Valaki segítene?
Egy osztályban legalább 26 diáknak van legalább 1 darab 10-es osztályzata matematikából. Közülük 10 diáknak van legfeljebb 4 darab, 8 diáknak van legalább 7 darab, 14 diáknak van páratlan számú, 15 diáknak van 1-nél több és 7-nél kevesebb, 15 diáknak van legfeljebb 5 darab, 11 diáknak van 5-nél több és 10-nél kevesebb, 10 diáknak van 6,7 vagy 8 darab, és ugyanannyi tanulónak van 3, mint ahánynak 9 darab 10-es osztályzata. Hány tanulónak van az osztályban 8 darab 10-es osztályzata matematikából, ha 9 darabnál több senkinek sincs?
Határozzuk meg azokat a derékszögű háromszögeket, amelyeknek oldalhosszai természetes számok és a háromszögbe írt kör sugara 6 cm
Erdélyből írsz? 🙂
Mert Magyarországon 1-től 5-ig osztályoznak.
Az első feladatnál jól meg kell tudni találni azokat a részeket, amikből egyértelműen kiderül valami. Például ha 15 diáknak van legfeljebb 5 darab és 10 diáknak van legfeljebb 4 darab, akkor ezekből az derül ki egyértelműen, hogy PONTOSAN 15-10=5 embernek van PONTOSAN 5 darab 10-ese. Aztán szépen lehet bontogatni, ahogy egyre több biztos adatunk lesz. Lehet, hogy a végén kellhet valami egyenletrendszer, ennyire nem látom át a feladatot.
A második: ha a két befogója x és y, akkor átfogója gyök(x^2 + y^2). A derékszögű háromszög területét kétféleképpen tudjuk számolni;
egyrészt: T = x*y/2
másrészt: T = r*s, ahol r=6 a beírt kör sugara, s a félkerület, ami (x+y+gyök(x^2 + y^2))/2
Ezeket egyenlővé tudjuk tenni:
x*y/2 = 6*(x+y+gyök(x^2 + y^2))/2, szorzunk 2-vel:
x*y = 6*(x+y+gyök(x^2 + y^2)), a gyökös részre rendezünk:
x*y/6 - x - y = gyök(x^2 + y^2), négyzetre emelünk:
x^2 + 2*x*y - (x^2*y)/3 + y^2 - (x*y^2)/3 + (x^2*y^2)/36 = x^2 + y^2, ki tudunk vonni:
2*x*y - (x^2*y)/3 - (x*y^2)/3 + (x^2*y^2)/36 = 0, ebből pedig már egy paraméteres másodfokú egyenletet tudunk csinálni.
De ha ez a levezetés annyira nem megy, nézzük abból az irányból, hogy mi van akkor, ha a derékszögű háromszög egyenlő szárú, ekkor a háromszög oldalai x;x;gyök(2)*x,ekkor ugyanazokat a területképleteket használjuk, mint az előbb, akkor ezt kapjuk:
x*x/2 = 6*(x+x+gyök(2)*x)/2, ennek pozitív megoldása x=20,485, tehát ha a háromszög egyenlő szárú, akkor befogói ilyen hosszúak.
Ha magad elé képzeled az ábrát, a kört lefixálod, és a háromszög egyik csúcsát mozgatod annak befogójának egyenese mentén úgy, hogy távolodik a körtől, akkor azt veheted észre, hogy a másik befogó hossza csökken. Ez azt jelenti, hogy a rövidebbik befogó hossza nem lehet 20,485 cm-nél hosszabb. Arra sem nehéz rájönni, hogy a befogók mindenképp hosszabbak a beírt kör átmérőjénél, vagyis 12 cm-nél. Tehát x lehetséges értékei: 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20. Ha jobb ötletünk nincs, akkor ezekkel a számokkal kell elvégeznünk a számításokat, és megnézni, hogy mikor kapunk a másik két oldalra is egész eredményeket.
Az első feladatnál a legnagyobb nehézséget az okozza, hogy szöveges formában átláthatatlan. Érdemes egyenletekké alakítani. De nem mindegy, hogy hogyan választjuk az ismeretleneket. Legyen nk (a k indexben van, de nem vesződöm vele :-)) azon diákok száma, akiknek pontosan k db 10-esük van.
n1 + n2 + n3 + n4 + n5 + n6 + n7 + n8 + n9 = 26
n1 + n2 + n3 + n4 _________________________= 10
______________________________n7 + n8 + n9 = 8
n1 _____+ n3_____ + n5_____ + n7_____ + n9 = 14
_____n2 + n3 + n4 + n5 + n6_______________ = 15
n1 + n2 + n3 + n4 + n5____________________ = 15
_________________________n6 + n7 + n8 + n9 = 11
_________________________n6 + n7 + n8_____ = 10
n3 = n9
n8 = ?
Olyan egyenletpárokat kell keresni, ahol az egyikben 1 taggal több van.
n9 = 1
n3 = 1
n6 = 3
n5 = 5
n1=n6=3
3 _____+ 1_____ + 5_____ + n7_____ + 1 = 14 n7 = 4
n8 = 3
Ki lehet számolni a többit is és akkor ellenőrizni lehet, hogy jó-e a megoldás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!