Leírnátok nekem a Líra, Epika és Dráma fogalmát?
A tk.-ben benne van, de egy oldal hosszúan mind a háromról. Nem a fogalmat,lényeget írja le hanem 'rizsáznak' xD Ezért szeretném ha valaki megmondaná.
köszönöm
Líra: Az egyik mûnem. Az idetartozó irodalmi alkotások legfôbb sajátossága, hogy elsôdleges témájuk az egyén, az én világa, a belsô lelki világ: az én válasza a valóság bizonyos kihívására. A lírikus nem a világot jeleníti meg mûvében, hanem önmagát, amint találkozik a valóság dolgaival, s kifejezi mindazokat az érzelmeket és gondolatokat, amelyek e találkozás során lelkében keletkeztek. A lírai költemény legtöbbször verses monológ. A lírai formák általában a rövid mûfajok körébe tartoznak (novella, elbeszélés). A hagyományos lírai mûfajok (pld. elégia, óda, himnusz, dal) az irodalom története során rengeteget változtak. A modern lírai alkotások zöme e hagyományos műfajok körébe nem sorolható, bár tematikai, hangnembeli vagy formai sajátságaik sokszor hasonlóságot mutatnak e műfaji előzményekkel.
Epika: Az egyik mûnem, legjellemzôbb sajátossága, hogy bennük a külvilág áll az ábrázolás középpontjában, s nem a lélek belső világa. Alapvetően monológikus formájúak, tehát egy "elbeszélô" mondja el a történetet. Az elbeszélô mûvekben is lehetnek dialógusok, ezek azonban "idézetek"-nek tekintendôk. Az alkotó csak közvetítô a valóság és az ábrázolt világ között, saját értékelését, állásfoglalását a történet megformálásába építi bele.
Dráma: Irodalmi mûnem. Az ide tartozó mûfajok: tragédia, komédia, színmû. A drámai mû eseménysort ábrázol, de az eseményeket, a szereplôk jellemét, gondolatait, egymáshoz való viszonyát az alakok párbeszédeibôl (dialógus), magánbeszédeibôl (monológ) és tetteibôl ismerjük meg. A drámai cselekmény jelen idôben elôttünk bontakozik ki az alapszituációból, amely a szereplôk egymáshoz való viszonyát, törekvéseiket, magatartásukat meghatározza. Ez a drámai szituáció a hôst vagy hôsöket akcióra, drámai harcra készteti. A dráma rendszerint sorsfordulatot bemutató mû, cselekménye -a terjedelem miatt- sûrített, gyakran a szemben álló erôk, egymástól eltérô emberi magatartások kiélezett összeütközése, konfliktusa áll a középpontjában. A drámai mûvek nyelve tömörebb, erôteljesebb mint a többi mûnemé. A dráma szerkezete kupolás, részei: bevezetés (expozíció), bonyodalom, cselekmény kibontakozása, tetôpont, megoldás. Színpadra szánt alkotás.
Líra: a pillanatnyi személyes érzéseket, érzelmeket ábrázoló költői műfaj
Epika: az elbeszélő műfajokat (regény, novella, mese, eposz, ballada) magában foglaló műnem
Dráma:ellentétes erők összeütközését ábrázoló, párbeszédes formájú színpadi mű.A formája vers vagy próza
Bocs az offért:
Az utolsó válaszolótól megkérdezném, hogy a "baromi egyszerű"-be hova teszi az elbeszélő költeményt, netán a verses mesét, esetleg a balladát vagy az elégiát?
1. LÍRA
– gondolati, érzelmi, hangulati költészet
– a költő belső világa tárul elénk
– rövidebb művek (műformájuk szerint mindegyik vers)
Műfajok: óda, epigramma, tájleíró költemény, elégia, életkép stb.
2. EPIKA
– cselekményes, elbeszélő művek (eseménysorokat mondanak el)
– a külső világ ábrázolása áll a középpontban
– a szereplők meghatározott térben, megadott idő alatt cselekednek
– jellemük a műfajok többségében sokoldalúan ábrázolt
– hosszabb művek
Műfajok: mese, monda, elbeszélő költemény, eposz, ballada, elbeszélés, novella, kisregény, regény stb.
3. DRÁMA
– cselekményes, megjelenítő művek
– a szereplők drámai összeütközése, konfliktusa tárul elénk
– a cselekmény nagy részét a szereplők párbeszédéből ismerhetjük meg
Műfajok: tragédia, komédia stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!