A remekművek vagy a népszerű alkotások visznek-e közelebb az irodalom, az olvasás megszeretéséhez? Legalább három irodalmi alkotás bemutatásával és értékelésével fejtse ki véleményét! Érvelésében vegye figyelembe az alábbi megállapítást is!
„Annyi bizonyos, hogy az iskolában mind a mai napig a humanista tradíció irodalomfelfogása érvényesül, tehát hogy kizárólag a klasszikusokat kell tanítani. […] Hankiss Elemér még az 1970-es évek elején tette szóvá a „remekművek terrorját”, azt, hogy a gyerek az iskolában csupa kiválósággal találkozik. Meglehetősen fárasztó dolog állandóan lábujjhegyen járni. ”
(Az érvelés a népszerű irodalom és a szépirodalom ütköztetéséről kell,hogy szóljon.)
Ezt az érettségi feladatot kaptuk meg, hogy dolgozzuk ki minimum 4 oldalba, a baj az, hogy elindulni nem igazán tudok, és nem tudom, hogy milyen irodalmi alkotással lehetne, ezt jól szemléltetni, szóval megköszönném ha kapnék ötleteket(ráadásul nem rég kaptunk egy hasonló feladatot és nem nagyon szeretném magamat ismételgetni :)) Szóval örök hála ha vki segít benne.
A neten az alabbi szampontokat talaltam:
- A népszerű alkotások (populáris regiszter) és a remekművek (magas kultúra, arisztokratikus
regiszter) nem egymást kizáró fogalmak.
- A két regiszter között – a művészettörténet tanúsága szerint – van átjárhatóság, és
kölcsönösen hatnak egymásra.
- A két regiszteren belül létezik értékhierarchia.
- Az egyes művek érvényes megítélése csak saját regiszterén belül lehetséges.
- A katarzis nem kötődik kizárólagosan a remekművek világához.
- Az egyes befogadó élményt találhat mindkét regiszter alkotásaiban.
Lehetséges érvek a remekművek mellett:
- Az iskolai oktatás a nemzedékeket összekötő művészi kánon közvetítője, ezt pedig a
remekművek biztosítják.
- A népszerű alkotások befogadása nem igényel erőfeszítést, ezért a kód felfejtéséhez
szükségtelen a segítség.
- A különböző korok klasszikus alkotásai a befogadói horizont állandó tágítására
ösztönöznek.
- A remekművek befogadása erőfeszítésre, továbbgondolásra sarkall.
- A klasszikus alkotások alapvető emberi magatartásformákkal és konfliktusokkal
szembesítenek.
- A remekművek kiváltják a befogadóból a katarzist, a lelki megtisztulást.
- A művészetben nincs fejlődés, ezért a régmúlt korok remekművei éppen annyira aktuálisak,
mint a jelen alkotásai.
Lehetséges érvek a népszerű alkotások mellett:
- A populáris kultúrán, regiszteren belül is van értékhierarchia, az ebben való eligazodást
segítenie kell az oktatásnak.
- A népszerűség csak elitista, a humanista tradíciót követő nézőpontból pejoratív kifejezés.
- A népszerűség azt jelenti, hogy az alkotás rendkívül széles befogadói tábort tud
megszólítani.
- A népszerűség nem jelent művészi igénytelenséget.
- A populáris kultúra egyes alkotásai éppen úgy kiválthatják a katarzist, mint a kanonizált
remekművek.
- A népszerű művek közvetlenebbül átélhető konfliktusokat kínálnak, a személyes érintettség
élményét nyújtják.
- A művészetek lehetséges feladatai között nem kizárólag „a lábujjhegyen járatás” szerepel.
Itt van egy tovabbi jo oldal:
Igazabol egy olyan irodalmi mu kene, amiben olvasnak, vagy iskolaban jatszodik. Sajnos ami iskolaban jatzodik ott az irodalom ora tobnyire marginalis szerepu. Iskola a hataron, A város és a kutyák (Mario Vargas Llosa), Harry Potter, stb... nem igazan hasznalhatoak.
Ennel hasznalhatobbak szerintem a rovid tanulmanoyok, interjuk mint pl Weöres Sándor irodalomszemlélete:
vagy pl Az irodalomtanitás vége:
Szia! Megírtad végül a fogalmazást? Pont ugyanerről kell írnunk, nem tudnád valahogy elküldeni??
Nagyon nagyon megköszönném!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!