(Miért) Jó vagy rossz a magyar közoktatás?
Sokan bírálják a Fideszt különböző okokból. Én nekem az egyik problémám a KÖTELEZŐ 3 éves kortól való óvodába járás + a kötelező 12 éves közoktatás. Ez ellen tényleg nem lehet tiltakozni (még ha az utóbbit nem a Fidesz vezette be). Egyetemista vagyok, igazából 1-2. osztályban az írás/olvasás/alapszintű számolás + 6-7. osztályban a számítógépes alapismeretek voltak, amit azóta is használok. A többit iskolán kívül is meg lehet tanulni, és bár elméleti ember vagyok, még sem tartom jónak 12 éven át (technika és testnevelés óra kivételével) 90%-ban elméletet tanítani. Mivel ráadásul kötelező, ezért gyakran még az sem szereti, akit érdekelnének az ismeretek. Hangsúlyozom, nem az ismeretek bővítésével van a gondom, HANEM a kötelező jelleggel. (+ a 6 órás kelléssel + a délutáni házifeladatokkal + hétvégi/szüneti házifeladatokkal + még sok egyébbel). Azt is kiemelem, hogy voltak jó tanáraim/osztálytársaim, érdekes tanórák, tanórán kívüli foglalkozások, DE AZ EGÉSZ nekem öncélúan nehéz + gyakran értelmetlen volt. Ettől függetlenül gyerekkoromban és most is sokat olvasok, komolyzenét hallgatok, múzeumokat látogatok, tehát nem állnak tőlem távol a komoly dolgok, nem hiszem, hogy el-linkeskeskedtem volna AZ ÁLLAMPOLGÁROK ADÓJÁBÓL FIZETETT KÖZOKTATÁST.
(Mindezek tetejében még hozzáteszem, hogy állampolgári / jogi / minimális közgazdasági ismereteket nem oktattak, pedig az tényleg fontos lenne a NAGYBETŰS ÉLETBEN.)
8-os koromig Romániában éltünk a szüleimmel egy kis tanya szerűségen. Már ekkor megfogalmazódott a szüleimben, hogy dejó lenne a gyereket kivenni a közoktatásból, otthon taníttatni.
Ezt nem lehetett volna törvényesen megoldani, illetve "kiskapuval" igen (külföldi v. m.o.-i iskolába "járással", magántanulói kérelemmel).
De szerencsére nem kellett sokáig ezen a kiskapun agyalni, mert 8. végén Magyarországra költöztünk... Itt lehet választani: ha nem tetszik az iskola, a korán kelés, a tanárok, lehet magántanulónak menni... Romániában nincs ilyen lehetőség.
Csak azért mondtam ezt el, mert sokan szidják az itteni közoktatást, de itt legalább VAN lehetőség szépen, törvényesen otthonmaradni...
Röviden: az internet megjelenésével megvaltoztak a dolgok: már senkit nem érdekel, hogy mit tudsz visszaböfögni, hanem h hogyan tudod magadtól összeszedni az információkat. Az iskola elméletet tanít, amit otthon, egyedül is meglehetne tanulni, és semmi hangsúlyt nem fektet a csapatmunkara, projektkunkára, kutatókepességre. Számomra megdöbbentő, hogy még egyetemen is olyan hallgatók vannak, akik nem tudnak egy nornalis ppt-s előadást csinálni (színvonaltalan diák, olvassák a szöveget, nem vazlatszeru stb). Az elmélet megtanulasa otthon is lehetséges. Ezt a tanár diktál, diák írja és megtanulja dolog már értelmetlen.
Túl nagy a humán tantárgyak aránya. Hány kötelező humán érettségi van, és hány real? Aztán jönnek gyikra kérdezgetni az emberek, hogy mik legyenek, ha átlagosan jók magyarbol, toribol meg középszintu "informatikabol", miközben a real tárgyból teljesen szerencsétlenek, de ők okosnak gondolják magukat, és jól fizető, diplomás állást akarnak...
A #3-as jól megragadta a lényeget. A humán tárgyak aránytalanul túlsúlyban vannak a reáltárgyakkal szemben. Ezt a gondolatmenetet egy kicsit folytatva, arra a következtetésre juthatunk, hogy a gondolkodás, a logika az ami hiányzik az általános -és középiskolai oktatásból. Merthogy általánosságban a magolásra építenek, és ez hosszútávon nem vezet jóra. Sokan vannak úgy, bemagolják a dolgozathoz szükséges anyagot, de igazából 2 hét után el is felejtik, mivel nincs mögötte kellő átgondoltság, logikai felépítés és módszertan.
Másodsorban az elmélet megtanulására nagyobb hangsúlyt kéne fektetni megértés szintjén, ehhez kellenek a jó oktatók. Magolni persze lehet otthon is, csak épp nem lesz eredményes. Az oktatói munkának egyfajta gondolkodásmód átadásáról kellene hogy szóljon.
Harmadrészt pedig a gyakorlati módszerek, a gyakorlat teljes hiánya, ami a közoktatás negatívumaként említhető. Holott tudjuk azt, hogy az elmélet és a gyakorlat elválaszthatatlan, ezt a szemléletmódot is jobban bele lehetne ültetni az oktatási rendszerbe.
Végül pedig teljesen hiányzik a felügyelt önálló és csapatmunka, pedig ez a munkaerőpiacon is fontos.
Szerintem borzalmas a magyar közoktatás, és erről igen nagy részt a jelenlegi kormány tehet. Ahogy már előttem is írták, nem tanulóközpontú, a magolásra alapoz a megértés helyett, a gondolkodást, a szociális képességeket hanyagolja…
És csak rosszabb lesz, mivel a mostani vezetésnek köszönhető agyamentség miatt egyre kevesebb a tanár, és nagyon kíváncsi leszek, az állítólag mostanában kiadásra kerülő új, hazafias Nat. milyen további elmeroggyant plusz órákkal fogja szívatni a gyerekeket.
„Csak azért mondtam ezt el, mert sokan szidják az itteni közoktatást, de itt legalább VAN lehetőség szépen, törvényesen otthonmaradni...”
Igen, eddig így volt, a szülő dönthetett a magántanulóvá válásról, ezt törölte el most kormányunk és pártunk a köznevelési törvény nyári módosításával.
Az a problema, hogy nem tantargyhasznositas megy. Ez az osszes tantargyra igaz.
Tortenelmet is arra kene hasznalni, hogy tanuljunk belole, hogy megvizsgaljuk a hatalmi, emberi tenyezoket, ok-okozatot.
Ez igaz a fizikara, stb.
Nem oktatjak az intelligenciat. Sem az ertekelemzest.
Ez mondjuk, szinte az egesz foldre igaz.
Az eletreneveles, az keves.
A boldog es sikeres eletre kell nevelni a gyerekeket.
De a vilagban, ez nem cel. Tehat, nem csak itthon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!