Ez milyen jelenseg?
Ha a levegőnél könnyebb dolgok a rájuk és a levegőre ható erők eredőjével ellentétes irányban emelkednek.
A levegőnél nagyobb sűrűségűek meg a rájuk ható eredő erővel megegyező irányban esnek a levegőhöz képest.
Itt egy angol nyelvű video a jelenségről:
Itt sokféle jelenség előjön teljesen az általános relativitáselméletig, de a tanár valószínű a felhajtóerőre gondolt.
Hosszabban magyarázok, remélem, nem lesz unalmas. Az utolsó bekezdésben fogok csak a lufiról beszélni, de az elejét is érdemes elolvasni:
Amikor a busz fékez, akkor valójában hátrafelé gyorsul, a hozzá nem rögzített dolgok viszont nem: mi a tehetetlenség miatt folytatnánk az egyenes vonalú egyenletes mozgásunkat. Ez idáig egyértelmű.
Ha a busz vonatkoztatási rendszerében (ami nem inerciarendszer, mert gyorsul) vizsgáljuk a jelenséget, akkor olyan lenne, mintha egy erő hatna ránk előre. Ez nem igazi, hanem csak látszólagos erő, úgynevezett inerciaerő. (A "centriFUGÁlis erő" is ilyen, erre a tanárok harapni szoktak, hogy olyan nincs, és igazuk is van.) Hátra kell dőlnünk a buszon fékezés során, hogy kivédjük ezt a látszólagos erőt. (Valójában az történik, hogy hátradőlünk, ettől a súlyerő felbomlik egy dőlésirányú és egy vízszintes komponensre, és ez a vízszintes komponens gyorsít minket hátrafelé, a busz gyorsulásával azonos mértékben.)
Most jön Einstein: azt mondta az általános relativitáselmélet egyik alapjául szolgáló ekvivalenciaelvben, hogy nem lehet különbséget tenni a gravitáció és a normál gyorsulás között. Tehát az űrben mindentől messze, ahol nincs gravitáció (illetve nagyon pici), egy gyorsuló rakéta belsejében minden úgy viselkedne, mintha gravitációs térben lenne.
Most ez azért érdekes, mert a fékező busz esetén a függőleges gravitációs gyorsulás és a buszhoz nem rögzített tárgyak buszhoz képest előre mutató látszólagos gyorsulásának az eredője (ami együtt már nem függőleges irányú) lenne a látszólagos gravitáció. Ha így nézzük, azért kell hátradőlnünk, hogy ebben a térben függőlegesbe álljunk.
Ebben a térben van a lufi is. A felhajtóerő iránya ellentétes ezzel az eredő "gravitációval", tehát a lufi madzagja is ugyanolyan szögben dől hátra, ahogy minekünk is hátra kellene dőlnünk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!