Milyen címet lehetne neki adni?
Van egy szöveg, és az a feladat hogy kell neki egy címkeszerű címet adni, meg egy reklámszerepű címet.
Mi lehetne a címkeszerű cím, és a reklámszerepű cím?
Ez a szöveg:
Tíz esztendővel ezelőtt India fővárosában, Újdelhiben két programozó különös kísérletet végzett. De hát a körülményeik is különösek voltak: munkahelyüket egyetlen fal választotta el a nyomornegyedtől. A túloldalra kitettek egy billentyűzet nélküli számítógépet nagy képernyővel és élő internet-kapcsolattal. Vajon mit kezdenek ezzel az angolul nem beszélő, elsöprő többségükben írástudatlan gyerekek? Mert képzelheted: legelőbb is a veled egykorú, meg a nálad fiatalabb gyerekek furakodtak oda kíváncsiskodni. A programozók csak annyit válaszoltak, hogy érdekes masina, próbáljátok ki – és nyomban elmentek.
Az ismeretlen szerkentyűvel magukra hagyott gyerekek gyorsan megtanulták – kitalálták – az egér használatát. Aztán végigpróbálták az összes menüpontot, majd meglátogatták az érdekesebbnek tűnő oldalakat (ezeket egymás között “csatornának” nevezték, mintha tévéznének). Egyetlen éjszaka alatt beállították és működésbe hozták a képernyőn az órát. Teljesen egyedi és saját szótárat alkottak a használathoz. Megnézték a horoszkópjukat. Megtanultak rajzolni, saját „könyvtárakat” létrehozni. Tíz nap múlva a programozók alig akartak hinni a szemüknek: a gyerekek szövegeket alkottak az egérrel, és olyasmit is felhasználtak meg kitaláltak, amit még ők, a szakemberek sem tudtak. A nyomornegyed gyereklakói magabiztosan és rendkívül ügyesen, oktatás nélkül sajátították el a géphasználat alaptudnivalóit – ahogyan korábban, mondjuk, a horgászattal ismerkedtek.
Bármerre nézünk a Földön, mindenütt a legfiatalabbak használják legkönnyebben és legtermészetesebben a számítógépet – persze, ha van számítógép a közelükben. Az inuit eszkimó gyerekek néha száz kilométert is utaznak szánkóikon, hogy internet-kapcsolattal rendelkező településig jussanak. Kambodzsában felváltva tekerik az áramfejlesztő biciklit, hogy az ajándékba kapott öreg számítógépek működhessenek. (Néhány falucska csak nemrég jutott olyan átalakító szerkezethez, amely a biciklit napenergiával váltja ki.) Afrikában sok ezer gyerekre jut egy-egy számítógép, és azok a házikók, ahol a „kincset” őrzik, olyan becsben vannak, mint másutt a templomok.
A gazdagabb országok szerencsésebb gyerekeinél persze csaknem mindenütt van otthon meg az iskolában is asztali gép és internet, sőt, akadnak települések, ahol saját, hordozható számítógéppel, úgynevezett laptoppal járnak iskolába, és ha a szülőknek még sincs pénzük erre, segítséget kapnak a vásárláshoz.
Lehet, hogy neked már elgondolni is furcsa, milyen volt az élet számítógép és mobiltelefon nélkül, ahogyan talán a szüleid csodálkozva kérdezgették a nagyszüleidet, hogy volt az, amikor nem létezett televízió. A számítógép – talán nem kell bizonygatni – remek eszköz. Játszani, tanulni segít, s ami különösen varázsossá teszi: kapcsolatok is teremthetők vele. De csak eszköz: rajtad múlik, mit kezdesz vele.
Azt hiszem Maughamtol ered a kovetkezo otlet:
ahogy vegigneztem, nincs benne szo sipokrol se trombitakrol, szoval akkor lehetne a cime:
"Se Sípok Se Trombiták"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!