Miért akar a mindenkori politikai hatalom olyan olvasmányokat rákényszeríteni a gyerekekre, amik miatt az adott korosztály pl. megutálja az olvasást?
Kőszívű ember fiai? Egri csillagok? Szent Péter esernyője? Tüskevár?
Mégis mit akar ezekkel a művekkel elérni a mindenkori rezsim? Végleg meg akarják utáltatni a fiatalsággal az olvasást?
Miért kell a fiatalokra olyan műveket ráerőltetni, amiket a halálba kívánnának mert vagy NEM ÉRTIK, vagy borzalmasan untatja őket? Miért nem azon igyekeznek, hogy alapvetően megszerettessék a fiatalokkal az olvasást?
Pl. olyan olvasmányokat forszírozni – mint pl. a Harry Potter – amik alapvetően megkedveltetnék az adott gyerekkel az olvasást, és az „olvasónapló” fogalma nem csak az adott tartalom leírásából állna, hanem az adott olvasó gyerek saját egyéni véleményéből is. Nem olyan ”olvasónaplóra” gondolok, amit meg lehet venni a boltban vagy le lehet tölteni a netről. Hanem hogy az adott gyerek tisztán és őszintén jellemezze a művet az ő egyéni és őszinte meglátása szerint.
Tehát ha valaki elolvasta az adott művet, az elolvasott fejezetekhez ír vázlatot – olvasónapló – továbbá minden fejezethez kifejtené a saját egyedi véleményét, hogy ő pl. mit gondol az adott eseményekről, szereplőkről és hogy ő maga hogyan cselekedett volna az adott karakterek helyett, hogy az adott helyzetből a legjobbat hozza ki – azaz fejleszteni az adott gyerek intuitív képességeit.
Miért kell a régi (drákói) tendenciákhoz mindenáron ragaszkodni?
Félreértés ne essék, én nem gyűlölöm sem Gárdonyi Gézát sem Jókai Mórt, sem Fekete Istvánt, sem pedig a többi nagy magyar írót és költőt. Én 29 évesen már képes vagyok megfelelő hátértudással, szellemi tudatossággal és élettapasztalattal értékelni az olyan alkotásokat, mint pl. a Tüskevár vagy az Egri Csillagok – elsősorban művészi szinten. (Jelenleg is szívesen hallgatom az Egri Csillagok hangoskönyv változatát a szabadidőmben.)
Igazából azon van a hangsúly, amit annó holmi aszottfejű, becsökevényesedett, hataloméhes és közben - gyermeki szinten teljesen tudatlan, ugyanakkor bigott és emberi érzelmektől teljesen mentes - politikusok kitaláltak amit aztán az utódaik (szintén aszottfejű, 60-on túli, múmiaképű begyepesedett, üresfejű, földhözragadt, emberi érzelmektől mentes vén farkak) tovább vittek.
Ez a gondolatmenet és szellemiség volt idáig jellemző a „magyar” oktatásban. Közben nem gondolva arra, hogy mire is volna szüksége a mindenkori fiatalságnak – azaz maguknak a gyermekeknek.
Én nem állítom hogy a „hivatalos kötelező” a művek valóban szörnyűségesek volnának. Mindegyiküknek megvan a saját szellemi és művészi értéke.
De ezek egy idejétmúlt eszme "szellemiségét" követik. Mi értelme tehát rávezetni a fiatalságot olyasmikre, amit amúgy szívből utálnak? (Én is szívből utáltam ezeket fiatalon és emiatt is utáltam meg az olvasást. Csakis az olyan művek miatt szerettem meg ismét, mint a Harry Potter vagy a Witcher).
Miért nem lehetne felfrissíteni ezt a "kötelező olvasmány" dolgot? A mostani "magyar felfogás" szerint muszáj erőszakkal rávenni a gyerekeket hogy ismerjék meg Gárdonyi Géza vagy Jókai Mór műveit. Viszont ez egy múltszázadbeni, idejétmúlt, maradi és bigott felfogás.
Ezáltal csak azt érik el, hogy a gyerekek megutálják egy időre az olvasást.
Ugyanez volt velem is. 27 éves koromig. Én addig egy könyvet nem nyitottam ki, mert az iskolai kötelezők (főleg a Kőszívű ember fiai és az Egri csillagok) hihetetlenül meggyűlöltették velem az olvasást.
Főleg miután jó alaposan kikaptam annó a 3-ra értékelt olvasónaplóm miatt és el lettem mondva mindenféle „ostoba, szar, szemét, ostoba hulladéknak”.
(Ugyanis arra kényszerítettek, hogy olvassak el olyasmiket, amit nem értek, közben pedig utálok is, mert nem értem – emiatt értelmezni sem tudom, ergo nem vagyok képes magamat beleélni -, ugyanakkor írjak belőlük olvasónaplót, és ha erre aztán majd rossz jegyet kapok az ellenőrzőmbe, arra aztán a szülők „jó nagy veréssel” reagálnak majd.)
Csak elolvasni valamit – amit nem is értesz - hogy abból olvasónaplót(sic!) kelljen írni - ezáltal is igazolva azt, hogy az adott mű elolvasásra került - hogy ne kapjál aztán rossz jegyet, amiért a szülők otthon jól megruháznak - ennél nagyobb bűnt el sem lehetne követni a fiatalság fejlődő szellemisége ellen!
Miért nem azon van a hangsúly, hogy az adott fiatalságot elsősorban szerettessék meg az olvasással, utána ismertessék meg a saját hazájának a történelmével, vezessék őt rá a hazaszeretetre, és csakis utána ismertessék meg a nagy magyar történelmi költőkkel, írókkal és a többi „magyar hősi alakokkal”?
Tehát ha mondjuk olvassák pl.: az Egri Csillagokat, akkor olvasás közben is a „magyaroknak szurkoljanak” (természetesen megfelelő történelmi háttértudás birtokában) – ezáltal is éltetve magát a magyar identitást.
Gondolom max a 8 általánosig jutottál el. Ugyanis az általad említettek addig kötelezők. Matekből is eléggé gyenge lehettél, ugyanis aki nem ismeri a szavakat eléggé, az szöveges feladatot sem tud megoldani.
Viszont ha nem vitted semmire az életben, nyugodtan visszakérheted az iskolapénzt.
a kőszívű ember fiai talán még belefér . Jókai főleg nem gyerekeknek , főleg nem 14 év allatiaknak írta a regényeit. felnőtteknek szóltak eeki elsősorban nemcsoda hogy sok gyerek nem rajong érte. pesig Jókai jó író volt csak nem 10 évesekkel kellene a nehezebb műveit olvastatni.
De a többivel nem tudom mi a bajod. Ezek igenis olvasmányos regények pont kb a 12 éves korosztálynak. Főleg a Tüskevár (meg a téli berek)
"Ugyanez volt velem is. 27 éves koromig. Én addig egy könyvet nem nyitottam ki,"
Ehhez nagyon nincs mit hozzáfűzni...
A volt magyar tanárom is mondta nekünk, még mielőtt nyugdíjba ment 40 év tanítás után, hogy szerinte sincs értelme ezeket ráerőltetni a gyerekekre. Egyik kedvenc mondatunk tőle az volt, hogy: "Akik összeállították a 5./6./7./8.-os tananyagot, azok még nem láttak közelről gyereket." (Vagy valami hasonló.) Ő is mondta, hogy egyáltalán nem ennek a korosztálynak való a legtöbb könyv, helyettük betehetnének valami újabb könyveket is.
Egyébként nekem semmi bajom nem volt a Tüskevárral, azt kifejezetten szerettem. De a többit utáltam, legtöbbet el sem olvastam, max. hangoskönyvben hallgattam, vagy filmben megnéztem.
Amennyiben egy 27 fős osztályból 25 fő utált olvasni, bizonyára a tizenéves gyerekekkel volt a gond:D
15 éves gyerekekkel Byront (akinek a művei egyébként 20 évesen fogtak meg, saját indíttatásból) olvastatni. Remek, mit ne mondjak. Tényleg nem láttak még fiatalt.
Én amúgy azt gondolom, hogy nem is cél az olvasás útjára való terelgetés. Ellenkezőleg, elidegeníteni a gyereket, hiszen nem intellektuális figurák kellenek, hanem biorobotok.
# 6
"15 éves gyerekekkel Byront (akinek a művei egyébként 20 évesen fogtak meg, saját indíttatásból) olvastatni. Remek, mit ne mondjak. Tényleg nem láttak még fiatalt.
Én amúgy azt gondolom, hogy nem is cél az olvasás útjára való terelgetés. Ellenkezőleg, elidegeníteni a gyereket, hiszen nem intellektuális figurák kellenek, hanem biorobotok."
Köszönöm, végre az első értelmes emberi lény, aki felfogta és értelmezte, hogy mit is akartam kifejteni a kérdésemmel.
Tehát egy olyan gyerekre erőszakkal kényszerítenek rá manapság olyasmiket, amik egy régen elmúlt kor szellemiségét és eszmeiségét képviselik, viszont ezt az adott gyerek nem hogy értelmezni, de adott esetben még felfogni sem tudja.
Azok, akik már elegendő élettapasztalat, vm. történelmi és kultúrális tudás birtokában állnak, azoknak nem nehéz megemészteni egy olyan irodalmi művet, mint az "egri Csillagok". Viszont a szerencsétlen gyerek hogyan fogja mindezt befogadni és megérteni - mindenféle háttértudás és információ birtokának hiányában?
Pl. én magam sokáig szívből gyűlöltem az Egri Csillagokat. Ugyanis gyerekkoromban - mint kötelező olvasmányt - arra kényszerítettek engem ezáltal, hogy a legszebb gyermek éveim felhőtlen időtöltését és idejét (értsd: vakációt) holmi - számomra akkoriban érdektelen, részben értelmezhetetlen és utálatos - olvasmányok rabolják el.
Mivel a meglévő oktatási rendszer még mindig nem azon fáradozik, hogy megértesse az adott gyerekkel, amit nem ért, ill. azon fáradozzon, hogy az adott gyerekkel szerettesse meg pl.: a kötelező olvasmányokat, a nagy magyar kötőket és azok műveit - mindezt csupán a "hazaszeretet" és a "honismeret" fogalmainak alárendelve.
Csupán követel, utasít és büntet.
azért, mert az egész ország, társadalom borzasztóan elmaradott, beszűkült ,és a hatalomnak sem érdeke, hogy gondolkodó, értelmes diákokat neveljen.
nem csak az unalmas, idejét múlt olvasmányokról van szó.
ez az egész könyvolvasás-hiszti végtelenül szánalmas: „nem olvasnak a mai fiatalok” blablabla.
és érdekes módon az ilyen nyivákoló „büszke vagyok rá, hogy 7564 könyvet olvasok” típusú emberek/tanárok azok, akik képtelenek értelmezni egy szöveget/KRESZ szabályt, vagy normális kiejtéssel elmondani egy angol mondatot.
igazából sztem teljesen mindegy, h mit olvasnak a gyerekek, csak értsék, értelmezni tudják , tudják szűrni az olvasott információt a neten stb.
egyébként csodát ne várj: épp ma olvastam egy tanár nyavalygását arról, h azért probléma a digitális oktatás náluk, mert sok tanár nincs jó barátságban a számítógéppel :D na, kb itt tart az ország jelenleg.
Én akkor volnék igazán boldog, ha a mai fiatalságot apavető szinten megszerettetnék az olvasással. Ehhez elég volna néhány olyan irodalmi mű, ami irányába a mai fiatalság igazán érdeklődik.
Miután megtanultak rendesen olvasni ill. megszerették az olvasást vm. valmilyen szinten "képbe kerültek" történelmi ill. társadalmi szempontból, utána nyugodtan lehetne "komolyabb" művekkel is megismertetni őket (Pl. Egri Csillagok). A mindenkori hatalom csupán ezt nem hajlandó tudomásul venni.A gyermekeket csupán holmi "féregnek tekinti, akiken bőven át lehet nézni, elegendő csupán rájuk erőszakolni néhány kötelező olvasmányt. Viszont mivel ők "gyengék" és "tehetetlenek" vm. a "szülők szava előbbre való az övékkel szemben", továbbá a szülők követik az átkozott, gyermekellenes rendszert, ezért a gyerekeknél levő hatás is az lesz, hogy esgyszerűen megutálják az olvasás - ugyanis azt kényszerből kell művelniük. Mivel ők úgy sem tudnak "visszaszólni" ezért belenyugszanak a helyzetükbe, amit idővel meggyűlölnek.
Ez a fajta tendencia (ami jelenleg használatos)rendkívül káros hatással van a gyermekek szellemi fejlődésére való tekintettel.
Ha pl. nekem gyerekkoromban lehetőségem nyílott volna arra, hogy az általam igen kedvelt olvasmány - pl. Harry Potter vagy a Hobbit c. - irodalmi műből kellett volna olvasónaplót - továbbá véleménykifejtős fogalmazást írnom, akkor én azt az szívesen teljesítettem volna.
Viszont kaptam helyette egy "Egri Csillagokat", és egy "Kőszívű ember fiait", amelyek valóban nagyszerű művek a maguk nemében, viszont gyerekfejjel értelmezhetetlenek és utálatosak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!