Van ehhez valami link, ami megkönnyítené a feladatomat?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Érdekes!
A kék színű sorokra kattintva újabb oldalak tűnnek fel! Kicsit kell másolgatni, gondolom ez már nem nagy feladat!
Én a harmadikként feladott link közepén pl. ezt találtam:
2. Jónás imája (1939)
A cím összekapcsolja a verset Babits Jónás könyve c. epikai művével.
A Jónás könyvében azonosítás nélkül maradt szereplő egyértelmű megnevezését adja: Jónás maga a
költői én.
Az egyes szám első személyben megnyilatkozó lírai én Jónás alakja mögül beszél. A vers második
felében ez az azonosság megszűnik, a bibliai alak már csak a költői én hasonlítójaként szerepel („hogy ki
mint Jónás, rest szolgája…”). Közvetlenül nem megszólított, csak egyes szám 3. személyben emlegetett
Gazdához intézett fohász a mű.
1
Két hosszú mondatra tagolódik a szöveg. Időszerkezete és motívumrendszere alapján is két részre válik.
I. 1-6. sor: a jelen múltbéli folyamat eredményeként jelenik meg (hűtlenek lettek a szavak, régi sok
hiú szavam). A költészethez, a költőléthez való viszonya, a hiteles megnyilatkozás
ellehetetlenülése fogalmazódik meg, fájdalmas önminősítésben.
II. 7-26. sor: jövőkép rajzolódik ki óhajtó, feltételes módban (Óh bár adna…).
A szenvedés és a költőszerep vállalásának problémája foglalkoztatja, A szenvedés egyszerre jelenik meg
konkrétan (rossz gégémből telik) és távolabb mutató általánosságok szintjén („a kínok eleven/süket és
forró sötétjébe”). Nem a szenvedés elhárítását kívánja (mint Jónás), hanem az erkölcsi kötelességként
megélt költőszerepet, vállalt küldetését akarja beteljesíteni (mielőtt… végképp eltűnök… bátran
szólhassak).
Motívumok:
1. patak − hasonlat:
- végigvonuló látványként összefogja az egész I. egységet;
- felidézi az idő képzetét;
- felkelti a beszédfolyam asszociációját;
2. A patak − motívumhoz szervesen kapcsolódik a tenger képe: a végső cél, a megérkezés, a
beteljesedés jelentéskörben szerepel.
Cethal: a megpróbáltatások, szenvedések felidézője.
Gazda: a gondoskodás megtestesítője, a Teremtő: a létezés végső oka, aki az alkotások hitelét,
érvényességét is megteremti.
Az egész verset átszövő szó − szavak − beszél − szólhassak stb. motívumháló a költői megnyilatkozás
feladatára utal.
Versforma: szakasztagolás nélküli páros rímű, jambikus lejtésű sorok.
Első részére a verselés homogenitása jellemző: szabályos jambikus sorokból áll. A második egységben
feltűnően sok a soreltérések száma: a sorok fele csonka, pirrichiusok, trocheusok törik meg a jambikus
lejtést. Megnövekszik a sorátlépések száma. Gyakran szorosan összetartozó mondatrészeket (alanyállítmány)
választ szét az áthajlás. A verselés nyugalom és felzaklatott nyugtalanság ellentétét érzékelteti.
Ezzel szemben a rímforma az egyneműség, a folyamatosság hatását kelti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!