Valaki elemezné Bródy Sándor: Rembrandt eladja a holttestét című novellát? Minden segítséget elfogadok.
Bródy Sándor (1863–1924) jelentôsebb
kezdeményezô,
mint kivitelezô. Míg a Nyugat-nemzedék
föl nem lépett,
ô volt minden új jelképe,
pártfogója, sugallója, s ezért
irodalomtörténeti jelentôsé-
ge fontosabb, mint maguk az
egyes alkotások. Legerôsebb
szálak talán a naturalizmushoz
fûzték, de nem volt tôle
idegen a romantika sem: mû-
vei sokféle hatást forrasztottak
össze. Írt regényt, drámát
(A tanítónô; A dada), publicisztikát,
de a legjobbat novelláiban adta. A mûfaj zártsága
mérséklô hatást gyakorolt rá: visszafogott bizonyos naturalista
túlzásokat. Egyik fô erôssége nyelvének költôisége: a
parasztian egyszerû, népdalszerûen könnyed hang a városi argóval
ölelkezik novelláiban, s ad lírát, izgalmat, gyöngédséget
elôadásának.
Novelláiból különösen két csoport emelkedik ki. Az egyikbe
a cselédnovellák tartoznak (Erzsébet dajka és más cselédek,
1902). Ezekben a nagyváros leginkább kiszolgáltatott páriáinak,
a cselédeknek életét jeleníti meg. Naiv illúziók és tragé-
diák vegyülnek bennük, az igazibb élet utáni sóvárgás és a ki-
ábrándító valóság kegyetlensége. A szereplôk kezdetben tele
vannak bizalommal, meghatódással; azt hiszik, jó emberek
közé kerültek, de csak gátlástalan önzést találnak, mely pusztán
árunak tekinti ôket. – Erzsébet falusi leányanyaként kerül
Pestre egy gazdag ügyvéd családjához, hogy dajkaként másnak
a gyerekét táplálja. Az elsô napok még derûs légkörben,
gyermeteg ábrándok között telnek el: azt hiszi, hogy bérével
majd saját gyermekének is jobb sorsot teremthet. Az ügyvéd
azonban szemet vet rá, s bár Erzsébet ártatlan marad, a ház
asszonya megszégyeníti, és az utcára kergeti. Bródy együttérzô
szánalommal ábrázolja a szerencsétlen leány további útját,
melynek tragikus lezárása az öngyilkosság.
Elbeszéléseinek másik kiemelkedô csoportja a halála elôtt
írt Rembrandt-novelláké (1924). Megalázottságában az
öreg, kitaszított festô sorsába élte bele magát. A tárgyszerû ábrázolás és a mûvészi önvallomás teszi megrendítô nagy ciklussá
ezeket az írásokat. E novellák egyik legsikerültebb darabja:
Rembrandt eladja holttestét (1923). Az öreg, csôdbe jutott
festô elmegy „elôpénzt” kérni egy mûkereskedôhöz,
Mosuszhoz. Ennek azonban nem a festmény kell: orvos fiá-
nak szeretne hullát szerezni, mert holttest nélkül nem fejlesztheti
tudományát. Egy furcsa, groteszk fordulattal az eddig
alázatosan kéregetô mûvész kerül elônyös helyzetbe: ha
már képet úgysem vesznek tôle, eladja a „mûárusnak” saját
holttestét. Maga szabja meg az árat is, s még némi elégtételt is
érez, hogy „becsapta” a kereskedôt, hiszen ingyen fogja eltemettetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!