Mik a válaszok az alábbi kérdésekre Babits: Mint különös hírmondó. Című versével kapcsolatban?
1. Mi a szerepük a versben a kérdéseknek és a felkiáltásoknak?
2. Keresd meg az enjaubement-okat! Mi a szerepük?
3. A költő késlelteti fő mondnandóját. Hol a tételmondat?
4. A vers paradox. Miért?
5. Vesd össze a formát a tartalommal. Hogyan függnek össze?
6. A költeményben vannak antik, archaizáló elemek (szerkezet, szóhasználat, költői eszközök) Melyek ezek? Mi a szerepük?
1. A vers keletkezésének ideológiai háttere:
Fasizálódás Magyarországon
A költő magánya
Prófétai küldetés
2. A vers címének értelmezése:
Szokatlan nyelvtani szerkezet
Hasonlító alárendel összetett mondat mellékmondata!
Három pont miért van a cím végén?
Érelmezd a szót: hírmondó
( gyalogos, pásztorbotos alak jut eszedbe róla , vagy ki? )
Hírmondó a XX. században ? ( rádió, telefon , autók, gépfegyverek világában? ) Mit jelez előre a jelző? „ ( különös”)
3. Téma:
A világnak / történelemnek hátat fordító ember a természet örökérvényű szabályait csodálja.
( látszólag- köznapi téma)
(az élet harmonikus rendje születés-halál örökké érvényes , törvényes rend),
"Óh, szent Ritmus, örök szerelem nagy ritmusa, évek ritmusa, Isten versének ritmusa – mily kicsi minden emberi történés!"
4. Bevezető sorok/ vershelyzet
első sor : paradoxon –hírmondó ,aki semmi hírt nem tud
"különös-" aki elmenekült a „ messze hegy „ tetejére
aki abban különbözik a hétköznapi hírhozóktól, hogy nem a szenzáció érdekli, hanem?
5. Szerkezete:
A hasonlat főmondata a 7. versszakban található: „úgy vagyok én is nagy hír tudója”( úgy, "mint különös hírmondó.")
1-6 szakaszban a hírmondó alakját az jellemzi. ( hasonlító mellékmondat – lírai én önmagát hasonlítja össze a hétköznapi újságokban megjelenő hírek leíróival) )
7. versszak eleje a hasonlat kiegészítése a főmondattal
7-10. versszak: A különös hírmondót nem érdekli a napi politika , „mit bánom a híreket én? Forrong a világ”
A lírai ént, a vers beszélőjét a lényegi kérdések izgatják. ( a természet körforgása, állandó megújulása)
A vers 10 versszakból áll, de egyetlen mondatból.
6. Alapgondolat:
lírai én - próféta, ( Eszünkbe jut egyéb profetikus verse is, pl. Jónás?)
Milyen nagy hírt hoz az emberek tudomására?az igazságot, amit mindenki tud , még a „ bölcs növények és jámbor állatok „ is.
Mit sugall a hír? ( természet rendje)
Mit tart jelentősebb dolognak : a természet körforgását, vagy az emberek cselekedeteit?
Milyen emberi tettekre tesz utalást a vers? („nem nyughat, elrontja a jót is,”)
7. Babits képalkotása:
(csak gondolatébresztésül néhány ötlet)
lényegi kérdés kifejtéséhez metaforát( "Isten versének ritmusa") használ, ezzel a tömörített képpel jeleníti meg a különös hírmondót,
(mintha az antik istenek egyikeként jönne a Földre, misztikus alak
hasonlatok ( a vers egésze, de ezen belül is ) – miért alkalmazza?
jelzők:
Ellentétek:
Pl. divatjamúlt eszközökkel (" a hírnök föláll, veszi botját, s megindul" ) kiáltja világgá a hírt, ami nem érdemes rá.
Mi a hír?
Az „ ősz van „ többet is jelent elsődleges jelentésénél?
Miért nem értelmetlen hír?
Reagálnak –e rá az emberek? Milyen üzenete lehet ennek?
8. Versforma-versritmus:
Olvasd fel hangosan a verset, próbáld ritmizálni. Időmértékesnek vagy ütemhangsúlyosnak érzed-e? Keress hexameterre példát.
Az egyetlen hosszú mondat lassítja avagy felpörgeti a vers rimusát?
Milyen eszközökkel fejezi ki a lírai én a belső feszültségét?
Mintha- belső monológ ,
Mintha próza,
mintha prédikáció,
példázat,
áthajlások
9. A vers helye a költő művei között
(Babits költészete a harmincas években)
10. Vizsgálhatod még:
a költő szóhasználatát.
A szóképek, alakzatok szerepét,
Milyennek érzed a mű hangulatát? Stb...
Mint különös hírmondó... (1930.):
A fölütés paradoxona a vers egészében értelmeződik, s határozza meg Babits a próféta, a hírmondó feladatát. A civilizáció embere a második világ, a technokrácia és haszonelvűség közegében a nóvum utáni futás közben elfeledkezik a polgári világon túllépő, nem változó törvényekről. A három alappillér a szellem, a szerelem és a természet perspektivikusan reményt adó körforgása, mely hozzásegít, hogy túllássunk a mán. Nem véletlenül ragadja ki és teszi nyomatékossá a határozott névelő használatával József Attila a szellem és a szerelem kifejezéseket ‘Ars poetica’ című költeményében.
Mint különös hírmondó… (1930)
- dőlt betűkkel szedett vers; Babits Őszi misszió címmel olvassa fel a Kisfaludy-társaságban
- létösszegző vers, költői-erkölcsi magatartásának vezérfonala
- Babits összesűríti az emberi létről való eszmélkedéseit
- egyetlen hatalmas, 10 strófás mondat
- főmondat a 7. versszak elején: „úgy vagyok én is, nagy hír tudója”
- első hét versszak lírai önjellemzés hasonlító mellékmondatokkal
- indítás paradoxonnal: „hírmondó, ki nem tud semmi újságot”
- hírmondó attól „különös”, hogy nem foglalkozik a napi hírekkel, csak lényegi kérdésekkel
- próféta emelkedettségének ábrázolása természeti, vizuális és akusztikus elemekkel
- művészi magatartás elve: csak az egyetemes jelenségekre figyel
- a hírmondó-próféta nagy felfedezése a „szent Ritmus”, a természet örök körforgása
- forma: szabad, hexameter-szerű, rímtelen, négysoros versszakok
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!