Tudnátok segíteni? Kicsit el vagyok csúszva mindennel. Légy jó mindhalálig 1-2. fejezet?
Első fejezet
1. Olvasd el az Első fejezet rövid tartalmi előzetesét, és válaszolj a kérdésekre!
a) Utal-e – ha igen, miként – az előzetes a történet idejére és helyére? ___________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) Hogyan közli velünk az elbeszélő a kisdiákot körülvevő világról alkotott véleményét?
___________________________________________________________________________
2. a) Milyen tárgyakat rejtett a kisdiák fiókja? Karikázd be a felsoroltak közül a helyes válaszok betűjelét!
A) Petőfi Sándorról szóló könyv, B) Csokonai Vitéz Mihályról szóló könyv,
C) Lapok a Történelmi atlaszból, D) A Történelmi Arcképcsarnok egy füzete,
E) Jegyzetek (Csittvári Krónika) F) festék, G) rajzlapok
b) Írd a megállapítások mellé az a) feladatban bekarikázott tárgyak betűjelét! (Egy-egy betűt több helyre is írhatsz.)
• Harmathy fűszerkereskedő és antikvárius boltjából vette: __
• „Nem az volt, aminek ő gondolta”, de erélyesen ráírta a nevét, hogy „Nyilas Mihály 1892”: __
• Erre már nemcsak a nevét és az évszámot írta rá, hanem a Debrecen szót is: __
• Pergamen kötésű volt, korábbi szállásadóitól, Törökéktől csente el: __
• Az egyik osztálytársától vette öt krajcárért, a fiú a pénzen két almát és egy zsemlét vett: __
• Jókai egyik regényében így hívják a debreceni diákok titkos feljegyzéseit: __
• Öt krajcárért vette Pongrácnál, kiváló portéka volt: __
c) Következtess a fiók tartalmából a fiú érdeklődési körére, személyiségére!
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
3. Számozással állítsd sorba az Első fejezetben elbeszélt eseményeket!
__ A kisdiák elindult a füvészkertbe, hogy ott tanulja meg a latint.
__ Böszörményi kármin festéket kunyerált Nyilas Misitől.
__ Misi csalódottan vette észre, hogy a könyvben nem versek voltak, hanem „valami
fecsegés” Csokonai életéről.
__ A vacsora nagyon ízlett neki, szerette a köleskását tejben, sok cukorral.
__ Csak a coetusban (a kollégiumi lakószobában) vette észre, hogy a füvészkertben
maradt a kalapja.
4. Fejezd be a mondatokat az olvasottaknak megfelelően!
a) Misi gondolatai azért jártak állandóan Csigainé körül, mert _____________________
_________________________________________________________________________
b) A füvészkertből visszatért Misin azért nevettek a társai, mert ___________________
_________________________________________________________________________
5. Kikre ismersz az idézetekből, kik mondták a következő szavakat? Írd a számokat a megfelelő helyekre! (Egy számot több helyre is írhatsz.)
1. Gimesi 2. Nyilas Misi 3. igazgató 4. Nagy úr 5. Böszörményi
a) „Baráték, ha én eccer pízt kapok hazulrul […], akkor én veszek hat darab festéket. Nem is hatot, tízet. __
b) „a Péterfia utcában lakik, […] nagyon vakmerő, a fejével szokott verekedni”__
c) „nemigen ügyes a labdakapásban, hogy súlyosabb kifejezést ne használjunk”__
d) „úgy tud ordítani, mint az oroszlán, […] vín baka”__
e) „nyolcadgimnazista volt, […] kis törpe”__
f) „Az öccsét már Patakra vitték, s őt is az a veszedelem fenyegette”. __
6. Mist nagyon bántotta, hogy míg ő a konviktusban jó falatokat eszik, addig szülei otthon nélkülöznek. Keress kapcsolatot a fiú gondolatai és a címszalagokat másoló fiú története között!
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Az első fejezetből olvashatunk idézeteket, amelyekből Misi jelleméről tudunk meg még többet. Írd le, a fiú mely tulajdonságairól árulkodnak a következő részletek!
a) „ez az ágy olyan, mint egy önálló vár, nagyon szerette, hogy nincs a többiek közé bedugva”
Tulajdonság: ___________________________________________________________
b) „Még az úton is eszébe jutott, mikor jött Debrecen felé a vonaton, s kinézett az alföldi sík mezőkre, hogy vajon, istenem, megvan-e még a Csokonai.”
Tulajdonság: ___________________________________________________________
c) „belenyúlt a fiókja hátuljába, s elkezdte szó nélkül kikotorni a festéket”
Tulajdonság: ____________________________________________________________
Második fejezet
1. Húzd alá azt a szót vagy szókapcsolatot, amelyik igazzá teszi az állítást!
a) A regény Második fejezetének eseményei 1892-ben / 1882-ben kezdődtek szeptember /
október közepén egy derűs, napfényes / szomorú és borús pénteki napon.
b) Nyilas Misi a gimnázium második / harmadik osztályába járt, a (az) a / b / c osztályba.
c) Misi megbízatása a hét minden / három napjára szólt Pósalaky úrnál: este öt órától hatig
tartott a felolvasás, a fiú fizetsége óránként 10 krajcár / 3 forint volt.
d) Böszörményi bicskáját Misi nem merte a ládájában hagyni, ezért végül a csatornanyílásba
dobta / a tölgyfa szemétláda mögé rejtette.
2. Karikázd be azoknak a mondatoknak a betűjelét, amelyekről a regény Második fejezetében
olvastál!
a) Misi pakkot kapott otthonról, de a kisfiú alig evett belőle, mert a szobatársai még
a benne lévő cipőkenőcsöt is felfalták.
b) Miután Böszörményi bicskája beleesett Misi ládájába, a fiú elrejtette azt a láda titkos
fiókjába.
c) Nagy úr felajánlotta Nyilasnak, hogy vállalja el helyette a felolvasást egy vak úrnál.
d) Misi a füvészkertben felejtette zöld színű posztókalapját, melyet egyáltalán nem szeretett
az azt díszítő disznósörte és a porcelán körmöcskék miatt.
e) A kisfiú attól is rettegett, hogy a testvérei kárt tesznek a könyvében: elszakítják, vagy netán
bepiszkítják.
3. „Fiam, csomagot ne várj, mert én nem tudok olyan finomságokat küldeni, mint a többi gyereknek a szülei, hát inkább nem küldök, minek lássák azt mások, milyen szegények vagyunk” – olvashatjuk a regény Második fejezetében.
a) Húzd alá a felsoroltak közül, miket tartalmazott Misi pakkja!
hat alma, pogácsa, mákos kalács, vaj, kenőcs, levél, pénz
b) Hogyan vélekedtek a csomagról a szobatársai? Beigazolódott-e a pakk láttán édesanyja mondása?
_________________________________________________________________________
4. A tanári kar tagjai közül többen is feltűnnek a Második fejezetben. Mely szereplőkről szólnak a meghatározások? Írd a nevüket a megfelelő helyre!
Gyéres, Báthori, Valkai
a) Latint tanított. ____________________
b) Ő volt a számtantanár. ____________________
c) A vallástanár volt. ____________________
d) „A kézelője mindig ragyogó fehér volt, s az aranygomb csillogott benne, mindig tarka selyem nyakkendője volt, egészen lazán kötve, de sohasem csokorra. Ez a tanár nagy gigerli volt”. ____________________
e) „oly halálos közönnyel foglalkozott a tananyaggal, mintha kukoricát morzsolt volna szakmányba”. ____________________
f) Ez a tanár „úgy csapkodta a krétát a táblához, hogy pattogott, néha az ötödik padban ülőknek is majd kiverte a szemét a krétadarab”. ____________________
g) Jóságos ember volt, a legemberibb a tanárok között. ____________________
5. A regényből idézünk részleteket. Válaszolj a hozzájuk kapcsolódó kérdésekre!
a) „A másik kettőn nem is száradt rajta semmi, mert mindig egy bűnbak kell a világnak, a legfeltűnőbb valaki, s a kisebbek elsikkadnak, eltűnnek, hogy arra az egyre járjon a rúd, támadás és harag és nevetség”.
• Nevezd meg, ki lett a bűnbak! ___________________________________________
• Írd le a „másik kettő” nevét is! __________________________________________
b) „Mintha kimeszelték volna – szólt a szobafőnök úr –, menjen az orvoshoz.”
• Írd le, mi nyugtalanította valójában Misit! ____________________________
___________________________________________________________________
• Miként „oldotta meg” a fiú nyugtalanságát a nagy tölgyfa szemétláda? _____
___________________________________________________________________
c) „Csak egy dolog a fontos, mindig pont ötkor kell kezdeni, s pont hatkor abbahagyni; az öregúr nagyon pontos ember. Egy hónapban három forint!”
• Ki olvasott fel korábban az öregúrnak, miért adta át Misinek a feladatot?
____________________________________________________________________
• Írd le, mit tudtál még meg a Második fejezetből az öregúrról!
____________________________________________________________________
• Miként fogadta Misi a hírt, hogy ő is kenyérkereső ember lesz?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
6. Írd le a betűket a számoknak megfelelően, és értelmes szavakat kapsz. Karikázd be közülük azokat, amelyek a Második fejezethez kapcsolódnak! Válaszd ki az egyiket, és foglald mondatba a történetnek megfelelően!
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
L CS É K A P D Á B I
6.5.4.4.: __________________ 1.8.7.5.: ____________ 4.5.1.5.6.: ________________
9.10.2.4.5.: __________________
Mondat: ________________________________________________________________
A válaszokat nagyon köszönöm!
Óóó, ráadásul csak az előzetest kéne elolvasnod...???
" Olvasd el az Első fejezet rövid tartalmi előzetesét..."
3: az összes lusta diák ezzel mentegetőzik folyton....
Hetekkel korábban kiadott házifeladatokat az utolsó pillanatra halogatják...
I/1/a): "amelyben egy kisdiák elveszíti a kalapját, s emiatt késő télig hajadonfővel jár szegényke esőben, hóban, míg csak a közömbös világ is észre nem veszi a rendellenes állapotot" Nem utal a történet idejére és helyére.
b): Gonosznak, érzéketlennek, nemtörődömnek tartja.
Kérdező, nem gondolod, hogy bőven átlépted a pofátlanság határát!?
Igen, mi is voltunk gyerekek és igen, mi sem tudtuk jól beosztani az időnket mindig, de nem is csináltattuk meg a komplett házi feladatunkat vadidegen emberekkel, ráadásul ingyen... és akkor még neked áll feljebb, hogy „van jobb dolgunk”... Én kérek elnézést, hogy nen akarok órákat elbszni az életemből a házidra, mert lusta voltál a TE SAJÁT DOLGODAT megcsinálni.
Nyilván a lolozás meg a fszverés előbbre való annál, hogy a kötelességedet ellásd...
1. a) Mi van a fiókban?
B Csokonai életéről szóló könyv
D A Történelmi Arcképcsarnok egy füzete
E Jegyzetek "Csittvári Krónika"
F Festék
G Néhány rajzlap
b)
· Harmathy ...: A Csokonai életéről szóló könyv
· „Nem az volt, aminek ő gondolta”, de...- Csokonai könyve
· Erre már nemcsak a nevét és...: "Csittvári Krónika"
· Pergamen kötésű volt,...: Bőrkötéses latin könyv, kitépett lapokkal, naplóként
· Az egyik osztálytársától...: A Történelmi Arcképcsarnok egyik füzete (Kelementől vette)
· Jókai egyik...: Csittvári Krónikák
· Öt krajcárért...: Kármin színű festék (Pongrácztól vette)
1. Misi csalódottan vette észre, hogy a könyvben nem versek voltak, hanem „valami
fecsegés” Csokonai életéről.
2. Böszörményi kármin festéket kunyerált Nyilas Misitől.
3. A kisdiák elindult a füvészkertbe, hogy ott tanulja meg a latint.
4. Csak a coetusban (a kollégiumi lakószobában) vette észre, hogy a füvészkertben
maradt a kalapja.
5. A vacsora nagyon ízlett neki, szerette a köleskását tejben, sok cukorral.
(Vagy a "Misi..." a 4.?)
És még mindig nincs benned egy szemernyi önkritika sem? Szerinted a világ legtermészetesebb dolga, hogy mással csináltatod meg a házidat, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül?
Nagyon szomorú, hogy ha ezek után valaki segít neked... és még szomorúbb, hogy akinek tényleg szüksége lenne a segítségre (mert nem azért nem csinálta meg, mert bszott rá, ahogyan te, hanem mert tényleg akadályt jelent a megoldása), azokhoz pedig nem jut el...
Anyádéknak szólják azért, hogy sikerült egy emberi 0-t nevelniük belőled.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!