Tudnátok írni/ linkelni Józseg Attila Gyermekké tettél c. versének elemzésést?
Köszönöm! :)
esetlegolyasmit nem tudsz mint pl egy könyvben le van írva h a dunánál c versben a dunát mihez hasonlítja meg ilyesmi? Nagyon fontos lenne holnap referálok belőle
József Attila A Dunánál c. versének elemzése
A vers a költő életének kései időszakában; 1936-ban keletkezett. A világban ekkor zajlott a fasizálódás. József Attila világosan felismerte az elidegenültség állapotát és a magyarázatot az adott társadalmi viszonyokban lelte meg.
A vers témája a folyóparton szemlélődő költő gondolatai. József Attila a víz folyására asszociálja gondolatait. A vers három szerkezeti egységre tagolható, melyet a költő az egységek megszámozásával is jelöl. A köztük lévő logikai szál a víz folyása, vagyis az élet szüntelen folyása. Az első részben egy szentenciaszerű leírást olvashatunk, mely a vers alaphelyzete. A költő szemlélődik a Duna-parton. A második részben ugyanerről a Dunáról ősei jutnak eszébe. Míg a harmadik részben tér át saját sorsára.
A Dunánál az óda klasszikus műfajának modern változata. (Mely ünnepélyes hangvételű, magasztos lírai költeményt jelöl). A mű jellegzetessége a hármas tagolás.
Az első rész fő motívumát az alaphelyzet képezi. József Attila egy adott pontról szemlélődik, néz, hallgat és figyel a Duna-parton. A Duna a költő konkrét és elvont jelképeinek sajátosságait egyesíti. Nemcsak egy folyó, a magyarság és a közép-európai népek folyója, hanem a közös történelemnek is tanúja. A víz folyásáról a mosónők fárasztó munkája jut eszébe, majd leszűkíti édesanyjára a kört:
„S mint édesanyám, ringatott, mesélt s mosta a város minden szennyesét.”
Egy képzettársítás kapcsolja össze az anya munkáját és a Duna tevékenységét.
A hullámzó, ringató mozgás élményi hatását a verssorok szótagszáma és a rímek elhelyezése alátámasztja. A verssorok váltakozva 10 vagy 11 szótagból állnak, míg a rímek keresztrímek:
„A rakodópart alsó kövén ültem,(a) néztem, hogy úszik el a dinnyehéj. (b) Alig hallottam, sorsomba merülten, (a) hogy fecseg a felszín, hallgat a mély.” (b)
A negyedik Duna-hasonlatában is szerepel egy anya, ám ez a kép szomorú hangulatú, ugyanis a folyóvízen (anya) ringatózó hullámokat (gyerekek) disszonánsan ábrázolja. A hasonlat záró képe a "sírköves, dülöngő temető” valószínűleg a költő édesanyja elvesztése miatt érzett fájdalmát fejezi ki. József Attilát élete során végigkísérte édesanyja halála, mellyel párhuzamosan műveiben is megjelenik az anya.
A II. részben ősei jutnak a költő eszébe. A Duna magánban hordja őseit. Az ősök behatárolják a mai emberek életét, minden ember magával hozza ősei gondolatait. Ez a rész disszonanciára, ellentétekre épül:
„Egy pillanat s kész az idő egésze”
„öltek, öleltek”
„Tudunk egymásról, mint öröm és bánat. Enyém a múlt és övék a jelen.”
Ezek az ellentétes fogalmak a költő személyében válnak egységessé. A költő tartja jelen esetben a kapcsolatot a múlt és a jelen, az ősök és a mai emberek között.
A költő végkövetkeztetése, hogy mivel mindannyian rokonok vagyunk a Duna mentél élő népekkel, ideje viszonyaink rendezésére. A költő e felismerést a kép társadalmivá tágulásával fejezi ki:
„... Én dolgozni akarok. Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani. A Dunának, mely múlt, jelen s jövendő, egymást ölelik lágy hullámai. A harcot, amelyet őseink vívtak, békévé oldja az emlékezés s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk; és nem is kevés.”
Szia, remélem tudtam segíteni:)
Szia, holnap felelsz belőle?
Akkor csökkentsd, emeld ki a lényeget. kb így
A vers a költő életének kései időszakában; 1936-ban keletkezett.
A vers témája a folyópartón szemlélődő költő gondolatai.
A mű jellegzetessége a hármas tagolás.
Az első rész fő motívumát az alaphelyzet képezi.
József Attila egy adott pontról szemlélődik, néz, hallgat és figyel a Duna-parton.
A Duna a költő konkrét és elvont jelképeinek sajátosságait egyesíti.
Nemcsak egy folyó, a magyarság és a közép-európai népek folyója, hanem a közös történelemnek is tanúja.
I. A víz folyásáról a mosónők fárasztó munkája jut eszébe, majd leszűkíti édesanyjára a kört:
„S mint édesanyám, ringatott, mesélt s mosta a város minden szennyesét.”
Egy képzettársítás kapcsolja össze az anya munkáját és a Duna tevékenységét.
József Attilát élete során végigkísérte édesanyja halála, mellyel párhuzamosan műveiben is megjelenik az anya.
II. A következő részben ősei jutnak a költő eszébe.
A Duna magánban hordja őseit.
Az ősök behatárolják a mai emberek életét, minden ember magával hozza ősei gondolatait.
Ez a rész ellentétekre épül:
„Egy pillanat s kész az idő egésze”
„öltek, öleltek”
„Tudunk egymásról, mint öröm és bánat.
Enyém a mult és övék a jelen.”
Kapcsolat a múlt és a jelen, az ősök és a mai emberek között.
III. A költőben benne él van apja és anyja is.
A költő végkövetkeztetése, hogy mivel mindannyian rokonok vagyunk a Duna mentél élő népekkel, ideje viszonyaink rendezésére.
A költő e felismerést a kép társadalmivá tágulásával fejezi ki:
,,... Én dolgozni akarok. Elegendő
harc, hogy a multat be kell vallani.
A Dunának, mely mult, jelen s jövendő,
egymást ölelik lágy hullámai.
A harcot, amelyet őseink vivtak,
békévé oldja az emlékezés
s rendezni végre közös dolgainkat,
ez a mi munkánk; és nem is kevés."
Tanuld meg és garantált lesz az 5 jegy.:)
Szia kérdező!
De hát a Gyermekké tettél" után ezt kérdezted
"esetlegolyasmit nem tudsz mint pl egy könyvben le van írva h a dunánál c versben a dunát mihez hasonlítja meg ilyesmi? Nagyon fontos lenne holnap referálok belőle"
Egy szóval sem jelezted , hogy a versre lenne szükséged.
De azért nagyon örülök, hogy sikerült megoldani a házif:)
igen, egy péládval írtam le hogy mit szeretnék. azért írtam úgy hogy olyasmit, mint pl..
:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!