Ezt a verset lehet valahogy elemezni?
Tandori Dezső - A damaszkuszi út
Most, mikor ugyanúgy, mint mindig, legfőbb ideje, hogy.
Alapból sincs semmi érzékem a versekhez, de ebben semmi értelmet nem látok. Az interneten sem találtam segítséget.
Előre is köszönöm a segítséget! :)
Tandori Dezső:
A damaszkuszi út
Most, mikor ugyanúgy, mint mindig,
legfőbb ideje, hogy.
E versszöveg, hiányos mondataival, amelyek, úgy tűnik, épp a „lényeget” hallgatják el, már első olvasásra ellehetetleníti azt a (dekódoló) olvasási módot, amely arra irányul, hogy mielőbb felismerjük: „miről is van szó” a szövegben, mi az „üzenete”.
Mindazonáltal van valami a szövegben, ami az ismerősség sejtető erejével támpontot nyújt a megértéshez: a cím, amely elsőként egy másik szövegre utalva irányítja önmagára a figyelmet, amikor a bibliai „pálfordulás” útját, Saul megtérésének történetét felidézi. (Ap. Csel. 9.) Ha a keresztényüldöző katona megtérésének ismert történetét rávetítjük a vers szövegére, az – egyszerű kiegészítéssel – mintha csak összefoglalná a Szentírásban elbeszélteket: Most, mikor ugyanúgy, mint mindig, (üldözi a keresztényeket), / legfőbb ideje, hogy (Saul megtérjen). Ám a kihagyásos szerkezetű mondatok, amelyeket a legváratlanabb módon, a folytatást ígérő kötőszónál zár le a pont, mégsem engedik a megértést nyugvópontra jutni: valami visszatérít a magát talányos módon nem-érteni engedő szöveghez. Mintha a verszáró írásjelnek éppen az lenne a rendeltetése, hogy megakadályozza a mondatok kiegészítését, a túllépést a szövegbe foglaltakon. A vers nem találós kérdés, és nem is tesztfeladvány, amelynek a megfejtésével letudható volna a feladat, amelyet a szöveg olvasójára ró.
Azt sem tudhatjuk például, hogy ki beszél a költeményben.
Ha lírai versként olvassuk, az a legkézenfekvőbb, ha egyes szám első személyű ént hallunk megszólalni benne. Kicsoda ez a lírai én? Talán maga Saul, aki – a bibliai elbeszélés kezdetén – „még fenyegetéstől és öldökléstől lihegve” halad a Damaszkusz felé vezető úton, elfogatóparancsokat ad ki „az Úrnak tanítványai ellen”, mert hivatásának tudja, hogy erőszakkal szerezzen érvényt a világi törvénynek, s aki – ugyanennek az elbeszélésnek a végén – már „nagy bátorsággal” Jézus nevében tanít? Ugyanaz a Saul, aki majd a páli levelek, a szeretethimnusz szerzője lesz? Ha a hebegésre, dadogásra emlékeztető hiányos beszéd ennek a radikális átváltozásnak az útján, e felfoghatatlan szakítás és kiszámíthatatlanság közegében Saultól hangzik el, akkor azt mondhatjuk: hitelesen dadog a vers! Aki a hatalom, az élet fölötti uralom birtokosának tudta magát, most a földre esvén, háromnapos vaksággal sújtottan tapasztalja meg a kegyelem botrányos érthetetlenségét.
Azonban mindaz, ami a damaszkuszi történet kezdete és vége, a legfőbb parancsolatok megszegése és a teljes önátadás eseménye között zajlott, nem fér be egyetlen (emberi) megnyilatkozásba. A háromnapos böjt a beszéd böjtje is, a nem-értés és a hallgatás ideje. Lehet, hogy a vers beszélője mégsem Saul, hanem az őt egyes szám második személyben megszólító Jézus? Hiszen ő az, akinek a szava, a mennyből sugárzó fény kíséretében, a Szentírásban is felhangzik. Vagy talán maga az Úr foglalja össze harmadik személyben választottjának bűnét és a kegyelmet, amely által a bűnből fakadó szenvedés célt és értelmet fog nyerni Jézus követésében?
Az igeragozási játék tovább folytatható; a többes számú alakok nemcsak, hogy mind értelmesen egészítik ki a vers hiányos mondatait, de újabb és újabb jelentésrétegek feltárulására készítik fel az értelmezést. A többes szám első személy – paradox módon – az egyes számú személyesség, az individualitás átélését teszi lehetővé Saul történetében. Azt, hogy nemcsak róla, az időben-térben távoli elbeszélés szereplőjéről van szó, hanem rólunk, valamennyiünkről külön-külön is, akik, miközben folytonosan jogot formálunk a mások megítélésére, vádlókként nem vesszük észre, hogy már nem az igaz úton járunk, s hogy önlétünk zártságából, a bizalmatlanság szorongásából csak a mások felé megnyíló bizalom és szeretet kegyelemteli állapota emelhet ki és indíthat el a nekünk rendelt úton. Ám, hogy az önmeghaladás nehéz útjára téréshez nem elég az egyén tudása és elhatározása – ellenkezőleg, az énközpontúság béklyójában az ember egyre mélyebbre merül létének gyötrő paradoxonaiban –, s hogy szabadulásának záloga az, ha be tudja fogadni a feléje áradó bizalom, irgalom, ingyenes kegyelem ajándékait, azt a többes szám második személyű megszólítás teszi nyilvánvalóvá. A harmadik személy pedig azt, hogy bár Kain óta az emberiség egésze a testvérgyűlölet rossz útjára tért, folytonosan és kinek-kinek személyre szólóan készen áll a megváltás ajándéka, a megigazulás útja. Amivel nemigen tudunk élni, ezért kezdődik minden elölről. A szöveghez való visszatérés is, da capo…
Most ellentétes az ugyanúgy, mint mindiggel
"legfőbb ideje" mitől lenne most, hiszen mindig ugyanolyan
"hogy." nem mondja ki, mint aki nem meri, mondjuk
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!