Fogalmazást írni?
Jó: ismeretterjesztoek, alapmuveltseg fejlesztese
Nem jo: sok idot elvesznek, sokszor unalmasak
Szia !
Éppen nagyon aktuális kérdéssel kapcsolatban kéri a fogalmazást a tanárotok.
A médiában, rádióban, tv-ben is, de az írott sajtóban is sokat foglalkoznak manapság ezzel a témával.
Legutóbb a Nők lapja c. hetilapban olvastam róla, ajánlom figyelmedbe, a neten is megtalálod szerintem, talán 3 héttel ezelőtti lapszámban.
Úgy tűnik számomra is, hogy a diákok "birkóznak" a kötelező olvasmányokkal.
Szükség van rájuk abból a szempontból, hogy a magyar és a világirodalom kincseit, a legkiemelkedőbb alkotásokat illik ismerni, elolvasni, hozzátartozik az általános műveltséghez.
Általuk megszerethetik a diákok az olvasást, érdeklődésük ráirányulhat kevésbé ismert korokra, hősökre, történelmi eseményekre.
A probléma szerintem is ott van, hogy pl. az általános iskolákban ma kötelező olvasmányok már 50-60 évvel ezelőtt is ugyanezek voltak.
A történelem kereke azonban továbbfordult, a társadalom, a világ, az élet teljesen megváltozott.
Megváltozott a véleményünk bizonyos emberi tulajdonságok kapcsán is, mi számunkra szimpatikus, követendő példa, és melyek azok, amelyekkel már nem tudunk azonosulni, úgy, mint régen.
Erre olvastam példát az említett cikkben, miszerint az osztályban el akarták játszani Molnár Ferenc ifjúsági regényét, a Pál utcai fiúkat, és senki nem akart a főhős, Nemecsek Ernő bőrébe bújni.
Senki nem akarta eljátszani a vesztes figuráját, aki bár erkölcsileg győztesen kerül ki a történet végén, de meghal, félénk, félszeg, szerencsétlen szereplő, akivel "kitolnak" a nagyok, ahol csak tudnak.
A Jókai regény, a : A kőszívű ember fiai kapcsán pedig azt mondhatjuk, hogy ebben a korosztályban, ahol ez a mű kötelező, a gyerekek nagyon nehezen értelmezik az író minden részletre kiterjedő, sok idegen szót használó stílusát, hosszadalmas leírásait, a "túl nagy körítést" az elbeszélés folyamán.
A pergőbb, könnyen érthető, értelmezhető írások talán jobban lekötnék a diákok figyelmét.
A Gárdonyi művel, Az egri csillagokkal is ez lehet a helyzet.
Bár közérthetőbb a stílusa, de nagyon sok szereplő van, sokféle szál fut egymás mellett, sok helyszínen játszódik a cselekmény, hosszú az az idő, amelyen átível a történet.
A kor, amelyben játszódik is nagyon távoli, a szokások, a társadalmi viszonyok, a vallás jelentősége, a hazaszeretet ilyen mértékű megjelenése, a haza védelmének szolgálata szerintem ma szinte egyáltalán nincs jelen a mindennapokban.
Bár, az utóbbi időben látok rá irányuló törekvéseket, nem szeretnék általánosítani, mert biztosan pedagógustól, személyiségtől is függ, ki hogyan oktatja, magyarázza ezeket a tulajdonságokat.
Móricz regénye, a Légy jó mindhalálig pedig az író szándéka szerint sem gyerekeknek készült, egy ma nyolcadikos tanuló nem érti, érzi a történet lényegét.
Talán úgy lehetne javítani a helyzeten, hogy nem feladni kellene csupán az olvasónapló elkészítését, rázúdítani a diákokra a kérdéseket, feladatokat, hanem sokat-sokat beszélgetni róla az órán, amit a gyerekek nem értenek azt közösen megfejteni, átrágni többször a történetet.
Olyan részeket, epizódokat közösen felolvasni az órákon, amelyek felkeltenék a diákok érdeklődését, és mégis nekifognának elolvasni a könyvet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!