Mű (novella) elemzés miért nem megy?
Novellaelemzés szempontjai
1. Életrajzi, irodalomtörténeti háttér
Helyezd el a művet a szerző életművében!
Van-e összefüggés az író életrajza és az elbeszélő személye, szituációja között?
Hogyan jelennek meg a novella műfaji sajátosságai a műben?
2. Szöveghű elemzés
a) Cím, alcím, mottó és a szöveg viszonya.
Megjelenik-e szövegben a cím? Milyen szereppel, mit hangsúlyoz?
Mi indokolja a címadást?
A cím és a szöveg hangulata (ld. Kosztolányi Fürdés – hangulatos cím vs tragédia a cselekményben)
Milyen más címet / alcímet lehetne adni a műnek?
b) A novella hangulata: az első sorok elemzése. Mit sejtetnek az első sor szavai / mondatai a novella egészéről?
Nyelvi eszközök:
Szókincs (gyakran ismételt szavak).
Mondatszerkesztés.
Szereplők „élőbeszédének” idézése.
Költői eszközök szerepe a novella hangulatának megteremtésében.
- milyen céllal használja a nyelvi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?
Tartalmi eszközök:
A cselekmény terének és idejének vizsgálata. Miért pont ott, akkor? Milyen szimbolikus üzenete van ennek? (Karácsony vs. magány)
Ellentétek és párhuzamok a novella cselekményében (ismétlőd események)
- milyen céllal használja a tartalmi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?
c) A novella szerkezete
Bevezetés, helyzetismertetés – alapkonfliktus.
Fokozás, feszültségkeltés (ismétlődő események) – konfliktus kibontakozik.
Tetőpont – legfontosabb jelenetek, mondatok – összecsapás…
Megoldás – tanulság…
d) Az elbeszélő személye – nem azonos a szerzővel! Minden novella fikció!
Kivülálló személy? Része a műnek?
Hogyan értelmezi a cselekményeket?
Gyermekelbeszélő?
e) A szereplők jellemzése
Honnan jön, mit tudunk a múltjáról?
Mi a célja, értékrendje?
Milyen a külseje, milyen belső tulajdonságok, jellemvonások derülnek ki ebből?
Milyen szokatlan / szokásos, tipikus dolgokat tesz? Ezek alapján milyen a jelleme?
Minden bekezdés után kössük a gondolatot a mű egészéhez, gondolatmenetéhez!
3. Szubjektív elemzés
Mi a mű üzenete? Hogyan hatott rám, milyen érzelmeket váltott ki belőlem?
(Lehetőségek gondolatban, csak a végkövetkeztetést írd le: újságíróként riportot készíteni a szereplőkkel; egymás szempontjából bemutatni a szereplőket, ajánló a novellához…)
Nem tudom ezek alapján írod e.. amúgy tény, hogy tartalmat is kell írni, nem csak szempontokat..de a tartalmat is röviden. :)
Sok sikert :)
Ezentúl minden dolgozat után kérd meg a tanárodat, hogy üljetek le, és beszéljétek meg a hibákat. Mi mindig kikaptuk, és volt mellé kommentár is, bár tudom, a mi gimnáziumi tanárunk abszolut profi volt a szakmájában.
A megadott oldalszám, amit írtál szerintem a minimumot jelenti általában, és csak akkor kap valaki jó jegyet akkor is, ha fél oldallal kevesebbet írt, ha tényleg profi a dolgozat tartalma. Ha mondjuk csak a terjedelem a gond, használj hosszabb szavakat (tehát=ebből az következik, hogy), vagy kitöltőeket. Ismételj, ha nyomatékosítani akarsz valamit, ez is helyet foglal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!