Mi a szófaja? Módhatározó vagy állapothatarozó?
Az angol szakirodalmat hagyjuk a magyar nyelvtan ügyében.
Nem hibáztattam a kérdezőt, és téged sem, csak helyretettem a dolgot.
Elég baj az, ha zavar van, de a dolgunk nem az, hogy a zavart növeljük, hanem hogy csökkentsük, és tisztázzuk a fogalmakat. Enélkül nincs tanítás.
Úgyhogy én is tartom magam ahhoz, amit leírtam.
A "formális kategória" meghaladja az általános iskolások többségétől elvárható absztrakciós szintet, akárcsak a határozók sokfélesége (amit még a gimnáziumban sem merítenek ki igazán).
A mostani tankönyveket nem ismerem, hogy a tankönyvek nem hangsúlyoznak valamit eléggé, az lehetséges, de nem a tankönyv tanít, hanem a tanár, és nem tudom elképzelni, hogy a tanárok túlnyomó része ne javítaná ki szóban, ha ilyesmit összekevernek az óráján.
A formális kategória helyett sokkal szemléletesebb úgy megfogni, hogy a SZÓfaj a szóra jellemző, azaz önmagában is megállapítható egy szóról, szövegkörnyezet nélkül (most nem az azonos alakúakra gondolok), a MONDATrész meg a mondatban elfoglalt szerepét jellemzi.
Természetesen ezen könnyű fogást találni, mert nagyon egyszerűsítve írtam, de általánosban ez megteszi.
Persze, teljesen igazad van, nem is állítja senki hogy a "formális kategória" fogalmát így ahogy van be kell vezetni, csak hogy - ahogy te is írtad - valamilyen módon különbséget kell tenni ezek között, hogy ne higgye egy diák sem hogy példának okáért az "alany" és a "főnév" kölcsönösen kizáró fogalmak. Sajnos, - tapasztalat - az általános iskolai tanárok többsége ezt semmilyen formában nem teszi meg. Gimnáziumban igen, többnyire nyilvánvalóvá teszik. Ennek oka egyrészt nyilván az absztrakciós készség szintjének növekedése, és a tanárok magasabb szintű szakmai tudása, ebbe nem szeretnék belemenni. Viszont általános iskolában tényleg rengeteg olyan tanár tanít aki a fogalomkészlettel csak részben van tisztában, és nem érzi feladatának a magyarázatot, csak végigrohan a könyvön. Ennek egyébiránt oka az is hogy a nyelvtanoktatás magyarországon rendkívül rossz körülmények között zajlik, sok esetben még általánosban is alárendelik az irodalomnak, vagy osztályfőnöki órát tartanak helyette. Nem átfogó tanulmány, de érdemes elolvasni:
Egyébként mi szerintem egyetértünk nagyjából, csak más háttérrel, máshonnan közelítünk :)
Valószínűleg akkor másféle általános iskolai tanárokkal találkoztunk. :-)
Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy sokan közülük irodalomcentrikusak,és szívesen elhanyagolják a nyelvtant, pláne hogy még kimeneti szabályozás sincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!