Mit jelent számodra a kommunikáció?
Számomra lételem, hiszen ezt a szakot végzem az egyetemen, ezzel fogom majd keresni a kenyerem. Mindenképpen alapvető dolog, hiszen ez az a csatorna, amely által megosztjuk egymással gondolatainkat, érzelmeinket. Ez szervez közösségekben, hiszen nélküle magányos farkasokként tengetnénk életünket.
Lehet itt egy csomót filozófálni. Írj arról, hogy milyen lenne, ha nem lehetne kommunikálni stb.
Jelezhetem a szükségleteimet, tarthatom a kapcsolatot a többi emberrel, képviselhetem érdekeimet, elmondhatom a véleményemet, tudathatom gondolataimat másokkal, levezethetem a feszültséget.
Már az is frusztráltságot okoz, ha valaki csak nehezen tud kommunikálni. Az ilyen állapotok könnyen depresszióhoz vezethetnek. A fentieken kívül elmagányosodik, és kevesebbet kommunikál, mint amennyit tudna; inkább mindent maga intéz, mintsem, hogy megkérjen mást. Gondolj arra, hogy például nem tud beszélni.
11. tétel
A kommunikáció fogalma, fajtái,
jelentősége a társas kapcsolatokban
kommunikáció: latin eredetű szó.
communis = közös
communicatio = közzététel
jelentése: közölni, közzétenni valamit mások számára
A kommunikáció alapvető szociális jelenség; nélküle társadalmi élet nem képzelhető el. Az emberek társadalmi kapcsolatai és viszonylatai a kommunikáció révén realizálódnak.
kommunikáció: olyan interakció az emberek között, melynek tartalma az információ cseréje. az információ jel formájában különböző kommunikációs eszközök közvetítik.
Az ember legfőbb kommunikációs eszköze a hangképző szerve, amely a beszédet lehetővé teszi.
A kommunikációs folyamat mindig legalább 2 ember között zajlik. Az egyik személy a közlő, a másik személy a befogadó (ez meg is fordulhat).
A kommunikáció fontos eleme a visszacsatolás (feed back). A közlő személy a kommunikáció során visszajelzést kap a befogadó személytől különböző reakciók formájában pl.: bólintás, mosolygás. Ez a visszajelzés alakítja, formálja a további kommunikációt.
tömegkommunikáció: hátránya az, hogy nincs lehetőség a visszacsatolásra.
A kommunikáció formái:
a.) közvetlen kommunikáció: a közlés 2 személy közvetlen, interperszonális kapcsolatában zajlik le. Az információ cseréjét az ősi kommunikációs eszközök biztosítják (pl.: mimika, gesztus)
Közvetlen kommunikáció pl.: ha 2 ember beszélget egymással
b.) közvetett kommunikáció: az információt valamilyen jel formájában a kommunikációs eszközök közvetítik. A jel általában látható vagy hallható (pl.: telefon, levél, sms)
Ennél a kommunikációs formánál nincs visszacsatolási lehetőség. Az információátadás folyamata egyirányú.
A kommunikáció módja:
a.) verbális kommunikáció: szóbeli közlés
Lényegében a nyelv használata, vagyis a beszéd.
Ha nem ismerjük az adott szituációt, a közlést nem értjük meg. A kommunikációt befolyásolja az önmagunkról és a másik személyről kialakított kép is.
A kommunikációs nehézségek jelen vannak gyermek és felnőtt között is. Ilyenkor az alapprobléma az, hogy a gyermek-felnőtt kapcsolatban sokáig más a kommunikációs rendszer. A csecsemő nem verbális jelzései veleszületettek.
b.) non-verbális kommunikáció: nem szóbeli közlés
Szavakon kívüli, egyéb jelzésmódok használata.
A non-verbális kommunikáció is lehet direkt (szándékos) és indirekt (nem szándékos.)
non verbális jelzések pl.: mimika, hanggal történő érzelemkifejezés.
c.) metakommunikáció: háttérközlés
A metakommunikáció a „közlésen túli közlés”. A közlő felek belső állapotára, a közölt tartalmak valósiságára, a közlő személyek közötti viszony jellegére utal.
A kapcsolat módját döntően a metakommunikáció határozza meg.
A metakommunikatív közlés fő csatornái:
1. a mimika (az arc izommozgásai, a tekintet)
2. a pantomimika (a végtagok és a test mozgásai)
3. a vokális mimika (a hangsúly, a hanglejtés, a beszédtempó)
4. a proxémika (a kommunikáló felek közötti téri viszony, távolság, testhelyzet)
Ez nekem volt valamikor tétel, remélem, tudod használni.
Számomra a kommunikáció lételem. Nem arra gondolok, hogy például a boltban, ha nem kommunikálok, nem adnak nekem kenyeret, és éhen halok. :) A normális kommunikáció, ahol az egyik fél nem szégyell kérdezni/fel tudja tenni kulturáltan, pontosan a kérdését (így nagyobb eséllyel kapja meg az őt pontosan érdeklő infót a másiktól), a másik pedig odafigyel, és rendesen válaszol. Nincs félreértés, minden tisztázva.
A normális kommunikációval az ember előrébb tud jutni. Én például, ahogy most a jelentkezést intéztem az egyetemekre, mindig határozottan rákérdeztem a dolgokra, visszakérdeztem, hogy ne maradjon félreértés, és minden választ megkaptam, amit szerettem volna. :) Lehet, hogy ez elég ,,primitíven" hangzik, de számomra ez jelenti. :)
Az igazi kommunikáció (két ember vagy egy kisebb csoport között!) lényege a visszacsatolás, azaz hogy "vette az adást, és érti a feladatot". Nagyobb tömeggel ezt nem lehet megcsinálni.
Tehát kétoldalúnak kell lennie a kommunikációnak. Erre két rövid példa: Jó a kommunikáció, mikor a főnök szól a titkárnőnek ,hogy rendeljen Japánba egy repülőjegyet. A titkárnő mondja, hogy érti, máris rendeli. És később szól, hogy a jegy megvan!
A rossz példa, amikor anyuka mosogatás közben "parancsokat" osztogat a gyerekének, aki látszólag odafigyel, de fogalma sincs, miről beszél az anyja, így nem is teljesíti a kéréseit. Ez az egyoldalú kommunikáció.
Nekem kommunikáció=beszéd
Ezzel azt érhetjük el,hogy információt adjunk,véleményt nyilvánítsunk.
Az előbbi válaszomhoz:
kell egy közös nyelv,mert ha nincs,akkor hiába beszélnék magyarul egy angol emberhez.
én 'kocka' módon közelíteném meg: kommunikáció célja adatok közlése a felek között, ehhez szükséges közös csatorna/hálózat és nyelv, protokollok, és így innen már ügyes átvezetéssel hazai pályán vagy, és lehet infós szemszögből elemezni a kommunikációt.
Mivel ez nem infósoknak megy, nem kell nagyon szakmainak lenni, írhatsz érdekességeket, kicsit (eléggé) lebutítva, és időnként ráhúzol valami bölcsességet, mint "az általad bemutatott konkrét (számítógépes) modell(ek)ben nyert tapasztalatokat, következtetéseket a kommunikáció általánosabb értelemben vett fogalmára vonatkozóan is vizsgálhatjuk".
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!