Magyarból kaptunk egy feladatot, hogy le kell írni az elemzését a Rómeó és Júlia című műnek, elemzési szempontok szerint. Hogyan csináljam?
Ha leírjuk kérdés-válasz formában, az maximum 3-as, akkor ötös, ha meg van 5 kisformátumú füzetoldal összefüggő fogalmazás. Tudnátok segíteni, hogy hogyan írjam (sorrend, összekötés)?
Az elemzési szempontok:
1. A főszereplők jellemzése.
2. A szerelmesek önmaguktól rohannak a végzetükbe, vagy éppen ellenkezőleg, szöknek előle?
3. Az erkély jelenetnél Rómeó esküdni akar Júliának, de a lány lebeszéli erről. Miért? (vélemény)
4. Mi a véletlen szerepe a tragédiában? Mikor és miért jelentkezik?
5. Mennyire befolyásolják a mellékszereplők a tragédia cselekményének alakulását?
6. Milyen emberi értékeket testesít meg a fiatalok illetve az öregek világa?
7. Milyen világszemlélet és milyen erkölcsi elvek állítják szembe a drámában két nemzedéket? (öregek-fiatalok)
8. Mi eredményezi a műben a végzetszerűség hatását? Mi okozza ezt?
9. Mennyire tekinthető Mercutio kulcsfigurának a arabban?
10. Véleményem a műről.
Az érdekelne, hogy hogyan írjam fogalmazásba, de hogy benne legyen minden és ne tűnjön felsorolásnak?
Nos műelemzés. Először is, ha elemzést írsz, mindig vedd figyelembe a tagoltságot. (Ugyanúgy mint a fogalmazásban, itt is be kell tartanod a hármas egységet)
A bekezdést általában tételmondattal kell kezdeni, tehát már a bekezdésben fogalmazd meg a téma egészét.
Én a bevezetésben az íróval kezdeném, de nem az életrajzával, hanem korbeli elhelyezéssel. Itt lehet pallérozni pár mondattal. A bevezetésed ne legyen több egy bekezdésnél, de gondolom, ezt tudod :)
Nos a tárgyalásba nyugodtan mehet a cím értelmezése. Rómeó és Júlia. Tedd fel magadnak a kérdést: Miért pont ez a cím? A cím mit árul el a történetről? Sugall e előre valamit? Ezt például kezdheted úgy, hogy a cím alapján az alábbi olvasói tapasztalatot állapíthatjuk meg... és akkor leírod, amit megállapítottál. (Fontos: elemzésbe sose E/1-ben írj, általánosítanod kell, nem pedig magadra vonatkoztatni!)
Miután megvan a cím elemzése rátérhet arra, hogy a mű miben írja felül az általad vélt olvasói tapasztalatot. Természetesen ha megegyezik az olvasói tapasztalat azzal, amit elvártál a műben, akkor írd nyugodtan, hogy az olvasói tapasztalat teljes mértékben/részben alátámasztja az olvasói előfeltevést.
Ugye az első elemzési pontod a főszereplők jellemzése. Mvel a cím úgyis két nevet tartalmaz, így olvasói tapasztalatba elkezdheted leirni a szereplők jellemzését, kezdve Rómeóval és Júliával. (Még a címnél utánakereshetsz, hogy mndjuk ez a két név beszélő név e, ugye minden névnek van egy adott jelentése, lehet, hogy nem véletlenül adta Shakespeare a hőseinek ezt a nevet, mert a nevük jelentésében, már magukban hordozhatják egy-egy központi jellemtulajdonságukat is:) )
A nevekkel együtt elkezdheted kibontani a cselekményt, a témát, de ezt nagy vonalakban tedd meg (a tanár is olvasta a művet, és nem az a szándéka, hogy mégegyszer elolvassa, úgyhogy tényleg csak pár mondat erejéig ejts róla szót :) )
Ha már úgyis a cselekménynél tartasz, akkor annak a kifejtését a dráma szerkezete alapján tedd meg.
(expozíció, konfliktus, drámai harc, tetőpont, megoldás)
A tanárod által feltett kérdéseket én belehelyezném a különböző szerkezeti egységekbe.
Bontsd le, hogy szerinted melyik tartozik az expozícióhoz, konfliktushoz, írj hozzá mondjuk egy táblázatot, nekem az ilyeneknél mindig sokat segít. :)
A befejézs pedig a saját véleményed legyen, itt már nem kell általánosítanod, mert az egyedi látásmódodra kíváncsi a tanárod, nyugodtan írhatsz pozitív, negatív látásmódokat.
Remélem segítettem, ha bármi kérdésed van, nyugodtan írj egy privát üzenetet :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!