Hogyan tudok felírni inhomogén koordinátát homogén koordinátaként?
Például F(3,2) pont koordinátáit homogén koordinátákkal felírva.
Vagy homogénről inhomogénre?















Homogén koordinátákat pl. perspektív vetítésnél alkalmaznak, pl. számítógépes 3D grafikában.
Képzeld el, hogy egy projektorról a falra vetítesz egy képet. Nyilván, minél távolabb van a fal a projektortól, annál nagyobb lesz a kép, és fordítva. Ha a falra fel van rajzolva egy koordináta rendszer és a projektorról rávetítünk egy pontot, akkor a falon megjelenő pont pozíciója a projektor távolságától fog függeni.
A homogén koordináták a távolságot is tartalmazzák, ezt a W koordináta szokta jelölni. Tegyük fel, hogy 3 méterről a pont (15; 6)-nál jelenik meg. Ekkor a homogén koordinátája: (15; 6; 3).
De ha csak 1 méterre van, azaz harmad olyan messze, akkor a koordináták is harmad akkorák lesznek: (5; 2; 1).
Gyakorlatilag végtelen sok vetített, homogén koordináta tartozik ugyanahhoz az eredeti ponthoz.
Tulajdonképpen a homogén koordináták eggyel magasabb dimenzióba emelik a pont pozícióját: 2D-ből 3D-be, 3D-ből 4D-be.
Ez azért hasznos a 3D grafikában, mert a 3D-s pontokat matematikailag csak 3×3-as mátrixxal lehet transzformálni, egy 3×3-as mátrix viszont nem tud minden transzformációs mozgást tartalmazni – de egy 4×4-es mátrix már igen! Ehhez viszont 4D-s pontok kellenek, ezért a 3D-s pontokat 4D-s, homogén pontokká alakítják: egyszerűen hozzáfűznek egy W=1 koordinátát, így pl. a P(20; 30; 40) pont homogén koordinátaként Ph(20; 30; 40; 1) lesz.
A transzformációk után az előbbi pont homogén értékére adódhat pl. Ph'(1; 2; 3; 4). Ezt a projektoros példa nyomán értelmezhetjük úgy, hogy W=4 méterre van a kép a projektortól. Ha ezt normalizáljuk, azaz elosztjuk W-vel az összes koordinátát, akkor megkapjuk azt a Ph'(0,25; 0,5; 0,75; 1) homogén koordinátát, amiből a W koordináta elhagyásával kiolvasható a P pont új, transzformált 3D koordinátája: P'(0,25; 0,5; 0,75).
Descartes koordinátából tehát roppant egyszerű homogénné alakítani: csak hozzá kell toldani egy 1-est: (2; 3; 4;) => (2; 3; 4; 1).
Homogénből pedig akkor lehet Descartes koordinátává alakítani, ha W=1, ekkor a W koordináta szimplán elhagyható: (10; 20; 30; 1) => (10; 20; 30). Ha W≠1, akkor viszont előbb W-vel osztani kell minden koordinátát: (10; 20; 30; 5) => (2; 4; 6; 1) => (2; 4; 6).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!