Moliére-Tartuffe érettségi tételét írom, de elakadtam. Dramaturgiai felépítés szempontjából kell elemezni a művet, nem értem pontosan milyen vonalon kell haladnom? Mennyire tartozik ebbe bele a szerkezeti felépítése, a cselekményszál, stb?
1. Élete
Moliere valódi neve Jean-Baptiste Poquelin. Jogot végzett, de az ügyvédi pálya nem érdekelte, és színész lett. Egyéves sikertelen párizsi szereplés után másfél évtizedig Dél-Franciaország városait járta saját társulatával.
Később visszatért a fővárosba, és kényeskedők című darabjával nagy sikert aratott.
Ünnepelt szerző, színész, társulatigazgató és XIV. Lajos kedvence lett. Tartuffe című komédiája ellentéteket robbantott ki.
A párizsi érsek követelésére a királynak be kellett tiltatnia a darab játszását. Ezt a tilalmat csak 5 év múlva tudta feloldatni. Ezután a darabot elsöprő sikerrel játszották. A komikum legnagyobb mestere volt.
2. Tartuffe
Szereplők:
Pernelle asszony: Orgon anyja
Orgon: főszereplő
Elmira: Orgon felesége
Damis: Orgon fia
Mariane: Orgon lánya, Valer szerelme
Valer: Mariane szerelme
Cleante: Orgon sógora
Darine: Mariane komornája
Tartuffe: álszent
A történet Orgon párizsi házában történik. Egy rokonszenves, jómódú polgári családba befurakodik egy gazember és ravaszsággal, mindenre elszánt aljassággal csaknem a végső romlásba dönti őket.
I. felvonás:
Egy családi veszekedés közepébe csöppenünk, Pernelle asszony szidalmak közepette hagyja el Orgon házát. A vitában mindenki részt vesz, csak a két főszereplő, Orgon és Tartuffe nem; éppen róluk folyik a vita. A család két részre szakad Tartuffe személye miatt.
Pernelle asszony áhítatos rajongással beszél róla. Bár férje nincs jelen, megtudjuk, hogy ő is imádja. Az ellentáborba Elmira, Mariane, Damis és Darine tartozik. Ők elítélik, dühösen, indulatosan beszélnek róla. Megvetik és elítélik. A két vélemény között próbál középutat keresni Cleante, aki bölcs érveivel próbálja csillapítani a vitatkozókat.
Darine és Cleante dialógusából megtudjuk Orgonról, hogy valóságos bolondja Tartuffe-nek. Még a családfői szerepet is teljesen átengedte neki. Orgon színrelépése ezt bizonyítja is, mert kétnapi távollét után hazaérkezve nem a családja, hanem Tartuffe érdekli. Teljesen nevetségessé válik.
II. felvonás:
A bonyodalom most kezdődik. Az elvakult Orgon Mariane férjéül Tartuffe-ot választotta, hogy így tegye szorosabbá a családhoz fűződő kapcsolatát. A lány alig tiltakozik, mert nem mer ellenszegülni apja akaratának. Ez a döntés Mariane és Valér, valamint Damis és Valér húga szerelmét zúzza össze. Az okos és bátor Darine perlekedik, de Mariane inkább a halált választja, minthogy apja kívánságának ellenszegüljön. A komorna látva Mariane szenvedését cselhez folyamodik. Dicsérni kezdi Tartuffe-ot, hogy a lányt ellenállásra ösztönözze.
III. felvonás:
Tartuffe színre lép mint önsanyargató szerzetes. Alamizsnát adó, kegyesnek, testi vágyakat megvetőnek akar tűnni. A komornát nem tudja becsapni. Tartuffe szerelmet vall Elmira-nak. Damis kihallgatja a vallomást, és beárulja Tartuffe-t apjának. Tartuffe kivágja magát okosan és cselesen helyzetből úgy, hogy nem védekezik, hanem a legnagyobb gonosztevőnek vallja magát. Orgon hatalmas hibát követ el ekkor. Kitagadja fiát, és minden vagyonát Tartuffe-ra íratja.
IV. felvonás:
Tartuffe már alig bírja takargatni vagyonéhségét, gonoszságát. Az elvakult Orgonra nem hatottak sem Cleante, sem Darine sem a fiatalok érvei. Tartuffe-öt végül cselszövés leplezi le. Elmira elhatározza, hogy tőrbe csalja a gazembert. Orgon az asztal alatt tanúja lett Tartuffe udvarlásának. Végre tisztán látott, és a gazembert el akarja kergetni, de az aljassággal és fölénnyel utasítja ki Orgont a házából.
V. felvonás:
Orgonnak nemcsak a vagyona, hanem az élete is veszélyben forog, mert Tartuffe-re bízta politikai menekült barátja kazettáit. Orgon saját csapdájába esik, amikor anyja nem hiszi el Tartuffe-ról az álszentséget és a képmutatást. Csak akkor bizonyosodik meg, amikor megjelenik Lojális úr a kilakoltatási paranccsal. Valér is megjelenik, de nála egy letartóztatási parancs van. Biztos helyre akarja szöktetni Orgont, de már késő. Ekkor váratlan fordulat következett be. Nem Orgont, hanem Tartuffe-ot tartóztatják le, akiben az uralkodó egy szélhámost ismer fel.
Szia szintén ezzel bajlodom. Véleményem szerint nem kell a sztorit beleírni. Az önéletrajz okés de utána a többi tök felesleges inkább ezt érdemes bele venni.
TARTUFFE:
* 1669-ben újraírta, ekkor elsöprő sikere lett. Egyik legjobban sikerült vígjátéka.
* Moliére általában olyan embereket mutat be darabjaiban, akik valamilyen szempontból eltértek az átlagos, egészséges, józan embertípustól, akik átlépték az "értelem" és a "természetesség"által képvisel magatartásformákat.
* Ezek az emberek mindig a komikum v. tragikum határán mozognak, ha nem tragikusak, akkor nevetségesek.
* A darab felépítése követi a klasszicista drámaírás alapszabályait,
Jellegzetes klasszicista alkotás:
* könnyen áttekinthető
* hármas egység: tér – idő – cselekmény. A helyszín végig Orgon háza, az időtartam: néhány óra (akkoriban max. 24-36 órát ölelhetett fel egy darab hossza)
* kész, kiforrott jellemekkel dolgozik: Kiválaszt egy-egy sajátos típust, lelki tulajdonságot, társadalmi hibát, amelyet azután végigvezet. A kifejlődésének útját ugyan nem írja le de a következmény már ott szerepel a darabban. Tehát pl. nem tudjuk meg hogy Tartuffe miért képmutató, egyszerűen csak az, és ebből már következnek a problémák.
* A mű verses formájú. A szereplők ún. rímes alexandrinusokban (12 szótagos,hangsúlyos verselésű sorfajok) beszélnek. A darab tehát verses mű, mint a kor tragédiái.
Témája:
Egy rokonszenves, jómódú, félig feudális, félig polgári családba befurakodik egy elszánt gazember, aki ármánykodásával megtéveszti, kis híján romba dönti életüket.
Műfaji sajátosságai:
* kisszerű, kicsinyes szereplők
* állandó konfliktus
* álérték pusztul el
* jellemkomikum -> a hős saját tulajdonságai miatt lesz nevetséges - fokozását szolgálja bizonyos jelenetek egymásutánisága is (pl.: Dorine-t szemérmetlenséggel vádolja Tartuffe (kendővel akarja letakarni a kebleit, majd rögtön letámadja Elmirát, hevesen udvarol neki.)
* helyzetkomikum -> esemény, külső körülmény alakulása miatt lesz nevetséges-nagy jelenete, mikor Orgon bebújik az asztal alá.
* nyelvkomikum – szóismétlés -pl. Dorine beszélgetése a hazaérkező Tartuffe-el.
Moliere dramaturgiája:
* a középpontjában olyan alak áll, aki eltér a normálistól
* jellemhiba -> elhatalmasodik -> veszélyessé válik a környezetre -> boldogságot veszélyezteti
* rezonőr: - francia eredetű szó, jelentése szócső
* író véleményét tolmácsolja -> józan ész
* kimondja az igazságot -> „Neked egykutya, hogy ami a szívedre hat, képmutatás-e, vagy igaz áhítat?” -> visszataszító az, ha a hit árucikké válik
* király iránti lojalitás -> Moliere hisz abban, hogy az erkölcsi rend helyreállítható, de csak segítséggel (jó uralkodó) -> rex ex machina -> király segít megoldani a sorsot
* A darab ily módon való lezárásának oka,valószínűleg a király iránti lojalitás, a király,akinek az író lekötelezettje volt,elvárta,hogy a színpadon is rend,törvényesség uralkodjon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!