Már mindenhol kerestem ezekre a kérdésekre a válaszokat, de semmi. Petőfi Sándor-A 19. század költői. Ami kéne: bibliai szimbólumok, keletkezése és műfaja, klasszicista-szentimentális-romantikus jellemzők, a líra jelkébe ebben a versben. Valaki?
A legnyilvánvalóbb bibliai szimbólum Mózes és a Kánaán. Mózes egyértelműen a költőket, a Kánaán az áhított szabadságot jelképezi:
"Pusztában bujdosunk, mint hajdan
Népével Mózes bujdosott,
S követte, melyet isten külde
Vezérül, a lángoszlopot.
Ujabb idõkben isten ilyen
Lángoszlopoknak rendelé
A költõket, hogy õk vezessék
A népet Kánaán felé."
Amúgy egy rövid elemzést találtam itt:
"Az „igéret földé”-nek jellemzõit Petõfi egyetlen egyszer adta meg, A XIX. század költõi ötödik versszakában (különben megmaradt az általánosság szintjén): „Ha majd a bõség kosarából / Mindenki egyaránt vehet, / Ha majd a jognak asztalánál / Mind egyaránt foglal helyet, / Ha majd a szellem napvilága / Ragyog minden ház ablakán...” Itt az elérendõ célok között – a korabeli magyar állapotokhoz képest – páratlanul radikális gondolatot is találunk, az egyenlõ elosztás követelményét. Mindez jól érzékelteti, hogy szándékai szerint milyen messzire ment volna el forradalmi elképzeléseiben. Ám amennyire radikális, annyira utópikus is e célkitûzés. S talán éppen azért kifejtetlen a jövõ képe Petõfinél, mert valóságos politikai hatást akart elérni. A „jók és gonoszak” ellentéte nem hagy kétséget afelõl, hogy a hallgatóság (az olvasó) kikkel azonosulhat.
A XIX. század költõi több szempontból eltér a legjellemzõbb jövendölés-versektõl. Azokban látvány és érvelés váltja egymást: „És mi az emberiség története? (reflexió) vérfolyam, amely / Ködbeveszõ szikláibul a hajdannak ered ki... (látvány) Azt ne higyétek, hogy megszûnt már” (reflexió) stb. (Az itélet). A XIX. század költõiben kizárólag az érvelés játszik szerepet, s ennek egyhangúságát csak a megnyilatkozó én cselekvõ részvétele, szenvedélyes felszólításai ellensúlyozzák („Ne fogjon senki könnyelmûen / A húrok pengetésihez!”, „Elõre hát mind, aki költõ, / A néppel tûzön-vízen át!” stb.) A látnok nem ismerhet bizonytalanságot, kételyt, legfeljebb annyit, mint a vers zárlatában: „Talán az élet, munkáinkért, / Nem fog fizetni semmivel”, s ez után is nyomban következik a „de”, az áldozat értékének hangsúlyozása. Másutt még nyomatékosabb a kettõsség; az áldozat riasztó nagyságát és a vállalás pátoszát kapcsolja össze: „Ez nagyszerû, de véres kor leszen. / És úgy is illik, hogy véres legyen!” (Levél Várady Antalhoz), „De legelsõ diadalma / Vértengerbe kerül. Mindegy” (Az itélet).
Hasonló kontraszthatás érvényesül a versek kifejezésmódjában is: a nyelvi-képi anyag romantikus jellegével szemben (melyben nem keveset köszönhet a Vörösmarty nagy gondolati költeményeiben megteremtett nyelvnek) a vers logikai-mondattani felépítése klasszicista módon retorizált. A romantikusan végletes képek – A XIX. század költõi esetében a költõi feladat értelmezése – és a klasszicista kidolgozottság kevert hangnemet eredményez, s ez is mutatja, hogy stílustörténeti szempontból átmeneti verstípusról van szó, amely a romantikára következõ kor egyik lehetséges lírai teljesítménye."
Vagyis romantikus-szentimentális jellemző az érzelmekkel telített képek alkalmazása:
"De a halál majd szemeinket
Szelíd, lágy csókkal zárja be,
S virágkötéllel, selyempárnán
Bocsát le a föld mélyibe."
Klasszicista a konkrét retorika:
""Ha majd a bõség kosarából
Mindenki egyaránt vehet,
Ha majd a jognak asztalánál
Mind egyaránt foglal helyet,
Ha majd a szellem napvilága
Ragyog minden ház ablakán..."
A líra jelképe a versben a lant.
"Ne fogjon senki könnyelmûen
A húrok pengetésihez!
Nagy munkát vállal az magára,
Ki most kezébe lantot vesz."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!