Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Biológia - Valaki el tudná...

Biológia - Valaki el tudná nekem magyarázni kérlek?

Figyelt kérdés

Etológiát tanulunk, a tanult magatartásformákon belül most a "tanulás belső tanítóprogram alapján" résznél tartunk. A patkány és görény viselkedését vettük példaként.

Helyzetek:

a) P (patkány) fiatal, G (görény) is fiatal -> játék

b) P fiatal, G idős -> zsákmányszerzés

c) P idős, G is idős -> zsákmányszerzés

d) P idős, G fiatal -> zsákmányszerzés.


Az a) helyzet egyértelmű, a b)-nél is értem, hogy a görény megtámadja a patkányt. De a c) és d) helyzetben melyik támadja meg a másikat és miért? Ez nem volt érthető számomra.


Ha valaki el tudná magyarázni, azt nagyon megköszönném!



2014. márc. 15. 22:12
 1/3 anonim ***** válasza:
Szerintem a c)-nél is a görény támad, mert az ugye nagyobb.. De aztán ha rosszat mondtam bocsánat. :)
2014. márc. 16. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:

Szerintem a lényeg a tapasztalat hiánya lesz, tehát a fiatal egyed még tanulja a vadászat mesterségét játékkal, ellenben az idős már zsákmányt lát a másikban. Tehát nem arról szól, hogy két idős között ki támad kit, hanem hogy a két idős nem játszik feltétlenül, hanem támad, és zsákmányt akar.

De hogy válaszoljak a kérdésedre:

A d-nél a patkány támadja meg a görényt.

A c-nél lehetetlen lesz megmondani, hogy ki támad kire, mivel mindkét állat vélhetően rátámad a másikra.



De ez a kísérlet erről szól:


Régóta ismeretes, hogy a ragadozók zsákmányukat a fajra jellemző módon ölik meg. Azt vizsgálták, hogy ezek a magatartásformák öröklöttek, vagy tanultak:

Görényekkel végezték a kísérleteket. A görény prédaállatait - a különféle rágcsálókat -, villámgyorsan, a nyakszirtjük átharapásával ölik meg. Nagyon valószínűnek látszott, hogy a görények a „vadászharapást” tanulják. Az anyaállat gyakran visz haza élő zsákmányt. A kölykök játszanak vele mielőtt az anya megölné. Arra gondoltak, a kölykök játék közben, utánzással tanulják meg a fogásokat. A szüleitől, testvéreitől elzártan felnevelt, apróra vágott hússal táplált fiatal állatok ketrecébe különféle élő prédaállatot tettek. Az első „kísérleti alany” csirke volt. A vendéget a görény nagyon barátságosan fogadta. Játszott vele, sőt éjszakára még a vackára is bevitte alvótársul. A kísérlet eredménye azt a feltevést látszott megerősíteni, hogy a prédaölő magatartást a szülőktől tanulja meg a görény. Ez a következtetés mégis hibás! A kutatók erre akkor jöttek rá, amikor patkányt helyeztek a görény ketrecébe. A házigazda az új jövevénnyel is játszani próbált, de a patkány nem olyan békés, mint a csirke. A görény közeledtére támadó testtartást vett fel, sőt harapott is. A harapós játszótárs mellett a görény viselkedése nyomban megváltozott. Igyekezett a patkányt úgy megközelíteni, hogy a harapást elkerülje és a játékosnak indult támadások mind komolyabbak lettek. 10-15 perces harc után a patkányt rendszerint halálos harapás érte a gerince tájékán. A második és harmadik patkánnyal szemben a görény támadása már jóval hatásosabb volt, egyre rövidebb idő alatt következett be a halálos harapás. Tehát alig néhány próba után az izoláltan felnevelt görény is a fajra jellemző módon, nagyon gyorsan ölte meg áldozatát. Ha patkányon már „gyakorolt” görény mellé tették be - az eddig még sose látott - csirkét, azt is azonnal, nyakszirtharapással megölte.

Lorenz és munkatársai arra következtettek, hogy a görény valóban tanulja a

vadászharapást, de nem szüleinek példáján! A tanulás feltétele a patkány vagy más

zsákmányul szolgáló rágcsáló jellegzetes védekező mozgása és a görény magatartását

szabályozó genetikai program (a tanulás feltétele a zsákmányul szolgáló jellegzetes szabályozó genetikai program!!). Ez utóbbi úgy épül fel, hogy bizonyos külső ingerekre (a zsákmányállat viselkedése) meghatározott válaszreakciót adjon. Mivel a válaszreakció a zsákmányszerzés révén sikeres, a

prédaölés célszerű cselekvéssorává rendeződik és „beíródik” a genetikai program

nyitott részébe. Ezt a típusú genetikai programot Lorenz „ belső tanító

mechanizmusnak” nevezte!

Ha az elszigetelten nevelt görény kizárólag csak csirkével találkozott, annak

viselkedése nem illeszkedett be a tanító mechanizmusba, eredmény: a görény nem

tanult meg ölni!


[link]

2014. márc. 16. 09:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm mindkét választ! :) Most már értem, mi a helyzet!
2014. márc. 16. 12:20

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!