Hogyan számolom ki a légcsavar húzóerejét?










"Hogyan számolom ki a légcsavar húzóerejét?"
Erre csak kisérleti alapon vagy nagy számítógépekkel kiszámolt végeselem-módszerrel meghatározott képletek vannak, mert a gázok 3 dimenziós áramlása nagyon bonyolult.
De azért lehet valami nagyon leegyszerűsített modellel is eredményt elérni: legyen olyan a propeller, hogy csak a végén vannak ferde síklapok, amik jól meghatározható sebességgel haladnak. És egységnyi idő alatt egy kb. tórusz (úszógumi) térfogatot sepernek végig. Az ebben a térfogatban levő gázmolekulákat pinpongütő módjára irányváltoztatásra kényszerítik. Ezáltal megváltoztatják az impulzusukat. Az impulzusmegmaradás törvénye miatt a repülő ugyanekkora előrehajtó impulzust nyer.
Innen már Te is ki tudod számolni. :-)





Természetesen ennyiből sehogyan.
Gondold csak végig, ha egyedül a fordulatszámtól függene a tolóerő, akkor nem lenne értelme a különböző méretű, profilkialakítású, lapátszámú légcsavarokkal "bajlódni", hiszen ezen tényezők nem befolyásolnák aze redményt a logikádból kiindulva. Az meg a másik, hogy oké, mondasz egy fordulatszámot, de ezt honann vetted? Mert ha nem egy létező szerkezetről, az is elég erős kérdés, hogy a légcsavart hajtó erőgép ilyen fordulatszám mellett mekkora nyomatékot tud leadni. Ha nem korlátlant - márpedig olyan csak elméletben létezik - akkor bizony könnyen lehet, hogy éppen az fogja korlátozni a tolóerőt!
Egyébként a konkrét méretek ismeretében, egyszerűsített geometriával az impulzustétellel valami közelítő matematikai modellt össze lehet dobni, tájékoztató jelleggel, de azzal kb a nagyságrendről kapsz némi támpontot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!