Arany János A pusztai fűz c. verséről tudtok tartalmas verselemzést írni?
népies írásmód régi stílusú beszéd a termés és terméketlenség szembe állítva
bibliai mondás Jézus átka-ne termjen belőle semmi:lelki sivársága öregedés fiatalság szembe állítva
röviden ennyi(de kőkemény ősrégi beszéd-nem csoda h azért modrnebekket-tanítanak..)
üdv
Ezt találtam neked. Ebből indulj ki. Szemlézd ki az alapgondolatokat:
"Arany költészetének ez az a vallomásos-kitárulkozó vonulata, amelyet Szegedy-Maszák Mihály drámai monológnak tekint, és kifogásolja: „Arany ezzel az előremutató tendenciával is mutat párhuzamosságot… Mindazonáltal Arany a drámai monológ maradéktalan megvalósításához sohasem ér el.” Majd megállapítja, hogy például „A pusztai fűz szolilokvium marad, mert a tárgy a beszélő én, kinek figyelme mindig befelé és nem kifelé irányul.” A pusztai fűzet a Mint egy alélt vándor…, Visszatekintés, Hiú sóvárgás, Árkádia-féle, Vágy, A lejtőn, Az örök zsidó társaságában ajánlatos olvasni, akkor pedig kiderül, hogy a költő – tudatosan vagy akaratlanul – megformázza a maga álorcáit is; mögéjük húzódva kitűnően látja és iróniával szemléli az ország polgárosodásának visszatetsző megnyilvánulásait. Az Árkádia-féle gunyoros-játékos formája például annyira szokatlan volt a maga idején, hogy üzenetét – a szándékosan feltöredezett sorok, az öniróniát nyomatékosító enjambement-ok miatt – Erdélyi János sem értette meg:
Én sem volnék, ami vagyok,
Verselő,
Magyarosan: kapa-kasza-
kerülő.
A pusztai fűz elemzése kapcsán Újhelyi Mária végigvezeti irodalmunkban „a kiszáradó, haldokló fa jelkép-értékű megjelenését és fejlődését. Arany „egész verset kitöltő allegóriává szélesíti a megátkozott, fonnyadó és mégis életre kárhoztatott fa képét, amely mindennél jobban érzékelteti Arany lelkiállapotát, a lelki és fizikai halál közötti vergődését”. Valóban, sokkal több ez a vers, mint a „beszélő-én” befelé nézése. Allegóriánál is több, mert a fűzfa környezetének leírása olyan kompozíciót valósít meg, amelyben a képi elemek logikailag-analógiásan, nem metaforikusan kapcsolódnak egymáshoz, és amelyben a fa klasszikus közhelyformáján élesebben világít át a költő tekintete, mint amennyi a tájból látszik.
Ki ültetett engem sivatag pusztába
Örökös botrányul a csavargó szélnek?
Ki ásta gyökerim égető buckába,
Hogy ne virulhassak, hanem mégis éljek?
A lágy természeti képek és egy rejtettebb, összefüggő motívumsor („ifjú napjaim”, „csillogó gyöngyek”, „bókoltam”, „forró ölelésén”, „hímes lepke” stb.) mentén haladva akár bukolikus idillként is értelmezhető. A „prűd” Arany, aki soha, még menyasszonyához sem írt szerelmes verset, majdnem „leplezetlenül” tár fel erotikus vágyakat. A „hófehér szépség” és „piros szemérem” kétségtelenül a szerelem legősibb szimbólumait érzékíti:
Karcsú leányzó járt fürdeni vizemben,
Hófehér szépséggel, piros szeméremben;
Karom nyujtám neki, óva lesegítém,
Szűzi szép alakját zöld lombbal körítém;
Gondosan takartam,
Hogy senki ne lássa, féltve beárnyaltam.
Ily módon egész sor konnotációja lehetséges a vers végén visszatérő konkrét jelen képének:
Állok most egyedül sivár pusztaságon…
Először jelenik meg itt a magyar puszta a lélek sivárságának, a társadalmi elmaradottságnak jelképeként – a későbbi szimbolizmus költői eszköztára felé mutatva. Reviczky Gyula rokon motívummal „felesel” Aranynak, halála után: látszólag továbbgondolja-fejleszti a sivár pusztába telepített fa, az oda nem illő pálma sorsát.
Új tavaszkor ákác, fűzfa zöldellt;
A kiszáradt fácska soha többet;
Mert akinek délszak a hazája,
Hideg földön meg nem él a pálma.
(Pálma a Hortobágyon)
Egy tömbből faragott képiségének sugallata miatt ezt a verset Ady még tömörebb és indulatosabb szimbólumteremtő előzményének is tekintik. Érdekes módon Arany költeménye és Ady A magyar Ugaron ciklusa között több rokonságot érzek, mint Ady és Reviczky között. Olvassuk össze A pusztai fűz idézett bevezető sorait Adyval:
Száradjon ki az iharfa,
A büszke fa, a magyar fa,
Amely engem gyökerével
Bever, lehúz, ide láncol.
(Ihar a tölgyek közt)
És Arany versének zárósorai:
Jő az alélt vándor, pihenő helyet kér,
Nem talál, tovább megy, és engem elátkoz:
»Soha ki ne zöldülj, soha ne virágozz!«
A pusztai fűz típusú versei nem különülnek el élesen epikus költészetétől. Ezért foghatjuk föl akár allegóriának is, szolilokviumnak is. Balladáiban, de még eposzi töredékeiben is időnként „kiszól” a cselekményből; vélhetjük ezt a lírai én megnyilatkozásainak, a stílus szintjén azonban a szabad átképzeléses előadásmód versepikai különlegességének, amely a századvég modern magyar prózájának, főként Mikszáth elbeszéléseinek egyik ismérve lesz.:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!