Csokonai Vitéz Mihály A Reményhez című művének mi a szerepe a költő munkásságában és az irodalomban? Milyen a szószerkezete (pl:jelzős), mondatok szerkesztése, modalitása, a szóhasználata és milyen hanghatások vannak benne?
Csokonai Vitéz Mihály: A Reményhez
Csokonai halála előtt két évvel írta a verset szerelméhez Vajda Júliához.
A költemény műfaja elégia, és a megszemélyesített Reményhez szól.
A vers egésze egy allegória, melyen belül egy másik,
a kert allegória található.
A Remény-allegória keretként fogja közre a kert-allegóriát.
A mű egy nagy ellentétre épül: az első versszakban a Remény áldásai, a második versszakban a tavaszi kert képei jelennek meg, majd ezek a harmadik versszakban eltűnnek, s végül a negyedik versszakban a Remény is elhagyja a költőt.
A második és harmadik versszak kert-képei a tavaszba, illetve a télbe illeszti a szerelem érzésének kifejezését. Ebben a két szakaszban a költő a múlt időt használja a befejezettség kifejezésére.
Az első és az utolsó részben pedig jelen időben ír, jelezve mostani állapotát.
A negyedik versszakban a két allegória összeér; a kétségbeesés és a kietlen természet együtt van jelen.
Az utolsó négy sorban bölcsen tudomásul veszi a szerelmének elvesztését. Ugyanakkor a dallamos, játékos szavak egyfajta emelkedettséget sugároznak.
Rímes időmértékes verselésű; keresztrímes, trocheusi sorok váltják egymást.
A Reményhez (1803) c. versnek sajátos kontraszthatása van, mely a tartalom és a forma ellentétéből fakad.
A megfogalmazott teljes lemondás ellentétben van a csengő-bongó rokokó formával(!), a művészi kifejezés mögött érezhető nemes emberi tartással.
A vers szépsége, verszenéje oldja is a kifejezett fájdalmat.
A ritmus mindvégig trochaikus, 5-6 szótagos sorok váltakoznak. A keresztrímek négy soronként alkotnak egységet.
A jelenből a régmúltba, majd a közelmúltba lépünk, s visszatérünk a jelenbe. – Amint azt a cím is jól érzékelteti – a remény messzi, el nem érhető, meg nem fogható, melynek óriási hatalma van. A második szakasz – rokokó pompával ábrázolt virágoskert képében – az élet bizakodó korszakát jellemzi. Ezt követően a képsor a visszájára fordul, téli pusztulás és kietlenség kerekedik felül.
A befejező korszak visszatér a kezdő képhez, ezáltal alakul a mű kerete.
Ekkor hangzik el a búcsú – Lillától, a szerelemtől, a reménytől
Jelen- múlt- jelen időszerkezet
A Reményhez Csokonai legérettebb költeménye. Előzményeiről, verscsíráiról legalábbis nem tudunk. (Lassan a költő élete is a végéhez közeledik.
A kis ház leégett, a költemények kiadása lehetetlenség, a gyenge tüdő csak a megfázás utolsó támadására vár.
Itt az ideje a remekműveknek, az összegzésnek.)
A Reményhez-nek több költészettani erényét is fel tudnánk sorolni, egyebek közt műfajiságának többszólamúságát. Különös jelentősége van ennek, hiszen e többszólamúság megvalósításával Csokonai egy egész stíluskorszakot lép át, a rokokó-szentimentalizmus után következő s Magyarországon igen erősen ható és kiteljesedő görögös-latinos klasszicizmust éppen csak egyetlen érdemében – mert a többi jobbára manír, penzumként kötelező hivatkozási pont, néha még Berzsenyinél is! –, a formában érintve (mellesleg szólva: a magyar klasszicizmus legkiválóbb képviselői sem vetekedhetnek formai változatosságban Csokonaival!): a romantikus versmegoldások világába lendül, anélkül, hogy megkísértené a túlhevült romantikus életérzés – bár A tihanyi Ekhóhoz-ban megnyilvánuló utókoreszmény kifejezetten romantikus elem! Beszélhetnénk fantasztikusan gördülő, egymással párosult háromlábú teljes és csonka sorokból összeálló rímes trocheusairól is akár.
A műben mégis az együtt van, a szerkezeti felépítmény különössége a legfontosabb. A Reményhez ugyanis nem egyetlen versépület, hanem három. Két, külön szerveződő szöveg, majd e kettőnek a szintézise.
Még a varratok is látszanak: a versszakok nyolcadik sorait – de e sorok témáit is! – következetesen lezáró pontok és az őket követő témaváltások, amik mindegyik esetben az elvont és a konkrét, a személytelen és a személyes határvonalait rajzolják ki, a dal és a líra találkozási pontjait.
Na szóval. Csokonai szerelmi líráját
Vajda Juliannához írta (akit verseiben Lillának hívott)
Csokonai "reményei" 1798-ban összeomlottak, amikor Lillát egy kereskedőhöz adták
Csokonai életpályája
(1773-1805) Debrecenben született. Apja Csokonai József, egy református lelkész fia, Győrből költözött át Debrecenbe. Borbély és seborvos volt, nagy vagyonra tett szert, de korán maghalt és az özvegynek 2 fiával együtt el kellett hagynia az otthonukat. Az édesanya kosztos diákok tartásával tudta csak biztosítani megélhetésüket.
Csokonait Debrecen nevelte fel, mely az ország legnagyobb városa volt akkor. 1780-tól a kollégium tanulója, 1788-ban a főiskolai tanfolyamra iratkozott be , majd teológushallgató (papnövendék) lett.
1790 körül diáktársaival önképzőkört szervezett, ennek tagjai felosztották egymás közt a nyugati nyelveket és irodalmakat, Csokonai az olaszt választotta.
Még megtanult latinul, franciául, németül, görögül, ismerkedett az angollal, héberrel és perzsával.
Tanárai a gimnáziumi poétaosztály vezetésével bízták meg.1792-től Kazinczyval levelezett, s ezekben az években nőtt nagy költővé(ekkor született: Az estve, Konstancinápoly)
1795-benkizárták a kollégiumból. Mindezt tetőzte az 1795. évi húsvéti legáció (papnövendékek templom előtt prédikáltak és adományt gyűjtöttek a kollégium számára) Halason és Kecskeméten.
Csokonai az ünnepi szolgálat után nem tért haza Debrecenbe, hanem Pestre ment- megnézte a jakobinusok kivégzését, v.mint tisztelgő látogatást tett Dugonics Andrásnál és Virág Benedeknél.
Hazatérve nem jelentkezett azonnal a kollégiumban, s a legációban gyűjtött pénzzel nem tudott elszámolni, majd jún. 15-én bejelentette kilépését.
Debrecenből jogot tanulni ment Sárospatakra, de ott sem bírta sokáig, 1796-ban abbahagyta tanulmányait (nem szerzett főiskolai oklevelet).
1796 őszén Pozsonyban egyszemélyes hetilapot indított Diétai Magyar Múzsa címmel.
Komáromban megismerkedett Vajda Juliannával – Lillával- egy jómódú kereskedő lányával. Lilla szerelme 9 hónapig boldogította, de a leányt-, míg Csokonai állás után járt-hozzáadták egy gazdag dunaalmási kereskedőhöz.
Ez a csalódás tudatosította benne a társadalmi száműzöttségét, reményeinek végleges összeomlását.
Komárom után néhány évig a Dunántúlon volt.
Csaknem 1 évet töltött Sárközy István Somogy megyei alispán kastélyában. Sárközi segítségével a csurgói gimnáziumban lett helyettes tanár. Mikor a helyettesítés ideje lejárt gyalog vágott neki 1800-ben a nagy útnak, h hazatérjen Debrecenbe.
Az 1802. július 11-i hatalmas debreceni tűzvész elvitte a házuk nagy részét, öröklött betegsége, tüdőbaja is egyre súlyosbodott, kedélyállapota végleg elkomorult.
1804. ápr 15-én Nagyváradon Rhédey Lajos gróf feleségének templomi temetésén felolvasta nagy filozófiai költeményét, Halotti verseket. A hűvös időben megfázott,tüdőgyulladást kapott,s nyomban ágynak esett. Sándorffy József orvos gyógyította,s vitte haza Debrecenbe.
1805. január 28-án Debrecenben meghalt
Csokonai V. Mihály
A reményhez
Főldiekkel játszó
Égi tűnemény,
Istenségnek látszó
Csalfa, vak Remény!
Kit teremt magának
A boldogtalan,
S mint védangyalának,
Bókol úntalan.
Síma száddal mit kecsegtetsz?
Mért nevetsz felém?
Kétes kedvet mért csepegtetsz
Még most is belém?
Csak maradj magadnak!
Biztatóm valál;
Hittem szép szavadnak:
Mégis megcsalál.
Kertem nárcisokkal
Végig űltetéd;
Csörgő patakokkal
Fáim éltetéd;
Rám ezer virággal
Szórtad a tavaszt
S égi boldogsággal
Fűszerezted azt.
Gondolatim minden reggel,
Mint a fürge méh,
Repkedtek a friss meleggel
Rózsáim felé.
Egy híjját esmértem
Örömimnek még:
Lilla szívét kértem;
S megadá az ég.
Jaj, de friss rózsáim
Elhervadtanak;
Forrásim, zőld fáim
Kiszáradtanak;
Tavaszom, vígságom
Téli búra vált;
Régi jó világom
Méltatlanra szállt.
Óh! csak Lillát hagytad volna
Csak magát nekem:
Most panaszra nem hajolna
Gyászos énekem.
Karja közt a búkat
Elfelejteném,
S a gyöngykoszorúkat
Nem irígyleném.
Hagyj el, óh Reménység!
Hagyj el engemet;
Mert ez a keménység
Úgyis eltemet.
Érzem: e kétségbe
Volt erőm elhágy,
Fáradt lelkem égbe,
Testem főldbe vágy.
Nékem már a rét hímetlen,
A mező kisűlt,
A zengő liget kietlen,
A nap éjre dűlt.
Bájoló lágy trillák!
Tarka képzetek!
Kedv! Remények! Lillák!
Isten véletek!
A szószerkezet tényleg jelzős:
Pl "vak remény" "sima szád" "kétes kedv"
"csörgő patakok" "szép szavad"
"fürge méh" "friss meleg"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!