működésképtelen
testvéri, szülő-gyerek kapcsolat; Lázár Ervin: Csapda, a kocsma játéktérre
változásának folyamata)
A szöveg stílusa(i), ennek szerepe (Osztálytalálkozó: a kritikus vélemény szlenges,
érdes stílusban nyilvánul meg, ami megfoszt az ünnepélyességtől; Állatkert:
tárgyilagos, szűkszavú stílus; Csé: a narrátor stílusa a főszereplő frusztrált,
kétségbeesett érzelemvilágát adja vissza)
A szereplők egymáshoz való viszonya, személyiségük, nyelvi-fizikai megnyilvánulásaik
(Állatkert: a testvérek egymáshoz és apjukhoz fűződő kapcsolata és elbeszélése
egymás mellett; Osztálytalálkozó: a múltbéli osztálytársi viszonyra való emlékezés;
Szerelem: a börtönőr rideg távolságtartása B irányában és felesége hűsége, szerelme;
Csé: a tanárnő és a diáklány viszonya a kölcsönös elutasítástól a tolerancia felé
mozdul el)
Az alkalmazott írói hatáskeltő módszerek és céljai: irónia, gúny, groteszk, komikum,
humor, abszurd, drámaiság, feszültségkeltés, várakoztatás, megdöbbentés
Összefüggések más irodalmi művekkel, témákkal, motívumokkal, ezek funkciója
(Lázár Ervin: Csapda és a gyerek-toposz, pl. Kosztolányi: Mostan színes tintákról
álmodom, ahol a gyerek fantáziája teremtő erővel bír)
Világkép, értékrend, üzenet (Szerelem: a magánszférát tönkretevő diktatórikus
hatalom elutasítása; Lázár Ervin: A csapda: a gyerek játékosságának egyértelmű
szimpátiával kezelése, kontrasztba állítása a szürke felnőttkorral; Állatkert:
figyelmeztetés a kortárs emberi kapcsolatok kiüresedésére; Csé: egymás
megismeréséhez, elfogadásához magunkat is meg kell ismernünk)
Szerkesztésmód: pl. előkészítés, feszültségkeltés, késleltetés, tetőpont kimutatása
Saját értelmezés, megállapítások, vélemény
Kritériumok, javaslatok
A szöveg bekezdésekre tagolása; a szöveg fő szerkezeti egységeinek elkülönítése
(bevezetés, tárgyalás, befejezés)
Az irodalmi stílus használata, szleng és pongyolaságok kerülése
A mondatok összefüggése: legyen egyértelmű az alany, a bővítmények; a jelöletlen
alanyváltás kerülése
Piszkozat készítése az írásbeli vizsgán
Elemzést kérünk, nem tartalmi kivonatot!
Olvasható, esztétikus íráskép, az ékezetek egyértelmű jelölése, a szóhatárok jelzése
Az állítások alátámasztása, bizonyítása érvekkel, a szövegre való utalással
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!